Jedna sekunda (One Second)
Yimou Zhang patrí k najuznávanejším súčasným čínskym režisérom, jeho cit pre vizuálnu poetiku mystických portrétov čínskej histórie sa ukázal už vo filmoch ako Hrdina či Klan lietajúcich dýk. Svojím najnovším filmom Jedna sekunda sa vracia do obdobia kultúrnej revolúcie. Pre oceňovaného tvorcu ide o príbeh s istým autobiografickým nádychom, nakoľko podobne ako hlavnú postavu filmu, aj jeho život do istej miery poznačila skúsenosť ideologického nepriateľa, škodného elementu. Jednu sekundu nakrútil Zhang už pred dvoma rokmi, film sa už stihol odpremietať na niekoľkých festivaloch, okrem iného na Berlinale, u nás sa jeho dráma do distribúcie dostáva až teraz. Na zaujímavom historickom pozadí odohrávajúci sa film prezentuje osobný príbeh o rodinných väzbách, medziľudskej solidarite a v neposlednom rade o mágii kinematografie.
Čeľuste (Jaws)
V roku 1975 Steven Spielberg navždy zmenil tvár filmového priemyslu. Hoci mal za sebou niekoľko rozsiahlych televíznych projektov (napríklad Duel) a debutoval filmom Sugarlandský expres, jeho kľúčovým projektom sa ukázali byť Čeľuste podľa knihy Petra Benchleyho, na ktorú štúdio Universal získalo autorské práva. Po dlhej dobe zažívajú Čeľuste opätovnú kino-premiéru. Pre pochopenie významu filmu je potrebné ich umiestniť do historického kontextu. Vznikli uprostred 70. rokov, počas vrcholu kreatívnej slobody hollywoodskych tvorcov a zároveň v tieni istého kultúrneho cynizmu podmieného okrem iného aférou Watergate a vojnou vo Vietname. Čeľuste vo svojej podobe predstavovali prvý letný blockbuster a akýsi prvý krok v posune od pesimizmom nasiaknutej produkcie danej dekády k eskapizmu, ktorý definoval hollywoodsku produkciu 80. rokov.
RRR (Rise Roar Revolt)
India sa pýši najväčším filmovým priemyslom na svete. Ročne sa v nej produkuje trikrát viac filmov ako v Hollywoode. Avšak na rozdiel od Hollywoodu, sú v Indii až 2 centrá filmového priemyslu - Bollywood a Tallywood. Samozrejme, to nie sú jediné dve miesta, na ktorých vznikajú v Indii filmy, ale sú to tie najväčšie a najpopulárnejšie. Práve ich vzájomná konkurencia je pre samotné filmy prospešná - tvorcovia sa musia pri existujúcej konkurencii viac snažiť. Bollywood a Tallywood produkuje filmy rôznych žánrov. Tieto snímky sú známe prevažne pre svoje prehnane teatrálne herecké výkony, úsmevne dramatické scény, 3- hodinovú stopáž a, samozrejme, muzikálové čísla. Vo veľa aspektoch pripomínajú prvé, viac-žánrové Hollywoodske zvukové veľkofilmy 20. a 30. rokov.
Čas na seba (Me Time)
Sonny (Kevin Hart) a Huck (Mark Wahlberg) boli vždy priatelia – dosť možno najlepší priatelia. Napriek tomu nemôžu byť rozdielnejší. Sonny Fisher je zodpovedný otec v domácnosti. Vozí deti do školy a na rôzne iné aktivity, chystá im desiate, pomáha s úlohami a sem-tam zaskočí do poroty nejakej školskej talentovej show, pričom si nielenže nesťažuje, ale dosť možno ho to aj skutočne baví. Robí to preto, aby umožnil svojej milovanej manželke Mayi (ReginaHall), talentovanej architektke, venovať sa naplno práci, ktorá celú ich rodinu viac-menej živí. Huck Dembo má problém so zodpovednosťou. V práci dlho nevydrží, no svojou veselou povahou nemá problém získať si sympatie ostatných kolegov. Ak mu niečo ide naozaj, je to plánovanie dosť bujarých večierkov – a jeho 44. narodeniny sa až nebezpečne blížia...
Samaritán (Samaritan)
V záplave generických superhrdinských filmov, sa občas objaví pokus o iný, originálny pohľad na tento osvedčený príbehový koncept. Či už experimentovaním so žánrovými pravidlami, témou, alebo vizuálnou formou. Režisér Julius Avery má s tvorbou originálnych “žánroviek” skúsenosti. V roku 2018 sme od neho mohli vidieť veľmi prehliadaný, zato výborný vojenský zombie film Overlord. Avery doplnil klasickú vojenskú zápletku o “nesplniteľnej” misii počas 2. svetovej vojny o nacistických zombie. Táto snímka aj napriek absurdnej premise a prekvapivo vážnemu tónu (vzhľadom na tematiku), veľmi dobre fungovala.