Obchodníci s bolesťou (Pain Hustlers)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Bol resizePíše sa rok 2011 a obchodný manažér farmaceutickej spoločnosti Zanna Therapeutics so snáď len dočasným problémom presadiť sa na trhu a skutočne vzdorovať konkurencií Pete Brenner (Chris Evans) dostane nápad. Nachádza sa práve v striptízovom bare niekde v Miami a sústredene sleduje síce pomerne neobratnú choreografiu Lizy Drakeovej (Emily Blunt) vo vrtení sa okolo tyče. Možno, ak by jej však pomohol v životopise trochu zaklamať, že napríklad vôbec dokončila strednú školu, nedajbože ešte získala nejaký ten titul PhD. v príbuznom odbore, jej energický slovný prejav a presvedčovacie schopnosti,v kombinácií s oku lahodiacim vzhľadom, by mu mohli veľmi dobre poslúžiť pri získavaní potrebných lekárskych autorít pre propagáciu jedného ako tak schváleného lieku na bolesť. Volá sa Lonafen, vyvinul ho Dr. Jack Neel (Andy Garcia) hlavne pre pacientov v pokročilom štádiu rakoviny. Vraj na rozdiel od konkurenčnej „lízanky“, zaberá už po pár minútach a riziko závislosti na ňom testy preukázali len u 1% pacientov... Samozrejme, ak bola ich životnosť dostatočne dlhá na to, aby sa u nich vôbec stihla akákoľvek závislosť vyvolať.

Liza je slobodná matka mierne rebelujúcej, no napriek tomu stále mimoriadne sympatickej Phoebe (skvelá Chloe Coleman). Tá občas trpí epileptickými Bol2 resizezáchvatmi, ktoré by možno dokázal vyriešiť menší chirurgický zásah – teda pokiaľ by ho hradila zdravotná poisťovňa. S mierne excentrickou matkou Jackie (Catherine O'Hara) obe do teraz viac-menej žili v „garáži“ ďalšej členky ich rodiny, až kým sa Liza nebola nútená odsťahovať do pomerne hlučného polorozpadnutého motela. Nie je sa preto čomu čudovať, že zo zamestnania doposiaľ jej slúžiaceho len na prežitie od výplaty k výplate, sa dala tak ľahko nahovoriť na podstatne lukratívnejšiu, hoci trochu zaváňajúcu Peteovu ponuku. Kľúčovou postavou, na ktorú by mala svoje presvedčovacie schopnosti zamerať, je Dr. Lydell (Brian d'Arcy James). Ten by mohol Lonafen nielen predpisovať svojím pacientom nutne požadujúcim rýchlu úľavu, ale aj liek propagovať na rôznych konferenciách. So zvyšujúcimi sa počtami nahovorených lekárov, začína stúpať Lizina životná úroveň, bizarná poloplešina na hlave Dr. Lydella sa čoraz viac zapĺňa nastrelenými vlasmi a, samozrejme, s narastajúcimi ziskami spoločnosti sa rozvinie aj mierna paranoja niektorých jej okrajových zamestnancov, už-už si predstavujúcich chvíľu, keď im všetkým na dvere zaklopú vyšetrovatelia z FBI. Rastie totiž počet tých, Bol3 resizečo si svojím až nadmerným užívaním Lonafenu ublížili... A jeho tvorca Dr. Neel napriek všetkému zvažuje, žeby možno bolo fajn prinútiť zaviazaných lekárov k predpisovaniu lieku aj na miernejšie bolesti, ktoré by tento raz už nutne nemuseli súvisieť s nádorovými ochoreniami.

Snímka Obchodníci s bolesťou režiséra Davida Yatesa je voľne inšpirovaná skutočným príbehom, ktorý pri popise cesty na vrchol a následného strmhlavého pádu fiktívnej spoločnosti Zanna naráža na reálny prípad nie nepodobne vedenej Insys Therapeutics. Na začiatku bol rovnomenný novinový článok Evana Hughesa uverejnený v New York Times v roku 2018, neskôr jeho non fiction kniha The Hard Sell: Crime and Punishment at an Opioid Startup. Scenár Wellsa Towera mení mená hlavných aktérov kauzy, názvy spoločnosti aj lieku, pričom očakáva, že divák pri sledovaní filmovej adaptácie bude vedieť, čo všetko sa za nenápadnými dejovými narážkami jeho dramatizácie popísaných udalostí skrýva. Pokúša sa o epicky štruktúrovanú mozaiku osudov viacerých postáv, v ktorej publikum najzásadnejšími zvratmi Bol5 resize„sprevádza“ fiktívna postava Lizy Drakeovej. Akási problematická protagonistka reflektujúca nejedno svoje kontroverznejšie životné rozhodnutie natoľko presvedčivo, že jej divák nemá problém porozumieť, možno si až položiť otázku, ako by sa asi v podobnej životnej situácií zachoval sám. Držíme jej palce, polemizujeme nad tým, či už nebalansuje na hrane legálneho a nelegálneho, prípadne s napätím sledujeme, čo sa asi stane, ak prejaví odvahu pohybovať sa až za hranou. A spoločne s ňou si v záverečnom dejstve dokonca „spytujeme svedomie“.

