Oranžová láska (orAngeLove)
Romeom a Júliou 21. storočia by sme mohli nazvať ústrednú dvojicu ukrajinského filmu Oranžová láska. Kaťu a Romana však nerozdelí nezmieriteľnosť dvoch znepriatelených rodov, ako u pána Shakespeara, ale tragické nedorozumenie, ktoré sprevádza výsledky krvných testov na zákernú modernú chorobu. Film je debutom Alana Badoyeva (nar. 1981 v Beslane, Severné Osetsko) a vznikol ešte v roku 2007. Do slovenských kín ho v týchto dňoch prináša distribučná spoločnosť Film Europe.
Donšajni
„Smiech je najlepší spôsob, ako spoznávať svet,“ vyhlásil v jednom rozhovore český oscarový režisér, známy však aj ako herec a autor – Jiří Menzel. Možno preto sa rozhodol svoj najnovší opus Donšajni (2013) nakrútiť ako komédiu o láske k životu, hudbe a ženám. Svetovú premiéru mal film koncom leta v zámorí – na festivale v Montreali a neskôr v USA. Do kín v Čechách a na Slovensku ho v posledný septembrový týždeň uviedla spoločnosť Bontonfilm.
Únos (Kapringen)
V čase, keď celý svet sleduje teroristický útok na luxusné nákupné centrum v Nairobi, hlavnom meste Kene, pri ktorom somálski islamisti zavraždili viac ako šesťdesiat a zranili vyše dvesto ľudí, prevažne cudzincov, uvádza distribučná spoločnosť Film Europe aktuálne do slovenských kín psychologický thriller Únos (Kapringen, Dánsko 2012) o únose dánskej obchodnej lode somálskymi pirátmi v Indickom oceáne. Film nakrútil ako svoje druhé celovečerné, prvé samostatne režírované hrané dielo Tobias Lindolm.
Diana
Ďalšia pravdivá historka zo života Lady Di, princeznej z Walesu, je na svete pod názvom Diana. Nakrútili ju Angličania v koprodukcii s Američanmi a Švédmi. Réžie sa ujal nemecký režisér Oliver Hirschbiegel a hlavnú úlohu zveril populárnej Naomi Watts.
Útek (Flukt)
Severská literatúra i severská kinematografia už roky oslovuje nielen slovenského čitateľa a diváka. O to je zaujímavejšie sledovať najnovšie opusy z tejto oblasti. V septembri napríklad spoločnosť Film Europe prináša do našich kín nórsky film Útek. Jeho tvorcom je nórsky režisér Roar Uthaug (1973), známy z rôznych medzinárodných filmových festivalov.
Oggy a šváby (Oggy et les cafards)
Už od čias kocúra Felixa z roku 1919 je svet kreslených hrdinov plný mačiek. Mnohé sa dočkali celých seriálov a stali sa legendami. Tom bojuje s Jerrym, Sylvester s Tweetym, Azrael so Šmolkami, Scratchy s Itchym, sovietsky kocúr Leopold so supmi z Wall Street, Garfield s vlastnou lenivosťou. V roku 1998 plejáda vyústila do francúzskeho animovaného seriálu Oggy a šváby.
Pieta (Hangul)
Pojem pieta vyvolá väčšinou predstavu svetoznámeho Michelangelovho súsošia Panny Márie, ktorá drží v náručí mŕtveho Krista, práve sňatého z kríža. Z tejto symboliky vzťahu matky a syna, ale z iného uhľa pohľadu, vychádza aj juhokorejský film Pieta, ktorý získal vlani na medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach hlavnú cenu Zlatého leva a od septembra ho Asociácia slovenských filmových klubov uvádza v našich kinách.
Pozícia dieťaťa (Pozitia copilului)
„Pozícia dieťaťa je film o patologickom vzťahu medzi matkou a synom, o postavení detí voči rodičom a naopak, o rodičoch, strácajúcich svoje dieťa tak či onak,“ povedal režisér Calin Peter Netzer o svojom treťom filme Pozícia dieťaťa, ktorý na tohtoročnom MFF v Berlíne získal Zlatého medveďa a Cenu FIPRESCI, potvrdzujúc tak skvelú povesť súčasnej rumunskej kinematografie.
Zázrak
Tak, ako sa mladá hrdinka Ela na začiatku filmu prebudí po tvrdom spánku (s dvoma rohypnolmi na „ukľudnenie“) do života v „polepšovni“, tak možno v úvode recenzie nového premiérovaného filmu Zázrak konštatovať, že po rokoch pôstu a viac-menej nevýraznejších počinov numericky rozšíril prebudený slovenský hraný film.
Život tej druhej (La vie d´une autre)
Jedného dňa ráno sa Parížanka Marie zobudí a s hrôzou zistí, že si nepamätá posledných pätnásť rokov svojho života. To je východisko románu Fréderiquea Deghella Život tej druhej, ktorého adaptáciu si vybrala pre svoj rovnomenný režisérsky debut v celovečernom hranom filme (podieľala sa aj na scenári), uznávaná a medzinárodne oceňovaná francúzska filmová a divadelná herečka Silvie Testud (1971).