Halloween končí (Halloween Ends)

Halo11 resizeByť detskou pestúnkou v mestečku Haddonfield a ešte k tomu v predvečer dňa všetkých svätých nie je práve med lízať. Veľa o tom vie Laurie Strodeová (Jamie Lee Curtis), ktorú v roku 1978 poriadne ponaháňal psychopatický likvidátor v kombinéze automechanika, s prevrátenou maskou kapitána Kirka zo Star Treku a so záľubou v experimentovaní s kuchynským náradím - najlepšie na každom miestnom spoluobčanovi, ktorého stretne. Inú nepríjemnú skúsenosť má aj mladý Corey Cunningham (vynikajúci Rohan Campbell), o Halloween neskôr po tom, čo Michael Myers na štyridsiate výročie svojho prvého príchodu do mestečka opäť slávil krvavý triumf. Ten malý spratok, o ktorého sa Corey v ten večer mal starať, si z neho dosť nepríjemne vystrelil... Skončilo to prudko vyrazenými dvermi, za ktorými dieťa stálo a jeho následným pádom dolu strmým schodiskom.

Pretože to však chvíľku pred tým vyzeralo, že sa známy zabijak Micheal Myers (Nick Castle) znovu chystá zásadne upraviť štatistiky pri sčítaní miestneho Halo resizeobyvateľstva, Corey celý čas držal v ruke nôž na svoju obranu – čo si, samozrejme, Jeremyho rodičia vysvetlili tak, že ich syn nezomrel pri nešťastnej nehode, ale stal sa obeťou nového a Myersom výrazne inšpirovaného haddonfieldskeho vraha. O tri roky neskôr je Corey po rozsiahlom vyšetrovaní zbavený všetkých obvinení. Miestni obyvatelia však vedia svoje a to, že dvadsaťjeden ročný mladík má výčitky svedomia, vnímajú ako lákavú pozvánku na to šikanovať ho. Jednému z tyranských útokov, našťastie, zabráni Laurie. Chápe, aké to je byť obeťou nešťastných okolností – aj to, že miestni obvykle obete násilností považujú za provokatérov, čo si za útoky na seba môžu zrejme sami. Protagonistka sa postará o mladíkovo ošetrenie v nemocnici svojou vnučkou Allyson (Andi Matichak), čím spontánne odštartuje pre dej veľmi dôležitú milostnú zápletku... Po smrti dcéry Karen (Judy Greer), poslednej obeti Micheala Myersa pred jeho zmiznutím, Laurie žije spolu s vnučkou v jednej domácnosti a prežitie Halo3 resizeostatného vrahovho vyčíňania považuje, podobne ako jej potenciálny milostný záujem zástupca šerifa Hawkins (Will Patton), za druhú šancu k životu. Je naďalej traumatizovaná, no snaží sa z toho vypísať do podoby knihy vlastných životných skúseností. Neskrýva sa už, ani nebýva v dome skonštruovanom ako rafinovaná pasca na útočníka. Dokonca sa pokúša byť správnou babičkou a sem-tam upiecť aj nejaký koláč. Situácia sa však skomplikuje vo chvíli, keď Coreyho na úteku pred čoraz agresívnejšou skupinou výrastkov, niekto vtiahne do kanalizácie. Tam totiž dostane príležitosť nahliadnuť zlu, čo sa vo vnútri celý čas z posledných síl skrývalo, priamo do očí. A uvedomiť si, že majú veľa spoločného...

Halloween končí je síce už trinástou položkou v ikonickej slasher hororovej sérií, no dejovo nadväzuje „iba“ na pôvodný a vynikajúci Predvečer sviatku všetkých svätých Johna Carpentera (ako kedysi znel Halo4 resizedistribučný názov v našich domácich končinách) z roku 1978 a ukončuje akúsi výročnú trilógiu, ktorú režisér David Gordon Green začal v roku 2018 svojím Halloweenom a dôkladne vygradoval následným Halloween zabíja (2021). Ignoruje väčšinu pokračovaní originálu, vrátane motívu súrodeneckého vzťahu medzi protagonistkou najvydarenejších dielov série Laurie Strodeovou a titulným zabijakom Michaelom Myersom (či už priemerný Halloween II režiséra Ricka Rosenthala z roku 1981, zaujímavý Halloween: H20 Stevea Minera z roku 1998 s jeho katastrofálnym dodatkom Halloween: Zmŕtvychvstanie opäť Ricka Rosenthala – 2002 alebo dva svojrázne remaky Roba Zombieho z rokov 2007 a 2009)... Ignoruje tiež nedocenený „béčkový“ klenot s podtitulom Sezóna čarodejníc (1982) Tommyho Lee Wallacea s úplne inými postavami a Michaelom Myersom, ktorý sa len nakrátko mihne v akomsi traileri vysielanom televízií. Či trilógiu o Laurienej malej spočiatku sympatickej, s každým ďalším dielom však čoraz otravnejšej neteri Jamie Lloydovej (Daniele Halo5 resizeHarris) – mierne nadpriemerný Návrat Michaela Myersa (1988), rutinnú Pomstu Michaela Myersa (1989) až po príšerné Prekliatie Micheala Myersa (1995).