Ťažko odhadnúť, nakoľko sú za stvárnenie hlavnej postavy zodpovedné literárne kvality scenára alebo energický herecký prejav Emily Blunt, snímanej kamerou Georgea Richmonda už v úvodných scénach v striptízovom bare charakteristicky kontrastným spôsobom v porovnaní s jej kolegyňami. Sleduje výraz jej tváre v emocionálnych detailoch, efektné nástupy do lekárskych ordinácií v spočiatku Bol4 resizelacných, neskôr však čoraz luxusnejších kostýmoch navrhnutých Colleen Atwood, aj účasť na rôznych lekárskych konferenciách, či firemných večierkoch v kulisách autorky výpravy Molly Hughes. Strih Marka Daya udáva dekadentnej oslave stúpajúcej prestíže jednotlivých postáv štýl nepodobný akejsi „vykastrovanej“ obdoby Vlka z Wall Street (2013) režiséra Martina Scorseseho, kríženej so Stávkou na neistotu (2015) Adama McKaya, kde protagonistka ako svojím pôvodom, tak nekontrolovateľným, spontánnym prejavom občas pripomenie Erin Brockovichovú (2000) od Stevena Soderbergha. Hudba Jamesa Newtona Howarda a Michaela Deana Parsonsa si výrazne dopomáha pri navodení tej správnej nálady s pár hitovými piesňami na pozadí. Zábavne kontroverzný, kontrapunkticky tragický ráz citovaných filmov ale Obchodníci s bolesťou dosahujú len sotva - možno aj vinou režiséra, ktorému to viac pristane v žánri fantasy (všetky diely Harryho Pottera od čias Fénixovho rádu až po aktuálne prequely Fantastické zvery) alebo výpravnom dobrodružstve (Legenda o Tarzanovi).

Vedľajšie postavy - aj podzápletky s nimi súvisiace - sa však môžu s životnými peripetiami Lizy Drakeovej ťažko rovnať. Priam „vytŕčajú“ z košatého príbehu, ako určité nie úplne vždy organické, životné karikatúry nápadných povahových čŕt, ktoré na Bol6 resizeseba zvyčajne v príbehoch bezohľadného ľudského snaženia sa o zisk upriamujú pozornosť. Chýba tiež výraznejšie emocionálne prepojenie medzi zástupcami firmy a pacientami, užívajúcimi ich produkt. Yatesov film tak skúma svoje témy viac-menej povrchne, akoby sa bál možných významových paralel v závislosti na finančnom úspechu a čoraz viac sa zväčšujúcich dávkach lieku na bolesť, ktoré sa premýšľavému divákovi akosi spontánne núkajú na zváženie samé od seba. Spoločne s nečakanými zmenami v charakteroch, či devastačným účinkom na ľudskú osobnosť ako v prípade prekvapivého úspechu, tak v rámci boja s len ťažko liečiteľnou, prípadne až nevyliečiteľnou chorobou... Oklieštená plastickosť charakterov väčšiny postáv po boku problematickej protagonistky tak stráca na pôsobivosti kľúčových zvratov, celkovej pútavosti deja aj bráni tvorcom Obchodníkov s bolesťou poukázať na stále aktuálny problém s takou naliehavosťou, akú si od dôstojného filmového spracovania naozaj zaslúži.

Bol7 resizeObchodníci s bolesťou (Pain Hustlers), USA, 2023
Dĺžka: 122 minút
Réžia: David Yates
Scenár: Wells Tower
Kamera: George Richmond
Hudba: James Newton Howard, Michael Dean Parsons
Strih: Mark Day
Zvuk: Glenn Freemantle, Ben Barker, Niv Adiri
Scénografia: Molly Hughes, Jesse Rosenthal, Hugo Santiago, Chris Yoo
Kostýmy: Colleen Atwood
Producenti: Lawrence Grey, David Yates
Hrajú: Emily Blunt, Chris Evans, Catherine O'Hara, Andy Garcia, Jay Duplass, Brian d'Arcy James, Amit Shah, Chloe Coleman, Valerie LeBlanc, Aubrey Dollar, Britt Rentschler, Michael Kosta, Chapel Oaks, Selena Anduze, Josh Ventura, Avis-Marie Barnes, Lydia Castro, Mandi Christine Kerr, Samantha Kacho, Chris Marks, Becca Breitfeller, Andrea Laing, Adrian Eppley, Greyson Chadwick, Hillary Harley, Pat Dortch, Cara Mantella, Alex Van, Quinn Bozza, Donna Duplantier, Michael Lowry, Jackie Goldston, Alex Mitchell, Brandon Stanley, Hannah Pniewski, Erin Ownbey, Kaysi J. Bradley, Sharon Conley, Nick Arapoglou
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz, Netfix

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.