Bridget Jonesová: Zbláznená do chlapa (Bridget Jones: Mad About the Boy)
Mark Darcy (úsporný, no efektívne využitý Colin Firth) je mŕtvy. Už sú to štyri roky, čo bol zabitý na mierovej misií v Sudáne. Bridget Jonesovú (špičková Renée Zellweger), ktorú vždy „mal rád takú, aká je“ zanechal v tichom smútku, výchovnom chaose okolo ich dvoch malých detí a nie nepodobne ako v časoch, keď bola ešte (kedysi dávno, veľmi dávno) slobodnou tridsiatničkou, opätovne vzdorovať provokačným otázkam priateľov, blízkych a známych, ako sa jej darí v milostnom živote, či niekoho má a poznámkam typu „nenechávaj si milostné záležitosti na poslednú chvíľu, pretože máš konečne čas začať znovu žiť.“ A tak, nadišla chvíľa po prvý raz od pohrebu vyraziť si poriadne z kopýtka. Zanechať roztomilú Mabel (Mila Jankovic) a mierne do seba uzavretého Billyho (Casper Knopf) tej najmenej pravdepodobnej pestúnke – niekdajšiemu Markovmu sokovi, sériovému sukničkárovi, majstrovi v bezohľadnosti a aktuálne Bridgetinmu najlepšiemu priateľovi Danielovi Cleaverovi (Hugh Grant), čo má v pláne v prvom rade vypnúť Spongeboba v televízií a zapracovať na schopnostiach malých špuntov blufovať v pokeri, prípadne namiešať mu shakerom na drinky poriadny „lomcovák“...
Je jasné, že Bridgetine prvé pokusy o prekonanie zdrvujúcej straty spadajú skôr do rutiny s jej kamarátmi - večne z toalety jej uplakane volajúcou Jude (Shirley Henderson), ironickou Sharon (Sally Phillips), čo neváha v každej prednesenej replike použiť aspoň jeden vulgarizmus, alebo gayom Tomom (James Callis), tváriacim sa momentálne ako Bridgetin psychológ, hoci v danom odbore nemá ani tú najdrobnejšiu profesijnú skúsenosť. Možno jej nakoniec aspoň trošičku pomôže návrat do práce. Moderátorka ženskej televíznej talk show Miranda (Sarah Solemani) ju požiada o pár rád pre vlastný program, aby si spolu pripomenuli dávnu spoluprácu, keď Bridget bola televíznou producentkou. Ihneď je ňou zasvätená do tajov moderného randenia cez mobilné aplikácie. Koniec koncov, s tým mladíkom, čo jej pomáhal dostať deti zo stromu v parku po tom, čo tam zdanlivo nechtiac uviazli, by stálo za to občas si nezáväzne dopisovať. Volá sa Roxster (Leo Woodall), má dvadsaťdeväť a Bridget mu zrejme padla do oka natoľko, že jej verí vek tridsaťpäť rokov, naivka jedna. A potom je tu ešte charizmatický Billyho učiteľ pán Wallaker (Chiwetel Ejiofor), ktorý sa pri poveloch na školskom dvore nezaobíde bez píšťalky, drží sa aj v otázkach smrti, či posmrtného života najmä vedeckých faktov, čo, zdá sa, prichádza Billymu celkom vhod. Nikdy nemal v živote veľa času na to založiť si vlastnú rodinu a mať deti, pre ktoré by
nebol len autoritou za katedrou. A s Bridgetinou účasťou na školskom výlete do Lake District začína byť čoraz viac jasné, že v otázkach kauzality, ktorá z pohľadu vedca riadi celý svet, by Scott Wallaker mohol byť neodolateľnou „reakciou“ na všetky tie „akcie“, čo nepredvídateľná, chaotická protagonistka, čo nikdy nemá ďaleko k trapasu, neustále stvára...
Snímka Bridget Jonesová: Zbláznená do chlapa režiséra Michaela Morrisa ako štvrtý diel populárnej romanticko-komediálnej série miešajúcej príjemnú sladkobôľnu sentimentalitu s trefne ironickým britským humorom dodávajúcim príbehu konkrétnych postáv myšlienkový presah komentujúci určité peripetie bežných milostných vzťahov vo všeobecnosti, začína pomerne kontroverzným tvorivým rozhodnutím. Jedna z najdôležitejších postáv – elegantný, hoci v medziľudskej komunikácií zväčša dosť neohrabaný Mark Darcy – zomrie mimo obraz. Jeho herecký predstaviteľ Colin Firth sa príležitostne vracia ako účinná, v srdci protagonistky a jej detí stále „živá“ spomienka, avšak dojem straty má nezanedbateľný vplyv na príbeh od prvej po poslednú minútu. A je otázne, či naozaj bolo nutné ako Bridget, tak fanúšikov jej, či už knižných alebo filmových stvárnení komicky katastrofálnych historiek z randenia slobodnej tridsiatničky, respektíve neskôr v sérií štyridsiatničky vystavovať tak zdrvujúcej strate, prípadne zdanlivo nadbytočnému pokračovaniu už viac-menej uzavretého milostného príbehu. V ére mnohopočetných pokračovaní dávnych filmových sérií lákajúcich predovšetkým na pocity nostalgie, nie je dôvod čudovať sa túžbe producentov po pár miliónikoch vytiahnutých z peňaženiek divákov za lístok v kine.
