Vraždy vo Valhalle (Brot /The Valhalla Murders)
Viete si predstaviť, že v tak málo zaľudnenej krajine, ako je Island, môže pôsobiť sériový vrah? V realite to síce príliš pravdepodobné nie je, ale vo fiktívnych svetoch televíznych seriálov zo žánru nordic noir je, samozrejme, možné všetko. Respektíve akýkoľvek nepredstaviteľný zločin. No a prvým prípadom sériového vraha v krajine sa zaoberá aj miniséria Vraždy vo Valhalle z islandskej produkcie pre streamovaciu spoločnosť Netflix. Pokiaľ si zadáte do googlu výber toho najlepšieho zo severskej krimi produkcie, The Valhalla Murders sa objavia hneď medzi prvými, po boku napríklad už dvojsériového projektu V pasci Baltasára Kórmakura. No a niet sa čo čudovať, Vraždy vo Valhalle ponúkajú všetko, čo fanúšik temných detektívok s množstvom zvratov a dusnej atmosféry očakáva.
RRR (Rise Roar Revolt)
India sa pýši najväčším filmovým priemyslom na svete. Ročne sa v nej produkuje trikrát viac filmov ako v Hollywoode. Avšak na rozdiel od Hollywoodu, sú v Indii až 2 centrá filmového priemyslu - Bollywood a Tallywood. Samozrejme, to nie sú jediné dve miesta, na ktorých vznikajú v Indii filmy, ale sú to tie najväčšie a najpopulárnejšie. Práve ich vzájomná konkurencia je pre samotné filmy prospešná - tvorcovia sa musia pri existujúcej konkurencii viac snažiť. Bollywood a Tallywood produkuje filmy rôznych žánrov. Tieto snímky sú známe prevažne pre svoje prehnane teatrálne herecké výkony, úsmevne dramatické scény, 3- hodinovú stopáž a, samozrejme, muzikálové čísla. Vo veľa aspektoch pripomínajú prvé, viac-žánrové Hollywoodske zvukové veľkofilmy 20. a 30. rokov.
Čas na seba (Me Time)
Sonny (Kevin Hart) a Huck (Mark Wahlberg) boli vždy priatelia – dosť možno najlepší priatelia. Napriek tomu nemôžu byť rozdielnejší. Sonny Fisher je zodpovedný otec v domácnosti. Vozí deti do školy a na rôzne iné aktivity, chystá im desiate, pomáha s úlohami a sem-tam zaskočí do poroty nejakej školskej talentovej show, pričom si nielenže nesťažuje, ale dosť možno ho to aj skutočne baví. Robí to preto, aby umožnil svojej milovanej manželke Mayi (ReginaHall), talentovanej architektke, venovať sa naplno práci, ktorá celú ich rodinu viac-menej živí. Huck Dembo má problém so zodpovednosťou. V práci dlho nevydrží, no svojou veselou povahou nemá problém získať si sympatie ostatných kolegov. Ak mu niečo ide naozaj, je to plánovanie dosť bujarých večierkov – a jeho 44. narodeniny sa až nebezpečne blížia...
Samaritán (Samaritan)
V záplave generických superhrdinských filmov, sa občas objaví pokus o iný, originálny pohľad na tento osvedčený príbehový koncept. Či už experimentovaním so žánrovými pravidlami, témou, alebo vizuálnou formou. Režisér Julius Avery má s tvorbou originálnych “žánroviek” skúsenosti. V roku 2018 sme od neho mohli vidieť veľmi prehliadaný, zato výborný vojenský zombie film Overlord. Avery doplnil klasickú vojenskú zápletku o “nesplniteľnej” misii počas 2. svetovej vojny o nacistických zombie. Táto snímka aj napriek absurdnej premise a prekvapivo vážnemu tónu (vzhľadom na tematiku), veľmi dobre fungovala.
Navalny
Ponuka politicky orientovaných dokumentárnych filmov, žánru radikálne odlišného od toho, čo obvykle na streame hľadá mentálny dorast, je užitočným distribučným smerom, prístupným, aj keď na týchto “spotoch” neveľmi vyhľadávaným. Dokument o vodcovi ruskej opozície Alexejovi Navalnom , ktorý bol odsúdený vo vykonštruovanom procese na deväť rokov je jedným z nich.
