Blondínka (Blonde)

Hodnotenie používateľov: 4 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívne
 

Blonde10 resizeMala sedem rokov, keď jej matka po prvý raz ukázala fotografiu otca. Vraj je to niekto známy, tvrdila psychicky nevyrovnaná Gladys (Julianne Nicholson) a bude pre neho aj pre nich obe lepšie, keď sa to nik na verejnosti nedozvie. Zmätená a večne rozochvená Norma Jeane (Lily Fisher), vo veku keď ju už matka nemôže nechať spávať v šuplíku, si čoraz viac začína uvedomovať, že možno práve ona svojím narodením spôsobila odlúčenie vlastných rodičov. Aspoň tak to pociťuje Gladys a pozvoľna prichádza o zábrany prejavovať to navonok. V určitom kritickom momente – počas skutočného požiaru v Hollywood Hills, stvárneného tiež ako vizualizácia subjektívne pociťovanej psychickej katastrofy – však Gladys prekročí všetky hranice...

Po rokoch medzi múrmi detského domova a čítania listov od otca, ktorý nie a nie sa s vlastným potomkom stretnúť, zatiaľ čo matkina psyché sa vyhýbala Blonde4 resizeakýmkoľvek snahám lekárov nájsť správny terapeutický prostriedok na doriešenie jej vnútorných trápení, sa rozbieha Normina kariéra modelky zo stránok časopisov a kalendárov. Vystupuje pod dnes už známejším pseudonymom Marilyn Monroe (fascinujúca Ana de Armas), svojou zdá sa najväčšou „hereckou“ rolou. Ohuruje krásou a nespochybniteľným talentom na konkurzoch do filmu - hoci účasť v noirovej krimi Klopaním sa neobťažuj režiséra Roya Warda Bakera z roku 1952 je podmienená niečím, čo nepríjemne upozorní na temnejšie, obzvlášť v ére MeToo otvorene opovrhované „tradície“ starého štúdiového systému. Stáva sa prototypom sexsymbolu - roztomilou, povrchne žiarivou, „hlúpučkou“ blondínkou, ktorej akoby nik nechcel uveriť zjavnú inteligenciu, prejavovanú navonok pri nesmelo vyslovených literárnych interpretáciách. Osamelá, nachádzajúca útechu v pochybných vzťahoch s podobne „narušenými“ juniormi slávnych otcov Cassom Chaplinom (Xavier Samuel) a Eddym Robinsonom (Evan Williams), stvárňuje ďalšie legendárne postavy vlastnej filmografie a nenápadne do nich pridáva aj autobiografické črty, často v prekvapivo náladovo protichodných významových Blonde5 resizekonotáciach.

Lásky na jednu noc sa striedajú s manželstvami akoby na jednu filmovú sekvenciu a s mužmi, ktorých spravidla oslovuje otecko. Spočiatku nežný a ochranársky, no neskôr násilný bývalý športovec (Bobby Cannavale) – vo filme nepomenovaný, narážajúci však na Joea DiMaggia, nasledovaný dramatikom Arthurom Millerom (Adrien Brody), nachádzajúcim v Marilyn akúsi „ozvenu“ svojej dávnej stratenej lásky... Obaja prichádzajú, aby sa pozvoľna rozplynuli v ľútosti nad spontánne potrateným, nadšene očakávaným dieťaťom a spočiatku nepriznanými obavami, čo ak Norma Jeane podedí niečo z labilnej psychiky vlastnej matky. A potom je tu ešte sebadeštruktívne využívačný vzťah s prezidentom Johnom F. Kennedym (Caspar Phillipson) hľadajúcim rýchle uvoľnenie v čase Kubánskej raketovej krízy... Vraví sa, že každá žena niekedy v živote aspoň raz zatúžila byť ako Marilyn Monroe. Chcela Blonde9 resizeňou však skutočne byť aj samotná Norma Jeane?

