Podozrivá (Heeojil gyeolsim/Decision to Leave)

Odist resizeNaposledy sa juhokórejský tvorca Park Chan-wook uviedol na filmových plátnach pred dlhými šiestimi rokmi, a to svojim eroticky ladeným dobovým thrillerom Komorná. Na jeho ďalší film sme si tak museli dlhšiu dobu počkať, pričom romantická dráma Podozrivá vzbudila rozruch aj na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes a Parkovi dokonca vyniesla Cenu za najlepšiu réžiu. Dokáže sa však vyrovnať jeho najzásadnejším dielam?

Park Chan-wooka si bude zrejme väčšina asociovať s jeho filmovou trilógiou pomsty (Moja je pomsta, Oldboy a Nebohá paní Pomsta), no bola by chyba spájať jeho meno iba so spomínanými snímkami. Medzinárodne uznávaný režisér má toho na konte oveľa viac a to vrátane zahraničných produkcií ako Odist3 resizeStoker s Miou Wasikowskou a Nicole Kidman či The Little Drummer Girl, čo je vskutku vynikajúca miniséria s Florence Pugh nakrútená podľa románu Johna le Carrého. Jeho tvorba sa mimo iné vyznačuje multižánrovými postupmi, ktorými dokáže osviežovať aj relatívne jednoducho vystavané zápletky. Inak tomu nie je ani v tomto prípade a niet pochýb, že už len z tohto pohľadu jeho novinka určite nesadne každému.

Hlavným hrdinom je detektív oddelenia vrážd Hae-jun (Park Hae-il), ktorý je mimoriadne schopným vyšetrovateľom. Dlhodobo ho však trápi nespavosť, kvôli ktorej si nezriedka vyberá nočné smeny a trpí tým i jeho manželstvo. To síce navonok funguje a ani jeden z partnerov si zdanlivo nič nepripúšťa, no v okamihu ako sa medzi jeho podozrivými objaví tajomná femme fatale Seo-rae (Tang Wei), ktorá možno Odist4 resizezabila svojho manžela a možno nie, Hae-jun je ňou úprimne fascinovaný. Je teda iba otázkou času, kedy medzi oboma vznikne i niečo viac, no je Seo-rae skutočne nevinná? Alebo iba predstiera svoje city, aby odviedla pozornosť od svojej osoby?

Podozrivá pracuje s tou azda najklasickejšou noirovou premisou, pričom priame porovnanie so Základným Inštinktom Paula Verhoevena sa núka od prvých momentov. Rovnakou mierou je však badateľná aj - či už priama alebo nepriama - inšpirácia thrillermi Alfreda Hitchcocka (stačí sa len pozrieť na jeho Vertigo a vymeniť závrať za nespavosť), no formálne na to ide Park úplne inak. Od Základného inštinktu sa odlišuje už len podstatne väčšou cudnosťou a absenciou takmer akéhokoľvek násilia a nijak Odist5 resizezvlášť nestojí ani na napätí prameniacom z postupného rozuzľovania zápletky. O vyšetrovanie tu ide až v druhom rade a detektívne ladené slúžia výhradne vývoju charakterov, pričom Park dianie nezriedka obohacuje o miestami až absurdný humor. Vo výsledku to však dokáže fungovať, no rozhodne nie bez výhrad.

Ak sa dá niečo skutočne pochváliť, tak je to jeho tradične skvelá réžia plná zaujímavých nápadov. I zdanlivo rutinné sledovanie podozrivej osoby či následný telefonát sú tak nakrútené vcelku originálnym, až estetickým, spôsobom. Nemenej výborná je aj kamera Kim Ji-yonga a zmienku si zaslúžia i celkovo presní herci, najviac, pochopiteľne, ústredné, duo. Práve u nich však, bohužiaľ, prejavuje jeden z nie Odist7 resizeúplne zanedbateľných kameňov úrazu a tým je absencia výraznejšieho romantického iskrenia. A to sa v podobne vystavanej snímke nedá úplne prehliadať, akokoľvek sú dialógy medzi nimi písané kvalitne a občas i nápadito - Seo-rae je totiž Číňanka a nie vždy rozumie ideálne kórejštine... aj keď to možno niekedy iba hrá.

Súčasne sa ponúka i otázka, či je 138 minút plne opodstatnených pre podobne vystavaný príbeh. Komplikovaný vzťah medzi Hae-junom a Seo-rae ju pritom papierovo ustojí z pohľadu nastolených tém či riešených otázok, ale v praxi má problém, ako s väčšou čitateľnosťou rozprávania behom prvej časti, respektíve horším tempom behom tej druhej a záverečnej. No na druhej strane – šikovne vystavané Odist6 resizezáverečné vyústenie dokáže vylepšiť celkové dojmy z príbehu, ktorý však predsa len mohol byť o niečo kompaktnejší. No je to už daň za autorskú víziu a niet pochýb, že výsledok je asi taký, ako si Park od začiatku predstavoval.

I preto by určite nebolo správne označiť Podozrivú za sklamanie. Na kvality svojej vrcholnej tvorby ňou síce päťdesiatdeväťročný juhokórejský tvorca nenadviazal a nepriniesol ani tak divácky atraktívny zážitok akým bola napríklad Komorná – no i v tomto podaní má svoje čaro a skalní priaznivci jeho tvorby si v nej, minimálne vďaka skvelej formálnej stránke, určite nájdu svoje.

Odist8 resizePodozrivá (Heeojil gyeolsim/Decision to Leave), Južná Kórea, 2022
Dĺžka: 138 minút
Réžia: Čchan-uk Pak