Red Notice
Keď si egyptský miliardár zmyslí, že by stálo za to obdarovať vlastnú rozmaznanú dcéru v deň jej svadby trojicou ozdobných vajec, ktoré vraj kedysi Marcus Antonius doprial Kleopatre, zlodeji umenia aj policajní vyšetrovatelia sú na ich stope, kurátori múzeí, či zazobaní a spravidla zločinní súkromní zberatelia si môžu byť istí, že ich v najbližšej dobe čakajú fakt perné chvíle. Špeciálny agent John Hartley (Dwayne Johnson), profilujúci pre FBI všetkých tých, čo si údajne nedoriešené konflikty s otcom liečia krádežami starodávnych relikvií, predpokladá, že Museo Nazionale di Castel Sant' Angelo v Ríme čo chvíľa navštívi číslo 2 na zozname najhľadanejších Nolan Booth (Ryan Reynolds).
King Richard
King Richard je najnovším príspevkom do radu športových drám podľa skutočnej udalosti. Pre režiséra Reinalda Marcusa Greena to nie je prvá skúsenosť s príbehom, ktorý má korene v realite. Jeho minuloročná snímka, životopisná dráma Good Joe Bell, bola divákmi rozpačito prijatá, avšak nedal sa jej uprieť Greenov režisérsky talent a cit pre autenticitu. Green nás tentokrát vezme do sveta tenisu 90. rokov, aby nám ukázal zrod legendárnych tenistiek Venus a Sereny Williams. Avšak snímka nám ich neuveriteľný životný príbeh ukazuje z perspektívy architekta ich úspechu – Richarda Williamsa. Cieľavedomý Richard mal tenisovú kariéru svojich dcér dôkladne naplánovanú ešte dva roky pred ich narodením. Aby sa dostali z pekla Komptonského geta a naplnili svoj americký sen, budú musieť podstúpiť sériu intenzívnych tréningov, ignorovať predsudky neprajníkov a najmä si počas tejto často nebezpečnej cesty zachovať svoj charakter.
Očista (Ordeal)
Režisérka Zuzana Piussi je bezpochyby prvou dámou slovenského investigatívneho dokumentu. Jej filmy sa vždy dotýkajú pálčivých problémov svojej doby, zároveň však prinášajú výpovede aj o našej slovenskej mentalite, takže sa nemusí báť, že by sa časom stali nepotrebné. Častokrát sú centrom Piussinej pozornosti slovenská justícia, spomeňme Nemoc tretej moci alebo nedávny Ukradnutý štát o vražde Jána Kuciaka a jeho snúbenice a najnovšie aj Očista, ďalej politika (čo je v podstate to isté), ako napríklad Od Fica do Fica a, samozrejme, ďalšie zložky podliehajúce financovaniu zo štátneho rozpočtu, ako napríklad školstvo v Univerzity a sloboda, či české poľnohospodárstvo v českej snímke Selský rozum.
Drahí súdruhovia (Дорогие товарищи/Dear Comrades!)
Rozsah filmového záujmu Andreja Končalovského o históriu má úctyhodné rozmery, jeho míľniky siahajú filmom Hriech (2019) do 16. storočia, v ktorom sa odohrávajú dramatické životné osudy Michelangela Buonarrotiho. Situovať mytologický príbeh Odysea (1997) by bolo zložitejšie, ale v jeho filmografii nechýba. Je zasväteným znalcom ruskej klasiky 19. storočia. Tej sa venoval Šľachtickým hniezdom (1969) podľa Ivana Sergejeviča Turgeneva a nezabudnuteľný je i jeho Ujo Váňa (1970), prepis divadlnej hry Antona Pavloviča Čechova. Mapa 20. storočia je bohatá na najrôznejšie príbehy, figurujú v nich postavy z rokov vojnových, napríklad vo filme Raj (2016), ale i stalinského obdobia, vykresleného filmom Vo vnútri kruhu (1991), kde postavu vystrašeného premietača, ktorý slúži najvyššiemu, vytvoril Tom Hulce, Formanov Amadeus. Končalovskij je historiografom so schopnosťou uchopiť ten najpodstatnejší moment, ilustrujúci dobu i jeho ľudskú kondíciu.
O Medzinárodnom filmovom festivale v Cottbuse
Politicko a historické, no zároveń dobové rámcovanie postkomunistického teritória, zahŕňajúceho aj krajiny bývalého Sovietskeho zväzu, vrátane stredoazijských republík, sa stalo po tridsiatich dvoch rokoch už minulosťou a funguje na akejsi nostalgickej zotrvačnosti. Do tejto „entity“ vstupujú stále noví členovia, lebo východ je značne široký termín. Tento výber sa riadi čiastočne individuálnym vkusom dramaturgov, alebo náhodami najrôznejšieho druhu. Do karlovarského programu Na východ od Západu (dnes prišla správa, že sa ruší a nahradí ho súťaž Proxima, poznámka red.) sa tak dostali filmy grécke, i turecké a ďalšie koprodukčné variácie z Blízkeho východu. V Cottbuse sa predstavil tohto roku aj výber turecký. Je to neomylný znak postupujúcej globalizácie, stierajúcej hranice a transformujúcej kultúrnu jednotu prienikmi najrôznejšieho druhu. Určuje ich zvýšená mobilita tvorcov, ale aj tém a nových hrdinov.