Woman King (The Woman King)

King resizePíše sa rok 1823 a západoafrická ríša Oyo často násilne vnucuje svoj politický vplyv aj na okolité kráľovstvá, vrátane Dahomey. Primárnym zdrojom prosperity je obchod s otrokmi. Generálka Nanisca (úžasná Viola Davis), veliteľka dahomeyskej armády, zloženej spravidla len zo ženských bojovníčok, s dosť nepríjemnou skúsenosťou s otrokármi, navrhuje svojmu kráľovi Ghezovi (John Boyega), aby prehodnotil obchodné vzťahy s Európanmi skôr v duchu predaja palmového oleja a iných dostupných komodít. Pričom sama za jeho chrbtom oslobodzuje každého, kto sa oslobodiť dá. Napätie s ríšou Oyo sa pozvoľna nebezpečne stupňuje a možno by bolo dobré zapracovať na tréningu nových bojovníčok Agojie, pre prípad, žeby kráľovstvu hrozila totálna vojna. Do náboru pri tom vstupuje aj mladučká, tvrdohlavá Nawi (Thuso Mbedu), ktorú sa jej adoptívnemu otcovi nech robil, čo robil nepodarilo vydať.

Žijú ako mníšky v celibáte bez možnosti milostného vzťahu a pomyslenia na materstvo. Odpútavalo by to totiž ich pozornosť od skutočne dôležitých vecí... King3 resizeUčia sa bojovať holými rukami, ale aj s množstvom zbraní. Zdokonaľujú svoje zručnosti, ale aj strategické myslenie a muži oponujúcich kmeňov svojimi posmeškami voči nim spravidla len zakrývajú svoje vlastné oprávnené obavy. Niektoré z Nawiných spoločníčok sú medzi Agojie preto, že sa ich rodičia skrátka rozhodli „predať“ kráľovi. Pretože ich Agojie, ako nepriateľa zajali a následne sa im rozhodli darovať slobodu. Lebo prišli o domov a nemajú sa kam vrátiť, či odmietajú byť pre iných ľahkou korisťou... Nawi spoznáva miestne zvyky a tradície, s tréningom nadobúda akúsi vlastnú doteraz spochybňovanú dôstojnosť. Prechádza množstvom výziev, skúšok aj iniciačných rituálov vďaka mentorskému vedeniu sympatickej Izogie (charizmatická Lashana Lynch, ktorá pred nedávnom King2 resize„prebrala“ od Jamesa Bonda jeho charakteristické číslo). A občas rebelsky vzdoruje autoritatívnej Nanisce, aby sa obe prostredníctvom vzájomných vzťahových treníc stali jedna pre druhú tiež akýmisi inšpiračnými vzormi. Okrem politického aspektu a príprav na boj, ktorý môže byť vo výsledku väčší, než sa spočiatku očakávalo, je čas aj na platonickú romancu, či flirt s napoly Damohey, napoly Portugalcom Malikom (Jordan Bolger). Ten sa snaží trochu skorigovať otrokárske maniere Santa Ferreiru (Hero Fiennes Tiffin), s ktorým ako dieťa vyrastal v Európe, pokým ho smrť africkej matky nemotivovala k preskúmavaniu svojich rodinných koreňov v jej domovine. A navrch je tu ešte jedno úzkostlivo strážené Naniscino tajomstvo o ďalšom nedobrovoľne opustenom dieťati s označením žraločieho zuba.

Woman King režisérky Giny Prince-Bythewood je výpravným jemne melodramatickým, jemne romantickým dobrodružným eposom nachádzajúcim inšpiráciu v reálnych udalostiach zo západoafrickej King4 resizehistórie. Nesnaží sa o realizmus za každú cenu a príbeh Agojie, ženského pluku, ktorý „úradoval“ v kráľovstve Dahomey približne od 17. do 20. storočia, stvárňuje ako určitú alternatívu k modernej podobe popcornového blockbusteru. Možno v ňom nájsť nejednu z tém, ktoré reflektuje súčasná popkultúra – vrátane kritického pohľadu na rasizmus bieleho muža a úvah o postavení žien v spoločnosti, nachádzajúcich svoju identitu aj mimo spravidla vnúteného manželského zväzku, či iných „majetkových“ vzťahov. Všetko to však z deja vyplynie prirodzene. Štruktúra dobrodružného príbehu je v mnohých smeroch konzervatívna a nejednému divákovi nostalgicky pripomenie dojmy, ktoré v ňom mohli zanechať často oscarové historické eposy z 90. rokov, prípadne zo začiatku nového tisícročia ako Posledný Mohykán (1992) Michaela Manna, Statočné srdce (1995) Mela Gibsona, či Gladiátor (2000) a iné podobne efektné dobové veľkofilmy Ridleyho Scotta.King5 resize

