Pieta (Hangul)

Pojem pPieta 10 resizeieta vyvolá väčšinou predstavu  svetoznámeho Michelangelovho súsošia Panny Márie, ktorá drží v náručí mŕtveho Krista, práve sňatého z kríža. Z tejto symboliky vzťahu matky a syna, ale z iného uhľa pohľadu, vychádza  aj  juhokorejský film Pieta, ktorý získal vlani na medzinárodnom filmovom festivale v Benátkach hlavnú cenu Zlatého leva a od septembra ho Asociácia slovenských filmových klubov uvádza v našich kinách.

Je to osemnásty opus  juhokorejského kontroverzného režiséra Kim Ki-duka (1960), ktorý napriek tomu, že nemá formálne filmárske vzdelanie, patrí k svetovej špičke. Od jeho debutu Krokodíl z roku 1996 vzbudzuje  každé jeho nové dielo  medzinárodnú pozornosť, zbiera ocenenia a vníma  sa ako istá udalosť.  Stačí spomenúť  hoci aj tituly ako Ostrov (2000),  Jar, leto, jeseň, zima...a jar (2003), 3-Iron (2004), Samaritánka (2004), Luk (2005), Čas (2006) Pieta resizeDych (2007) až po tohtoročný Moebius. Na filme Pieta sa podieľal  nielen ako scenárista a režisér, ale aj strihač a jeden z producentov.

Protagonistom príbehu je krutý vymáhač dlhov Gang-Do (Lee Jung-jin). Pracuje pre úžerníka a žije osamelo na predmestí., tak povediac na okraji spoločnosti. Jedného dňa za ním príde neznáma žena (Jo Min-soo) a tvrdí, že je jeho matka, ktorá ho v detstve opustila. Život dovtedy bezcitného tridsiatnika sa postupne mení. V jednom z nemnohých dialógov sa hovorí, že peniaze sú začiatkom i koncom všetkého – možno si za ne kúpiť moc, úctu, zabezpečenie rodiny, pomstu, život i smrť.  V úvodnej časti filmu  Pieta 8 resizespoznávame v skratke osudy  chudobných obyvateľov predmestia, ktorí si od úžerníka požičiavajú a sú odhodlaní nechať sa zmrzačiť, aby mohli dlhy, ktoré neustále narastajú, splatiť peniazmi zo zdravotnej poistky. Niektorí sa pod tlakom okolností rozhodnú pre  samovraždu.

Gang-Do bez zábran, ale aj  s absenciou akýchkoľvek citov, mrzačí dlžníkov alebo je svedkom ich odchodu zo sveta. Je to jeho práca a vníma ju ako samozrejmosť. Rovnako ako skutočnosť, že žije sám, skoro na úrovni zvieraťa, ktoré  sa  zaujíma len o jedlo a sexuálne ukojenie. V istom okamihu je však Pieta 4 resizeochotný priznať, že  mu chýbajú veci, ktoré sa za peniaze kúpiť nedajú  - vzťahy. Keď sa rozpráva s budúcim otcom, alebo vidí vzťah syna a milujúcej matky. Aj preto sa postupne jeho bezcitnosť akoby rozpúšťa. Neznámu ženu sprvu ponižoval, znásilnil, ale po čase k nej zaujíma pozíciu dieťaťa  (zaujímavá je scéna na prechádzke  s balónikmi) a spoznáva, čo to je láska a strach o najbližších, ale aj výčitky svedomia, o ktorých dovtedy ani len neuvažoval.

Pieta 2 resizeKim Ki-duk  vytvoril pochmúrnu  štúdiu  súčasnosti, v ktorej sú rozhodujúcim  prvkom peniaze a absolútna bezcitnosť, nedostatok súcitu, schopnosti pochopiť  a odpúšťať. Ale na druhej strane, nech sú city akokoľvek potláčané, neznamená to, že nejestvujú. Od primitívnej zlosti a strachu až k tomu zdanlivo nevysvetliteľnému putu človeka s človekom. Je ťažké prijať obhajobu syna tým, že vyrastal bez  materinskej lásky. Žiaľ, jestvuje priveľa dôkazov, že  aj prílišná  materinská láska  stála pri zrode zla v ľudskej duši. Bez ohľadu na rozdiel východnej a západnej kultúry však jestvujú isté všeobecne platné zákonitosti o vine a treste. A v Piete sa s nimi stretávame v mimoriadne pôsobivej podobe, i keď  pretrváva otázka, kto je  vlastne obeť.

Pieta 6 resizeAk divák vydrží drsné  scény  zmrzačovania, či znásilňovania alebo masturbácie v prvej polovici filmu, bude sa môcť sústrediť a naplno si vychutnať režisérovo majstrovstvo rozprávať pútavý príbeh s minimom dialógov, ale s dôrazom na detail, budovanie metafory, ale aj využívanie svetla a tmy, či  pôsobivé zábery z malých dielničiek, skladov  a uličiek ošarpaného predmestia. To všetko však len podčiarkuje psychologický vývin dvoch hlavných postáv (herecké výkony sú excelentné) a svojským spôsobom je nahliadnutím aj do duše diváka. Akí sme? Akí by sme mohli byť?
Nie je to film, ktorý poteší, či pobaví. Ale je  to silná výpoveď o našom svete a o nás.

Pieta 3 resizePieta (Hangul)
Južná Kórea, 2012