Jazzmanovo blues (A Jazzman's Blues)
Sedemnásťročný Bayou (Joshua Boone) to ako Afroameričan v rodnom južanskom mestečku Hopewell nemá práve najľahšie. Je až príliš slušný, bojí sa akokoľvek vyčnievať a spravidla sa vyhýba konfliktom, pretože sa bojí za seba postaviť. Otec Buster (E. Roger Mitchell), zapálený jazzový hudobník, si ho doberá za to, že nedokáže ani poriadne „fúknuť“ do trubky. Zosmiešňuje synov netradičný spev, pričom otvorene nadržiava jeho sebavedomému bratovi Williemu Earlovi (Austin Scott). Ten má tiež Bayoua tak trochu za spomaleného, hoci ich spoločná matka Hattie Mae (Amirah Vann), rázna vedúca miestnej práčovne, robí všetko preto, aby udržala v rodine akú takú rovnováhu. Netrvá dlho a na scénu nastúpi tiež mladá a krásna černoška svetlejšej pleti Leanne (Solea Pfeiffer). Pre mnohých je nedosiahnuteľná, takže pri nej často nešetria prejavmi nenávisti. Pre Bayoua má však veľa súcitu a slov neoceniteľnej podpory...
Alcarràs
Najnovší film španielskej režisérky Carly Simón, ktorý si možno pozrieť na festivale Be2Can, v mnohom nadväzuje na jej debut - Leto 1993. V snímke Alcarràs sa opäť sa zameriava na obraz dedinského života, konkrétne na rovnomenný sad, v ktorom rodina Solé trávi leto prácou a zábavou. Opäť sa zameriava na kontrastnosť mestského života a vidieckeho, na jeho rozdielne plynutie času a intenzívnejšie rodinné väzby. Alcarràs už stihol obdŕžať Zlatého medveďa za najlepší film na tohtoročnom Berlinale, teraz sa navonok pokojný, nie príliš vzrušujúci výsek života jednej rodiny dostáva k nám.
Cisárovná (Die Kaiserin/The Empress, TV seriál)
Sissy je stále v kurze. Máme ju momentálne hneď v troch verziách, nemecko-rakúskom seriáli na RTVS , o chvíľu v kinách vo filme Korzet a na Netflixe. Jej rebelský imidž búriacej sa princeznej, extravagantnej a krásnej, asi bude nesmrteľný a len tak sa neopotrebuje. Z bohatého repertoáru jej životných peripetií sa už do filmových príbehov dostalo takmer všetko a odbočiť k nejakým menej známym okolnostiam sa ani veľmi nedá. Rakúska režisérka Marie Kreutzer v Korzete (2022) sleduje Sissy štyridsiatničku, v zápase o zachovanie ikonickej figúry a mladistvého vzhľadu, ale inak sme stále v úvode jej cisárskej kariéry. Asi najzaujímavejšiu Sissy vystihol v Ludvíkovi Bavorskom (1973) Luchino Visconti. Je tu vedľajšou figúrou, navštevujúcou šialeného kráľa, s ktorým si prekvapivo dobre rozumie a snaží sa mu pomôcť. Zahrala ju najznámejšia Sissy, Romy Schneider.
Posledný strih (Coupez!)
Posledný strih Michela Hazanaviciusa mal svetovú premiéru na tohtoročnom filmovom festivale v Cannes a u nás otvoril prehliadku Be2Can. Filmová satira, čí zombie horor, najväčší filmový festival zároveň slávnostne otvoril. A hneď bolo okolo názvu veľa kriku pre nič. Pôvodný Z (ako Z) priveľmi pripomínal Z na ruských tankoch, a tak režisér na poslednú chvíľu premenoval film na Coupez! A nás sa uvádza ako Posledný strih. Hneď na úvod sa žiada upozornenie: Prosím - vydržte prvých 20 až 30 minút (nerátala som ich) a budete sa dobre zabávať. Úvodné krvavé kúpele, zabíjanie, sprevádzané ďalšími nelogickými hlúposťami, má svoje opodstatnenie. Čoskoro sa objavia titulky, aby divák vedel, kto sa skrýva za tými nezmyslami. A potom sa dej vráti o mesiac späť a začína sa zábava.
Fabian – príbeh moralistu (Fabian/Fabian oder Der Gang vor die Hunde)
Posledné roky Weimarskej republiky brilantne zachytil spisovateľ Erich Kästner v románe Fabian oder Der Gang von die Hunde. Dej filmu Fabian – príbeh moralistu režiséra Dominka Grafa sa odohráva vo roku 1931, teda v spomínané roky Weimarskej republiky, keď sa už bohato objavovali plagáty NSDAP, fašisti sa zmáhali, nenávistné prejavy začali naberať na sile, ale hrdinovia filmu si užívali života v ateliéroch umelcov, vykričaných domoch a Babelsberg sa chystá na produkciou psychologického filmu. Atmosféra, i keď sa zdá, že sa nič nedeje, neveští nič dobré – spoločnosť je v rozklade, atmosféra zvláštna, bezútešná.