Únos (Kapringen)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Únos 6 resizeV čase, keď celý svet sleduje teroristický útok na luxusné nákupné centrum v Nairobi, hlavnom meste Kene, pri ktorom somálski islamisti zavraždili viac ako šesťdesiat a zranili vyše dvesto ľudí, prevažne cudzincov, uvádza distribučná spoločnosť Film Europe aktuálne do slovenských kín psychologický thriller Únos (Kapringen, Dánsko 2012) o únose dánskej obchodnej lode somálskymi pirátmi v Indickom oceáne. Film nakrútil ako svoje druhé celovečerné, prvé samostatne režírované hrané dielo Tobias Lindolm.

Narodený v Dánsku roku 1977, absolvent tamojšej Národnej filmovej školy je známy predovšetkým ako scenárista, spolupracovník režiséra Thomasa Vinterberga na jeho skvelých filmoch Submarino a Hon. Ako režisér debutoval snímkou z väzenského prostredia R (2011), keď sa o režisérsku stoličku delil s dokumentaristom Michaelom Noerom. O inšpiračných zdrojoch svojho druhého filmu, ktorý definitívne potvrdil jeho filmársky talent, povedal: „Kým som sa Únos 2 resizenarodil, môj otec bol námorníkom, ale nikdy sa so mnou o tom nezhováral. Možno preto more zakotvilo v mojej mysli. No až pri únosoch dánskych nákladných lodí v rokoch 2007-2008 som si plne uvedomil realitu, o ktorej som predtým nemal ani tušenie. Skutočnosť, že dopravné spoločnosti sú nútené vyjednávať priamo s pirátmi, ktorí zarábajú milióny dolárov, a námorníci sú niekoľko mesiacov držaní ako rukojemníci bez akejkoľvek možnosti riadiť svoj osud.“

 

Príbeh filmu sa odohráva v dvoch paralelných líniách. Jednu tvorí život sedemčlennej posádky nákladnej lode Rozen, ktorú Únos 5 resizeprepadnú somálski piráti v Indickom oceáne s požiadavkou na vysoké výkupné pätnásť miliónov dolárov, druhú práca vyjednávacieho teamu v kodanskom sídle prepravnej spoločnosti Orion Seaways. V prvej príbehovej línii vystupuje do popredia ako nedobrovoľný hovorca nešťastnej posádky kuchár Mikkel Hartmann v podaní sympatického herca Pilou Asbæka, šéfom skupiny, ktorá chce vyjednať s pirátmi čo najprijateľnejšie, t.j. najlacnejšie výkupné, je generálny riaditeľ spoločnosti Peter Ludvigsen v podaní charizmatického Sørena Mallinga. Proces vyjednávania, ktorý trvá viac ako štyri mesiace a pre neústupnosť partnerov sa väčšinou nachádza v patovej situácii, je aj Únos 7 resizenepriamym konfliktom týchto dvoch charakterov. Mikkel, ktorého jedinou túžbou je vrátiť sa čo najskôr k manželke a dcérke, nechápe, prečo jeho zamestnávateľ nie je ochotný okamžite zaplatiť požadovanú sumu. Od počiatočného šoku, ktorý sa postupne mení na všedné, hoci neutešené dni, prechádza pod neustálym psychickým tlakom k beznádeji až zúfalstvu, ktoré majú vplyv na jeho duševné zdravie. Pohľad do jeho pološialených očí pri rozuzlení teroristickej drámy a apatia pri opätovnom stretnutí s najbližšími naznačujú, že Mikkel už nikdy nebude tým usmievavým, ochotným kuchárom, ako bol na začiatku príbehu. Psychicky náročný vývinový oblúk, ktorým postava prechádza, zahral Pilou Asbæk vierohodne a presvedčivo.

 

Únos resizePeter Ludvigsen v podaní Sørena Mallinga je iný typ. Tvrdého manažéra, zvyknutého na pracovné úspechy, ťažko zasiahne tragédia v Indickom oceáne, no usmerňovaný profesionálnym poradcom nesmie dať najavo svoje city, inak nemôže byť úspešným vyjednávačom s nepredvídateľnými somálskymi pirátmi Silou vôle musí potlačiť akékoľvek emócie, ktoré vyjdú na povrch iba v okamihoch samoty. Človek však nie je stroj, a tak aj Petrovo sebaovládanie, o ktorom svedčia stisnuté pery a častá manipulácia s okuliarmi, má svoje hranice. Keď gejzír potlačovaných pocitov vybuchne, obráti sa nespravodlivo proti najbližšiemu človeku – vlastnej manželke.

