Dráma dievčaťa (Drama Girl)

Dievca6 resizeJe náš život príbehom, ktorý sa dá prepísať? Režisér dokumentárneho filmu Dráma dievčaťa Vincent Boy Kars požiada svoju respondentku Leylu, aby stvárnila niekoľko kľúčových scén zo svojho života. Režisér rozoberá jej skutočný život, zveličuje drámu, núti ju reflektovať udalosti z jej života, neustále opakuje zábery, tvorí priamo na pľaci, improvizuje, sonduje a skúma. Mladá žena sa tomuto filmovému experimentu ochotne podriaďuje a hrá hlavnú rolu vo filme o svojom živote. Pomôže jej film vyrovnať sa s konkrétnymi udalosťami z jej nedávnej minulosti?

Vincent Boy Kars pripúšťa, že jeho koncepčný prístup je pomerne výrazne ovplyvnený televíznou reality show, najmä holandskou verziou Big Brother. Kars však nedáva svojich hercov, respondentov, protagonistov, alebo ako ich nazvať, dohromady len v určitom prostredí. Jeho Dievca resizekoncepty majú na rozdiel od televíznych formátov vždy filmový charakter. Tieto tendencie sú odzrkadlené i v jeho najnovšom filme Dráma dievčaťa. Režisér sa opakovane zameriava na vlastnú generáciu – generáciu mileniálov, ktorá vyrástla so všadeprítomnou fotoaparátov v každodennom živote. Stáva sa tak jej samozvaným hovorcom. Kars do svojich filmov vždy viditeľne a nadšene zasahuje. Aj v prípade snímky tejto zostáva okrem jedného momentu vždy neviditeľný. Ako divadelník ťahajúci svoju bábku za motúzy. Tomuto prístupu výrazne pomáha obsadenie jeho priateľov ako protagonistov. Zdieľajú spolu nielen vysokú úroveň dôvery, ale aj podobné postoje k životu. Jeho projekty sa tak stávajú skôr spoluprácami ako nakrúcaním filmu. Kars i jeho protagonisti sú tvorcami fiktívneho sveta. Túto rovnosť demonštruje tak, že si vždy nájde chvíľu, aby vložil do rámca vedľa svojho protagonistu. So súborom týchto pravidiel tak protagonisti i Dievca2 resizediváci súhlasia. Je to Karsov spôsob, ako preniknúť hlbšie do problémov. Je to spôsob života cez optiku filmu.

Filmy tohto mladého režiséra by sa zároveň dali označiť aj nálepkou kontroverzné. Koncept je totiž vždy na prvom mieste. Protagonista ho len nasleduje. V My First Porn Film (2016) požiadal dvoch svojich priateľov, aby nakrútili svoj prvý porno film. Ten však nikdy nebol dokončený. V jeho prvom celovečernom filme Independent Boy (2017) dočasne prevzal kontrolu nad životom priateľa. Aj Dráma deivčaťa je v niečom šokujúca. Je reprízou tragických momentov v Leylinom živote. V porovnaní s minulosťou teraz môže zmeniť spôsob, akým konala a rozprávala. Dúfajúc, že tieto fiktívne zložky sa pre ňu stanú rovnako dôležité ako jej skutočný život. Miestami má až divák podozrenie z Dievca4 resizeemocionálneho vykorisťovania. Hneď na začiatku Kars takpovediac prinútil Leylu, aby jasne vyjadrila svoj súhlas s nakrúcaním tohto filmu. No a keď počas nakrúcania protestuje, že teraz nie je smutná zo smrti svojho otca, Kars na ňu tlačí, aby scénu aj tak so smútkom zopakovala. To z režiséra robí mierne nadradeného tvorcu. Kars však po prvý raz do scenára zaradil niekoľko noviniek i neznámu. Leyla javí menej ako spolutvorkyňa a viac ako testovacia osoba pre Karsov výskumný projekt. Taktiež sa nedozvieme o dôvodoch Leylinej účasti na tomto experimente. Jej motivácia takisto zostáva do značnej miery implicitná. Verí, že opätovné stvárnenie životných tráum pomôže vyriešiť jej problémy? Alebo sa zúčastňuje väčšinou zo zvedavosti?

Film Dráma dievčaťa je pohodlne usadený niekde medzi dokumentom a fikciou. Pre Dievca5 resizeholandského filmára sú totiž film a život neoddeliteľné. Reviduje Leylinu minulosť tým, že ju zdramatizuje. Zároveň skúma, ako sa hraná a dokumentárna tvorba môžu jeden od druhého učiť. Keďže jeho filmy sú vždy prezentované ako re-enactments, sú dokumentárne. Diskutuje sa o scénach pred a po a niekedy sa stretneme s rôznymi zábermi. Dokonca počujeme, ako Kars kričí „akcia!“ a "prestaň!" spoza kamery. Skutočných ľudí vždy dopĺňa o hercov, pričom nepochybujeme o tom, že herci sú skutočne hercami. Film a život sú skrátka podľa Karsa súčasťou kontinua. A vďaka tomu sú extrémne zaujímavé. Preto sa nevieme dočkať jeho ďalšieho projektu, ktorý je ohlásený ako tretia a posledná časť jeho trilógie o dospievaní holandských mileniálov.

Dievca3 resizeDráma dievčaťa (Drama Girl), Holandsko, 2020
Dĺžka: 90 minút
Réžia: Vincent Boy Kars