Svetlonoc (The Nightsiren)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

TNoc11 resizeereza Nvotová patrí bezpochyby medzi súčasné najväčšie talenty slovenského filmu. Presadila sa ako herečka a zároveň aj ako režisérka dokumentárnych a hraných snímok. V roku 2017 upútala predovšetkým tým, že dokázala dostať do kín hneď dva svoje celovečerné filmy; uznávaný dokument Mečiar a sociálno-psychologickú drámu Špina, ktorá sa taktiež dočkala solídneho kritického aj diváckeho prijatia. Režisérka si dala na svoj ďalší projekt celkom načas a po piatich rokoch nám prináša v slovenskom rybníčku vec takmer nevídanú, atmosférický horor s množstvom symboliky s názvom Svetlonoc.

Na výsledku rozhodne cítiť dlhšiu predprodukčnú prípravu (zber materiálu, scenár), ale predsa len v inom zmysle, ako by natešený divák očakával. Pointa Noc13 resizetohto výroku tkvie v tom, že Nvotová spoločne so spoluscenáristkou Barborou Námerovou predkladá pred nás rébus plný symboliky, mytológie a snahy o náhľad do psychiky slobodnej a bezdetnej tridsiatničky, avšak je otázne, aké percento obecenstva bude schopné a ochotné na takúto autorskú hru pristúpiť. V tomto smere môžeme Svetlonoc prirovnať k nedávnemu mysterióznemu, a kontroverzne prijatému, trileru Men autorského režiséra Alexa Garlanda. Ten sa taktiež snažil prerozprávať príbeh ženy po tridsiatke nachádzajúcej sa na vidieku plného nepriateľsky sa tváriacích postáv pomocou symbolov, metafor a konotácií na úkor silnejšej naratívnej línie.

Šarlota vyrastala v podhorskom prostredí so svojou sestrou a matkou. Jedného dňa pripravila pri hrách v prírode svojho milovaného súrodenca o život. Šarlota uniká do mesta a jej návrat do prostredia jej Noc3 resizedetstva je motivovaný dedičským konaním. Starosta však momentálne nie je v meste a tak si bude žena skracovať čas stretnutiami so starými známymi. S nimi však nemá po nešťastných udalostiach spred niekoľkých dekád práve najlepšie vzťahy. Pri konfrontáciách s miestnymi sa dozvedá zaujímavé informácie a jej cieľom sa, po krátkom čase strávenom v lokácii, stáva hľadanie tajomného divokého dieťaťa v horách.

Miestni sa domnievajú, že v lesoch sa pohybujú čarodejnice a nadprirodzené „bosorácke“ schopnosti Noc2 resizezačnú pripisovať aj Šarlote, čo bude mať pre nasledujúci dej a intenzívne finále signifikantný význam. O Šarlote sa napríklad dozvedáme, že sa nedávno podrobila operácii pruhu. Po niekoľkých desiatkách minút je divák oboznámený s niekoľkými zaujímavými zvratmi a budeme tak netrpezlivo očakávať, aký budú mať dopad na vyústenie celého, nie príliš jasne stanoveného príbehu.

Nvotová bez problémov zvláda budovanie napätia pomocou pokladania viacerých čriepkov mozaiky Šarlotinej dávnejšej aj nedávnej minulosti na príbehové cestičky vedúce hustými miestnymi lesmi. Nie Noc10 resizevždy sa však nimi aj niekam dostaneme, čo môže pre značnú časť publika pôsobiť frustrujúco. Kamera Federica Fesca je ďalším náladotvorným prvkom dôležitým pre budovanie temnej atmosféry filmu. Treba si ale rozhodne dávať pozor na očakávania; Svetlonoc síce obsahuje niektoré hororové trópy, avšak jej cieľom nie je diváka pripravovať o nervy nečakanými ľakačkami. To, čo nás už vo svetovom horore nejaký čas otravuje, by však slovenskej snímke v niektorých momentoch naopak pomohlo. Svetlonoc je tak oveľa viac psychologická dráma s hutnou atmosférou než horor, báť sa v kine nebudete, ale pri dostatočnej miere empatie sa budete báť aspoň o hlavnú postavu.Noc12 resize

Solídnu a pre slovenský film nevídanú atmosféru narúšajú občas scény ako z iného filmu; našťastie, všetko smeruje do intenzívne nakrúteného finále. To môže publikum rozdeliť na dve polovice, podobne ako v spomínanom Men. Rozhodne nie je doslovné, pričom však opäť paradoxne platí, že väčšia ústretovosť voči divákom by nezaškodila. Nechýba však ani zopár klasických žánrových klišé, tmavá noc v hustých lesoch v horách bez poriadneho požiaru tu, samozrejme, nesmie chýbať.

Svetlonoc sa radí medzi artové snímky zasadené do žánrového kabáta predovšetkým vďaka viacerým Noc7 resizenačrtnutým a neskôr viac, alebo menej rozvinutým témam. Otázky túžby po dieťati v liberálnych časoch, keď ženy prestávajú byť tlačené spoločnosťou do zakladania rodín, násilie páchané na deťoch a ženách, predsudky založené na nadprirodzených poverách a v neposlednom rade nezáväzný sex, ako súčasť našej prirodzenosti, dodávajú filmu na serióznosti. V konečnom dôsledku však pôsobí dojmom, že svoje posolstvá predáva divákovi pomerne kostrbatou cestou. Každopádne ide o jednu z mála tunajších snímok (ak nie jedinú), ktoré vyzerajú skvele aj na veľkých plátnach multiplexov.

Noc5 resizeSvetlonoc (The Nightsiren), Slovensko, 2022
Dĺžka: 109 minút
Réžia: Tereza Nvotová