 

Únos 4 resizeÚnos je snímaný dokumentárnym spôsobom, ktorý podčiarkuje číslovanie chronologicky ubiehajúcich dní. Najdramatickejšiu udalosť – prepadnutie lode – režisér vynechal, z pokojného úvodu, zobrazujúceho všedné ráno posádky, sa dostávame priamo do centra diania. Piráti sú už na palube, správajú sa drsne, stres a zmätenosť posádky sú o to väčšie, že únoscom nerozumejú. (Divák tiež nie, lebo ich povely ani vzájomné rozhovory sa neprekladajú, iba z kontextu sa dá vytušiť, čo vlastne v danom okamihu chcú.) Treba obdivovať majstrovstvo režiséra Tobiasa Lindholma, ako pri absencii dramatickejších momentov buduje a najmä stupňuje napätie, a to nielen v klaustrofobicky pôsobiacom stiesnenom prostredí lodných kajút, kde používa sugestívnu ručnú kameru, ale aj v chladno elegantných kanceláriách kodanskej firmy. Toto napätie sa nezníži ani po dosiahnutí vzájomnej dohody oboch konfliktných strán, čo predznačuje nepredvídateľný tragický záver.

 

Únos 8 resizeV Lindholmovom filme neabsentuje len vyhrotená dramatickosť, až na malé výnimky hudba a okázalá emocionalita, ale aj akékoľvek klišé.  Aj vzťah námorníkov k pirátom sa vyvíja inak, ako by divák predpokladal. Sú – doslovne i obrazne – na jednej lodi, a tak sa postupne napriek jazykovej bariére zbližujú. Spolu zažívajú napínavú rybačku, spolu sa hostia úlovkom a búchajú do rytmu pijanských pesničiek. No hranica medzi nimi je jasne určená a žiadny pokus o zblíženie ju nedokáže odstrániť. Somálsky primitív sa môže čudovať, že samopal, ktorým celý čas šermoval, naozaj strieľa, tlmočník Omar ho môže za spontánny čin vyfliaskať, no jeho obeti to už život nevráti.

 

Únos 9 resize„Nemohol som nakrútiť pravdivý film o únosoch v Indickom oceáne, pretože neviem, či pravda existuje. Mohol som však urobiť film o námorníkoch, pirátoch, výkonných riaditeľoch a ich príbuzných, pretože tí existujú. Ak je Únos o nich, potom som veľmi blízko svojho cieľa,“ povedal Tobias Lindholm. Jeho napínavá psychologická dráma, jedno z ďalších vydarených diel severskej kinematografie, odmenené vlani na MFF v Solúne Zlatým Alexandrom a Cenou FIPRESCI, je aj filmom o tom, že naša planéta už nikde nie je bezpečným miestom na život, že osud človeka sa môže v okamihu tragicky zvrtnúť, a to bez ohľadu na to, či je motívom radikálneho obratu náboženský fanatizmus alebo obyčajná ziskuchtivosť.

 

P.S. Rovnaké faktografické východisko ako Lindholm si zvolil aj režisér Paul Greengrass pre svoj film Kapitán Phillips: Prepadnutie lode Alabama s Tomom Hanksom v úlohe rukojemníka somálskych pirátov. Určite bude zaujímavé porovnať dánsky pohľad na problematiku s americkým, severskú chladnú dokumentárnosť s očakávanou americkou výpravnosťou...

 

Únos 3 resizeÚnos (Kapringen), Dánsko 2012
Scenár a réžia: Tobias Lindholm
Kamera: Magnus Nordenhof  Jønck
Strih: Adam Nielsen
Hudba: Hildur Guðnadóttir
Hrajú: Pilou Asbæk, Søren Malling, Dar Salim, Roland Møller a ďalší
Premiéra v SR: 26.septembra 2013
Foto: Film Europe
     
        

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.