Posledný súboj (The Last Duel)
Francúzsko 29. decembra 1386. Na dvore kráľa Karola VI. (Alex Lawther) sa schyľuje k poslednému oficiálne uznanému duelu. Má tak byť z Božej vôle určený rozsudok v súdnom spore bez predložených dôkazov a očitých svedkov, kde jedna strana obviňuje a druhá úplne bez hanby obvinenie popiera. Normandský rytier Jean de Carrouges (Matt Damon) vyzval na skúšku bojom panoša Jacquesa Le Gris (Adam Driver), svojho kedysi veľmi dobrého priateľa. Bojovali po svojom boku v mnohých bitkách v službe kráľovi. Jean dokonca zachránil Jacquesovi život a Jacques bol krstným otcom Jeanovho zosnulého dieťaťa z prvého manželstva. Lenže potom do ich vzťahu zasiahli boje o majetky vyprovokované intrigujúcim grófom Pierreom d'Alençonom (Ben Affleck).
Peter Kerekes: Sláva je strašne lokálna. V Benátkach mi úspech vôbec nedochádzal
„Všetko som si uvedomil až ex post,“ hovorí Peter Kerekes. Hraný film Cenzorka, ktorý jemu a Ivanovi Ostrochovskému vyniesol v Benátkach Cenu za scenár v sekcii Horizonty, sa po svetovej premiére na najstaršom filmovom festivale sveta dostáva aj do našich kín.
Slovensko posiela do boja o Oscara Cenzorku
Naším zástupcom pri udeľovaní prestížnej ceny americkej Akadémie filmových umení a vied (AMPAS) v kategórii najlepší medzinárodný celovečerný film bude snímka režiséra Petra Kerekesa Cenzorka. Rozhodla o tom Slovenská filmová a televízna akadémia (SFTA). „Veľmi si vážime odvahu členov SFTA, že vybrali náš film o sile materstva za múrmi ukrajinského väzenia a dokázali podporiť rozrastanie našej kinematografie za mentálne hranice našich lokálnych tém,“ vyjadrili sa režisér Peter Kerekes a producent Ivan Ostrochovský.
Moja afganská rodina (Moje slunce Mad /My Sunny Maad)
Dôvod, prečo je Heera, hlavná hrdinka románu Petry Procházkovej, Frišta, napoly Ruska, napoly Tadžička a nie Češka, bol zrejme ten, že takto určený pôvod v mnohom vysvetľoval jej rozhodnutie vydať sa za svojim mužom Nazirom do Afganistanu. Predpokladal, že mladomanželka už má o živote v patriarchálním prostredí radikálne odlišnej kultúry nejakú predstavu a do značnej miery rozumie aj politickej situácii. Scenárista Ivan Arsenjev túto dôležitú okolnosť pominul a z Heery urobil českú Helenu. Jej cestu k rozhodnutiu sťahovať sa do Kábulu a priblížiť predstavu, s ktorou sa vydala na túto riskantnú cestu veľmi neriešil.
Cenzorka
Vzájomné prelínanie hraného a dokumentárneho filmu prináša prekvapenia, najčastejšie príjemné a hodné ako diváckej, tak kritickej pozornosti. Kým sme nedávno videli dokument Mira Rema Láska pod kapotou, smerujúci svojou vnútornou orchestráciou k hranému žánru drámy, v Cenzorke Petra Kerekeša sa nám predstavuje model hraného filmu, štrukturovaného ako dokument.