Vražda v divadle (See How They Run)

Londyn resizePre relatívne neznámeho režiséra Toma Georgea predstavuje film Vražda v divadle jeho hraný debut, pričom však vo filme nechýbajú v obsadení známe tváre. Zvolený subžáner, či naratívny model detektívky ponúka dostatok priestoru na osobité vyhranie sa s vlastnou režisérskou fantáziou a rozvinutím autorského rukopisu. Vražda v divadle pôsobí na prvý pohľad z dostupných záberov a trailerov ako variácia na klasický detektívny kammerspiel v štýle Vraždy v Orient Exprese či celkovo diela Agathy Christie (k čomu prispieva slovenský distribučný preklad). Hoci snímka vychádza z týchto familiárnych základov a dokonca na ne miestami aj explicitne upozorňuje, predsa v istých ohľadoch vybočuje zo zabehnutej trate.

Vo West Ende v Londýne 50. rokov americký režisér Leo Kopernick (Adrien Brody), v USA zaradený na čiernu listinu, dostane za úlohu zadaptovať na Londyn2 resizefilmové plátno Pascu na myši podľa scenára Mervyna Cockera-Norrisa (David Oyelowo). Produkciu filmovej adaptácie úspešnej divadelnej hry náhle preruší zavraždenie Kopernicka. Keď sa svetom unavený a alkoholizmom poznačený inšpektor Stoppard (Sam Rockwell) a nedočkavá, premotivovaná Constable Stalker (Saoirse Ronan) ujmú prípadu, obaja sa ocitnú v záhadnom víre rôznorodých charakterov a zamotaných osudov na vlastné riziko vyšetrujúc sériu vrážd.

Snímka obsahuje presne to, čo podobné kriminálne príbehy musia mať: ansámbel svojských, až karikatúrne vykreslených postáv. Svoju pozornosť pritom film koncentruje najmä na spoločenskú smotánku - hercov, autorov a producentov, ktorí sú stredobodom produkcie úspešnej divadelnej hry Agathy Christie. Skutočné osobnosti z roku 1953, ako napríklad herec Richard Attenborough (Harris Dickinson), jeho manželka Sheila Sim (Pearl Chanda) a ďalší, tvoria niektoré zo zábavne prestrelených hereckých obsadení. Hoci tak film môže upomínať na detektívne klasiky odohrávajúce sa Londyn7 resizena jednom mieste, v jednom čase a s daným počtom charakterov, opak je pravdou a striedanie lokácií je vo filme častejšie, než by možno bolo príjemné. Dôsledkom je pomerne rýchle tempo rozprávania a s tým súvisiaci nedostatok času a priestoru pre mnohopočetné postavy, ktoré sa na plátne v niektorých prípadoch ani nestihnú poriadne ohriať.

Fabula filmu je rekonštruovaná neustálymi retrospektívami, v ktorých sa dozvedáme viac o postavách a vzťahoch medzi nimi. Vražda v divadle, ako typické postmoderné dielo, pritom neustále upozorňuje na fiktívnu povahu svojho sveta vytváraním paralel medzi divadelnou hrou a naratívnou štruktúrou filmu. Zostáva však pri tom v pomerne banálnej rovine a v istej chvíli je už toho sebaironického pomrkávania a intertextuálnych odkazov trochu priveľa. Napokon, diváka už v súčasnosti z rovnováhy nevyvrátia ani postavy prihovárajúce sa kamere. Tom George pre svoj prvý film zvolil vizuálny kľúč à la Wes Anderson, vo farbami sršiacich centrálnych kompozíciách však absentuje obdobne perfekcionistická mizanscéna a Londyn6 resizesnaha o humorné načasovanie replík končí najčastejšie neúspechom. Aby som však len nekritizoval, treba uznať, že herecké výkony, zvlášť tandem Sama Rockwella (až na jeho prízvuk) a Saoirse Ronan fungujú a dokonca medzi nimi badať aj istú dávku chémie spočívajúcej v protikladnosti ich charakterov. Samotná detektívna zápletka a jej rozuzlenie dokáže prekvapiť aj vďaka svojej metafikčnej povahe a úspešnému navádzaniu diváka k nesprávnym záverom. Od začiatku je veľa kandidátov na úlohu vraha vďaka Kopernickovej v podstate univerzálnej neobľúbenosti nepríjemnosti. Ale on nie je jediným vrahovým cieľom.

Vražda v divadle sa nechytá na nedávny hit Na nože, ktorý akoby revitalizoval subžáner kammerspielovej detektívky. Neurazí, ani nenadchne, avšak nákazlivo veselé ladenie filmu pomáha vyrovnávať jeho nedostatky, ktoré sú súčasťou nie v každom ohľade funkčnej, no napriek tomu zábavnej pocte kriminálnemu žánru.

Londyn5 resizeVražda v divadle (See How They Run), USA, 2022
Dĺžka: 98 minút
Réžia: Tom George
Scenár: Mark Chappell
Kamera: Jamie Ramsay
Hudba: Daniel Pemberton
Strih: Peter Lambert
Scénografia: Amanda McArthur
Kostýmy: Odile Dicks-Mireaux
Produkcia: Damian Jones
Hrajú: Sam Rockwell, Saoirse Ronan, Adrien Brody, Ruth Wilson, Shirley Henderson, David Oyelowo, Jacob Fortune-Lloyd, Harris Dickinson, Sian Clifford, Reece Shearsmith, Tim Key, Pearl Chanda, Angus Wright, Pippa Bennett-Warner, Lucian Msamati, Charlie Cooper, Paul Chahidi, Ania Marson, Laura Morgan, Eileen Nicholas, Philip Desmeules, Joakim Skarli
Premiéra v SR: 29. septembra 2022