Strata Marka Darcyho publikum určite rozdelí. Milostný príbeh vystavaný na jeho absencií má však svoje čaro v istom pripodobnení Bridget k jej nesmelým pokusom nájsť si toho pravého v pôvodnom Denníku Bridget Jonesovej režisérky Sharon Maguire z roku 2001 - z čias, kedy vraj bola štatistická pravdepodobnosť pre slobodnú tridsiatničku nájsť si vytúženého manžela približne rovnaká, ako šanca zomrieť pri teroristickom útoku. V prvom rade nevyvoláva dojem čisto komerčným úspechom k vzniku motivovaného, milého síce, no tiež žánrovo rutinného až priam gýčového pokračovania s podtitulom S rozumom v koncoch v réžií Beeban Kidron z roku 2004. Už pomerne neskoro v sérií „splodené“ Dieťa Bridget Jonesovej (2016) od Sharon Maguire bolo triumfálnym návratom do formy miešajúcim pôvodnú iróniu s dospelejším stvárnením zápletky. Osudový kruh sa ale definitívne uzatvára až teraz, obzvlášť, keď Bridgetine súčasné problémy vdovy snažiacej sa osmeliť a pohnúť vo svojom živote ďalej, sa zo všetkých pokračovaní originálu, k originálu asi najnápadnejšie a naratívne najvernejším spôsobom vracajú.
Absurdná podobnosť Bridgetiných začiatočníckych a aktuálne už „zrelých“ skúseností, dodáva scenáru od Helen Fielding (tiež autorky rovnomennej knižnej predlohy), Dana Mazera a Abi Morgan veľa zámienok pre vyvolanie veľkého množstva hlasných smiechov v publiku. Nepôsobí ako umelá príbehová konštrukcia, len umožňuje súčasne rozšíreným formám „virtuálneho“
zoznamovania sa nabehnúť si na správne nabrúsený satirický nôž. A kto si ešte nevšimol, koľko zo súčasných filmových milostných príbehov sa pohráva s motívom umierajúceho, prípadne už zosnulého partnera, dodatočnou snahou svojich protagonistov vyrovnať sa so stratou, možno si to uvedomí teraz, keď sa k obdobnej téme Bridget Jonesová: Zbláznená do chlapa postaví čelom so serióznosťou aj príjemným nadhľadom, ktorú si téma zaslúži. Pričom súčasné tendencie žánru ísť tematicky touto cestou inteligentným spôsobom sparoduje – hoci s o poznanie staršími hlavnými predstaviteľmi, než dnes býva zvykom.
Kamera Suzie Lavelle sleduje Bridget v rozmanitej farebnej škále ako vo vtipných tanečných choreografiách prechádza izbami vlastného domu čeliac chaosu, ktorý neraz vyvolávajú jej potomkovia. Medzi kostýmami Molly Emma Rowe nesmú chýbať osvedčené kúsky z protagonistkinho šatníka už z prvého dielu, ani veľké „bombarďáky“, ktoré ju mali zatraktívniť v páse, aby ulovila svojho vytúženého. Hudba Marka Daya zostáva striedavo citlivá aj energicky ironická a neraz vhodne dopĺňa zopár hitových piesní rytmizujúcich udalosti na pozadí. Všetky potrebné ingrediencie pre vznik vydareného pokračovania sú na správnom mieste. Bridget Jonesová: Zbláznená do chlapa je remeselne veľmi zručne stvárnenou romantickou komédiou. Neskorým pokračovaním, ktoré určite rozosmeje, neraz dojme. A ak divák tvorcom odpustí smrť Marka Darcyho konštatovanú už pred úvodnými titulkami, možno nakoniec nájde štvrtý filmový trapas roztomilej randiacej smoliarky za druhý najvydarenejší v sérií.
Bridget Jonesová: Zbláznená do chlapa (Bridget Jones: Mad About the Boy), Veľká Británia, USA, 2025
Dĺžka: 125 minút
Réžia: Michael Morris
Scenár: Helen Fielding, Dan Mazer, Abi Morgan
Kamera: Suzie Lavelle
Hudba: Dustin O'Halloran
Casting: Lucy Bevan, Olivia Grant
Strih: Mark Day
Zvuk: John Casali, Glenn Freemantle, Nigel Squibbs, Sven Taits
Scénografia: Kave Quinn
Kostýmy: Molly Emma Rowe
Produkcia: Tim Bevan, Eric Fellner, Jo Wallett
Hrajú: Renée Zellweger, Leo Woodall, Emma Thompson, Chiwetel Ejiofor, Mila Jankovic, Casper Knopf, Hugh Grant, Colin Firth, Elena Rivers, Jim Broadbent, Gemma Jones, Isla Fisher, Josette Simon, Nico Parker, Dolly Wells, Neil Edmond, Sarah Solemani, Sally Phillips, Shirley Henderson, James Callis, Celia Imrie, Joanna Scanlan, Neil Pearson, Leila Farzad, Oli Green, Sebastian Dunn, Daniel Eghan, Claire Skinner, Jeff Mirza
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 20. februára 2025
Foto: CinemArt SK