Scenár Dany Stevens „strháva“ silných mužov z žánrového piedestálu a nahrádza ich nemenej odhodlanými a nebezpečnými ženami. Snaží sa do detailov preskúmať spoločenstvo bojovníčok a zaplniť tak doposiaľ prázdne miesto v diváckych znalostiach. Hoci iný nedávny blockbuster – marvelovka Black Panther (2018) režiséra Ryana Cooglera – už dal na známosť, že o existencií Agojie vie a výrazne sa nimi inšpiroval pri charakterizácií protagonistiek vlastného fiktívneho sveta. Postavy Woman King aj vďaka antirasistickým a feministickým podtextom presahujú rámec charakterovo sploštených hrdinských postáv dobrodružného žánru. Hoci najväčší priestor pre vývoj vlastného charakteru v sebe nesie mladá Nawi nádhernej Thuso Mbedu, prostredníctvom ktorej aj samotné publikum spoznáva, posudzuje a reflektuje predkladané témy, srdcom aj dušou príbehu je rozhodne generálka Nanisca. Je to zložitá a ľudsky vierohodná King6 resizepostava s postupne odhaľovanou bolestnou minulosťou, lojálne plniaca rozkazy svojho kráľa - ale zároveň tiež nenápadne formujúca jeho „politiku“ a názory. Získava si rešpekt, či už plnením rozkazov alebo svojím nikdy nie neodôvodneným vzdorom, za ktorým je vždy buď lojalita k spolubojovníčkam alebo svojmu utláčanému ľudu. A kráľ si toho je v každom prípade vedomý...

Mužské postavy nie sú žiadnou jednoznačnou, prvoplánovou hrozbou. Možno medzi nimi nájsť jednak oponentov, tak spojencov. Hoci sa v príbehu nachádzajú v skromnejšom počte, vždy reprezentujú viac než len jeden pohľad v inak rôznorodom názorovom spektre. Fyzické výkony ako v individuálnych, tak davových bojových konfrontáciách sú tvrdé, náročné a neraz vyčerpávajúce aj pre diváka. V moderne štylizovaných dobových afrických kulisách navrhnutých autorom výpravy Akinom McKenziem pôsobia King7 resizebojové choreografie naozaj hmatateľne a získavajú jedinečne uveriteľný, prirodzený vzhľad. Kamera Polly Morgan sa vo viacplánových kompozíciách prechádza tradičným obydlím kráľa, aj poddaných, tréningovými plochami, či blízkym prístavom, kde prebieha obchod s otrokmi. Vie, kedy sledovať intímny rozhovor a kedy správne zachytiť zásadný úder súperovi. Hudba Terencea Blancharda v nádherne exotických melódiách dunivo znie, aby zdôraznila emóciu aj priam rituálny rytmus dynamických konfrontácií. Všetko to spoločne s herectvom Violy Davis, ktorá na seba strháva pozornosť v každej scéne, kde sa čo i len mihne, robí z Woman King veľmi príjemný, žánrovo odľahčený a vizuálne špecifický zážitok. Pričom základ pre to, aby príbeh naozaj na diváka zapôsobil a vyvolal v ňom záujem o osudy protagonistiek, tvorcovia nachádzajú viac než v ľahko interpretovateľných politických postojoch, skôr vo svojej snahe prerozprávať ho bez zbytočných prešľapov a s odzbrojujúcou remeselnou poctivosťou.

King8 resizeWoman King (The Woman King), USA / Kanada, 2022
Dĺžka: 135 minút
Réžia: Gina Prince-Bythewood