Blondínka scenáristu a režiséra Andrewa Dominika je adaptáciou rovnomenného románu Joyce Carol Oates, fiktívnej beletrizovanej biografie hlavnej protagonistky z roku 2000, vystavanej síce na reálnych faktoch z jej života, no zapĺňajúcej prázdne, nikdy nezodpovedané miesta curriculum vitae autorkinými vlastnými interpretáciami. Mimoriadne plodná spisovateľka sa s ňou prebojovala až do finále Pulitzerových cien. Na jej adaptácií si už v roku 2001 vylámal zuby režisér a scenárista Joyce Chopra pri realizácií dvojdielneho televízneho filmu totožného názvu s Poppy Montgomery v hlavnej úlohe. To, čo totiž dokáže veľmi dobre fungovať na stránkach pôvodnej knihy, nemusí nutne vzbudzovať rovnako sugestívne účinky pretlmočením do filmovej reči... Aktuálna adaptácia Oatesovej románu sa takmer až vyžíva v prerozprávaní Marilyniných životných peripetií z jej vlastnej perspektívy. Tej perspektívy, ku ktorej sa pochopiteľne žiadny životopisec Blonde6 resizelogicky nemal ako dostať. Podobne, ako nedávny životopis inej popkultúrnej ikony – Elvis režiséra Baza Luhrmanna – je aj Blondínka naratívne vystavaná na výpovedi nedôveryhodného rozprávača a v mnohých smeroch je ešte o niečo štylizovanejšia.

Nedoriešená fixácia na nikdy nespoznaného otca, neistota vlastného bezpečia v blízkosti paranoidnej matky, strach z toho, že Normu Jeane / Marilyn okolie nedokáže prijať takú, aká je a bude musieť pre získanie si náklonnosti hrať nevyhovujúce role ako vo filme, tak v súkromnom živote – to všetko „neuroticky“ vplýva aj na formu filmového rozprávania. Atmosféra je od prvých minút skoro až hororová a v niektorých scénach svoju temnú intenzitu efektne graduje. Kamera Chaysea Irvina skúma výraz Any de Armas v dlhých nehybných detailoch v duchu Carla Theodora Dreyera a jeho Utrpenia panny Orleánskej (1928), aj v modernejších a podstatne zložitejších panických kompozíciách z ruky imitujúcich zmätené vnútorné rozpoloženie, vplyv liekov, či alkoholu. Dokonca simuluje nevidené pohyby Marilyniných „partnerov“ v rámci erotických scén. A Blonde11 resizeneraz vo výraznej subjektivizácií nahliadne na postavy naokolo nielen protagonistkinými očami, ale aj „kontroverznými“ zábermi z intímnych partií...

Kombinácia nakrútených záberov s nádherne hypnotickým soundtrackom Nicka Cavea a Warrena Ellisa a s nemalým tvorivým prispením strihu Adama Robinsona vytvára z Blondínky zvláštne podmanivú netradične pocitovú snímku. Hypnotické tempo je však v rozsahu dve a trištvrte hodinového filmu ťažko stráviteľné, obzvlášť keď sa na plátne objaví ďalšia variácia na už pred tým v príbehu videné. Hoci je film faktograficky konvenčný, formou výrazne zasahuje do zaužívaných schém bežných pre hrané životopisy. Vlastne nemá ani inú možnosť, ako pokúsiť sa žáner inovovať. V živote skutočnej Marilyn možno nájsť až priveľa nezodpovedaných otázok, ktoré sa pri jeho umeleckom spracovaní jednoducho nedajú obísť.

Blonde13 resizeBlondínka (Blonde),USA, 2022
Dĺžka: 167 minút
Réžia: Andrew Dominik
Predloha: Joyce Carol Oates (kniha)
Scenár: Andrew Dominik
Kamera: Chayse Irvin
Hudba: Nick Cave, Warren Ellis
Strih: Adam Robinson
Scénografia: Erin Fite
Kostýmy: Jennifer Johnson
Producenti: Dede Gardner, Jeremy Kleiner, Brad Pitt, Tracey Landon, Scott Robertson
Hrajú: Ana de Armas, Bobby Cannavale, Adrien Brody, Julianne Nicholson, Xavier Samuel, Lucy DeVito, Sara Paxton, Garret Dillahunt, Scoot McNairy, Toby Huss, Catherine Dent, Evan Williams, Spencer Garrett, Rebecca Wisocky, Tygh Runyan, Dan Butler, Eden Riegel, Haley Webb, Sonny Valicenti, Caspar Phillipson, Chris Lemmon, Michael Masini, Ned Bellamy, David Warshofsky, Ravil Isyanov, Judy Kain, Tim Cannon, Andrew Thacher, Tatum Shank
Distribúcia: Netflix
Foto: Netflix

 

 

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.