Vikingovia: Valhalla (Vikings: Valhalla, TV seriál)
Z filmov a seriálov o Vikingoch si môžme zostaviť už celkom reprezentatívny zoznam, mapujúci ich dejiny a vlastne i históriu britských ostrovov, kam tak často od 8. storočia mierili a nakoniec sa tam aj postupne usádzali. S írsko-austrálskym seriálom Vikingovia (2013-2020) sa pohybujeme v období vlády Ragnara Lothbroka a jeho synov, s Posledným kráľovstvom (2015-2020) je to posun do 9. storočia a obdobia panovania Alfréda Veľkého. S kráľovnou Margrete –královnou severu (2021) sme až v 15. storočí, keď vzniká jej zásluhou Kalmarská únia, spojenie Dánska, Nórska a Švédska.
Zase nepoužiteľní (Loin du périph / The Takedown)
Už je to nejaký ten rok od ich prvej nedobrovoľnej spolupráce. Bolo to pátranie po vrahovi ženy z vyššej vrstvy, čo Ousmanea Diakhitého (Omar Sy), snaživého síce, no nadriadenými dosť prehliadaného černošského policajta z predmestia, spojilo s Françoisom Mongeom (Laurent Lafitte), pomerne elitárskym parížskym vyšetrovateľom snažiacim sa nie po prvý raz, no zatiaľ neúspešne, vyšplhať priamo k vedeniu polície. Najmä spoločenské rozdiely, pár unavených stereotypov a už na prvý pohľad nezdravých predsudkov sa vtedy zdali byť pre oboch neprekonateľnou prekážkou k tomu, aby ich spolupráca priniesla aj nejaké výsledky. Vraždu nakoniec vyriešili a s ňou odhalili aj zopár nekalých praktík medzi významnými podnikateľmi a odborármi. A pokiaľ išlo o ich škrípuce vzájomné vzťahy, stačilo občasné naliehanie Ousmaneovho malého syna a bolo vyriešené...
Denná zmena (Day Shift)
Prvotina J. J. Perryho Denná zmena svojským spôsobom reaguje na pomaly ustupujúcu vlnu upírskych snímok, ktoré u mladého publika nabrali popularitu spolu s filmovými adaptáciami Twilight ságy Stephanie Meyerovej. Robí tak odľahčeným, humorným spôsobom a od prvého momentu je zrejmé, že sa nijakým spôsobom neberie vážne. J.J. Perry síce zasadol na režisérsku stoličku po prvý raz, no vo svete filmu je už dávno známy ako popredný kaskadér, a aj preto sa dalo predpokladať, že pôjde o nekompromisnú akčnú jazdu, v ktorej logika ustúpi do úzadia a prím budú hrať akčné scény plné dekapitovaných upírov a svižných bojov.
The Old Man (TV seriál)
Špionážna tematika láka a pokiaľ sa spolu zíde viacero zaujímavých mien, pričom dotyční sa môžu opierať i o kvality literárnej predlohy, neuškodí minimálne zbystriť pozornosť. Jedným zo zaujímavejších projektov tohto roka bol i seriálový The Old Man, nakrútený na motívy oceňovaného rovnomenného románu Thomasa Perryho z roku 2017. Výsledok je však trochu odlišný, ako asi niektorí očakávali.
Volavka (Black Bird, TV seriál)
Vymyslieť atraktívny námet je jedným zo základných kameňov úspechu, či už filmovej alebo seriálovej scény. Tvorcovia nás totiž neustále bombardujú jedným projektom za druhým a divák si musí vybrať, do čoho investuje svoj drahocenný čas. Volavka mala v tomto smere od začiatku výhodu – zasadenie do väzenského prostredia, stávka na skutočné udalosti a k tomu meno skúseného Dennisa Lehaneho, sľubujúce dostatočne atraktívny zážitok. Podarilo sa pretaviť nemalé očakávania v adekvátny výsledok?