Budujeme Slovensko
Rekonštruovať zmysel filmu Budujeme Slovensko je pre kritika sizyfovská práca. Hoci jeho titul odkazuje veľmi konkrétne na nejaké industriálne procesy, tvorcovia nás v jeho troch častiach veľmi rýchle vyvedú z omylu. Zánik panoramatického kina Družba v Košiciach, opustené stavenisko sídliska v Michalovciach, alebo likvidácia podniku Merina Trenčín, sú pritom témy so silným spoločenským apelom a pátrať po stave zmaru boli pre dokumentaristov príležitosti uchopiť tieto skutočnosti v ich príčinných i významových väzbách. Vysloviť však akékoľvek zovšeobecňujúce hodnotové súdy bolo v lepšom prípade nad intelektuálne sily zúčastnených tvorcov, v horšom jednoducho cielenou rezignáciou, ľahostajným mávnutím rukou nad problémami, za ktoré niekto nesie zodpovednosť a vinu. Ak je na tomto projekte niečo iritujúce, je to práve tento výraz slaboducho hravého alibizmu, vyhýbajúceho sa riziku kritického ataku a úsiliu čokoľvek pomenovať.
C’mon C’mon
Spočiatku som naozaj nevedela, čo mám od snímky C’mon C’mon očakávať. Film však pochádza z distribúcie americkej nezávislej spoločnosti A24, ktorá stojí za vynikajúcimi nedávnymi snímkami ako The Tragedy of Macbeth, Lamb či dokumentárneho filmu Val alebo aj za populárnym seriálom streamovacej spoločnosti HBO GO s názvom Eufória. Snímka C’mon C’mon sa v amerických kinách objavila len na veľmi krátky čas. Aj to v čase, keď sme na Slovensku mali lockdown. Aj z tohto dôvodu sa do slovenskej distribúcie dostane až teraz.
BigBug
Všetci sa odrazu ocitli v jednom dome, nedobrovoľne izolovaní pred vonkajším svetom – údajne pre svoju vlastnú bezpečnosť. Píše sa rok 2045 a kdesi na predmestí jedného bližšie nešpecifikovaného francúzskeho mesta, kde sa jedno obydlie takmer navlas podobá inému, s ktorým susedí, a kde sú domáci až nepríjemne rozmaznávaní svojimi robotickými pomocníkmi, sa skupinka ľudí pokúša dostať von. Alice Barelliová (Elsa Zylberstein) si práve na toto popoludnie k sebe pozvala značne nadržaného Maxa (Stéphane De Groodt), aby tak pomerne neuroticky dala príučku svojmu bývalému Victorovi (Youssef Hajdi). Je predsa slobodná žena a môže si robiť, čo chce. Lenže ten, ako na potvoru, prišiel neohlásene Alice navštíviť aj s novou milenkou...
Vyhlásenie Slovenského filmového ústavu k situácii na Ukrajine
Slovenský filmový ústav v Bratislave ostro odsudzuje agresívny zásah Ruskej federácie do suverenity Ukrajiny a vyjadruje solidaritu a plnú podporu jej obyvateľom. Odmietame nevyprovokované násilie, bezprecedentný vstup ruských vojsk na zvrchované územie Ukrajiny, ktorý ohrozuje ľudí na Ukrajine a pokúša sa o destabilizáciu mieru v Európe.
Novinárka ( The Journalist, TV seriál)
Novinárka je nový japonský seriál od streamovacej spoločnosti Netflix, ktorý režíroval Mičihito Fudži, tvorca oceňovaného rovnomenného filmu z roku 2019. Reflektuje príbeh o zanietenej novinárke spravodajských médií, vzdorovito prenasledujúcej pravdu vo vládnom maskovaní. Seriál divákom prináša osudy niekoľkých individuálnych charakterov, ktoré sa prelínajú, a napokon sa všetky stretnú v jednom bode, aby vytvorili súdržnú drámu. Novinárku by sme vedeli označiť prívlastkom „slow burn“ dráma.