Čo je možné novej trilógií k štyridsiatim rokom série režiséra Davida Gordona Greena uznať za jednoznačné pozitívum, je to, že opätovne nepácha najväčšiu chybu pokračovaní originálu – a teda vôbec sa nesnaží poodhaliť psychologické motívy vraha. Dôležitá je obeť – či už individuálna (Laurie Strodeová v prvej časti) alebo kolektívna (obyvatelia mestečka Haddonfield v druhej) - a dôkladná štúdia traumy, ktorú v nej zanechalo predchádzajúce stretnutie s nemilosrdným a inak desivo nepochopiteľným zlom. Kým prvá časť bola tradičným slasherovým bojom hlavnej postavy o jej vlastný život, pokračovanie išlo experimentálnejšou cestou (začalo prakticky bez expozície a skončilo Halo8 resizenetradičným cliffhangerom odsúvajúcim záverečnú konfrontáciu na neskôr)... Do popredia sa dostali charaktery bezmocne sa prizerajúce na to, ako bojujú o život ich blízki a tiež, ako pri tom často zomierajú. V sérií inak novoobjavená perspektíva.

Záver trilógie opäť proti zavedenému žánrovému typu necháva postavy prizerať sa, ako sa im vplyvom tráum stupňujúcich sa k neznesiteľnosti ich blízki stávajú možnými ďalšími vrahmi. Anonymný lynčujúci dav z Halloween zabíja nadobúda až mrazivo konkrétne individuálnejšie kontúry. Kým tradičnú slasher hororovú schému Halloweenu z roku 2018 inteligentne a veľavýznamne zdobila reflektovaná tematika MeToo a druhú časť zjavná kritika trumpovských „desolé“ počas útoku na Kapitol, ani záver trilógie nezabúda na nefalšovaný sociálny komentár. Scenár, na ktorom režisér spolupracoval aj s Dannym McBrideom sa sústredí na psychologické rozpitvanie úplne novej postavy. Postavy, ktorú od záveru Halo12 resizetrilógie nikto neočakával, a ktorú môže nejeden divák považovať za nadbytočnú. Tvorcovia ňou veľmi riskujú, že odradia fanúšikov série, neochotných prijať čokoľvek, líšiace sa od zaužívaného naratívneho vzorca. Sú však aj takí, ktorým inovácie neprekážajú, najmä keď sú zavedené presvedčivo. Sledovaním Coreyho životných peripetií sa film posunie od zábavne hororových schém viac serióznejším smerom takmer až existenciálnej, ťaživej psychologickej drámy s občasnými hororovými „vsuvkami“. Sem-tam je príbeh trochu zbytočne popisný a stáva sa variáciou na už pred tým videné v inej scéne. Najzjavnejšie to je počas sekvencií šikany. V kontexte trilógie tiež pôsobí trochu dezorientujúco, že sa jej záver pokúša zachytiť udalosti z obdobia celého jedného roka, zatiaľ čo dva predchádzajúce diely sa viac-menej „trápili“ s jedinou nekonečnou nocou.

Michael Myers je v Halloween končí hmatateľným a zraniteľným človekom z mäsa a kostí, aj Halo9 resizenadpozemsky neporaziteľným večným mýtom - či metaforickou paralelou ku Coreyho životným osudom. Jeho prítomnosť je skrz úzkosti a paranoju jednotlivých charakterov cítiť takmer v každej scéne, napriek tomu, že fyzicky väčšinou absentuje. Srdcom filmu je však úplne nečakane a pre fanúšikov určite aj dosť „kontroverzne“ práve samotný Corey. Nielenže dôstojne sekunduje už predstaveným členkám rodiny Strodeovcov, ale často krát im kradne vietor z plachiet. Sympatická postava, s ktorou divák pravdepodobne bude súcitiť aj v momentoch, kedy začne robiť neodpustiteľné chyby. Postava, ktorej pád publikum očakáva od prvých minút, no zneisťuje ho svojim konaním natoľko, že sotva dopredu odhadne udalosti ďalších minút. (Kedy mohol divák niečo také konštatovať pri slasher hororovom filme naposledy?) Divák bude Coreyho milovať aj nenávidieť zároveň, no ľahostajný mu určite nebude. A obzvlášť jedno jeho záverečné „gesto“ poriadne zamieša kartami a vhodne odštartuje emocionálne veľmi silný epilóg.

Halo10 resizeHalloween končí (Halloween Ends), USA, 2022
Dĺžka: 111 minút
Réžia: David Gordon Green