Kuciak: Vražda novinára (The Killing of a Journalist)
V týchto dňoch si na Slovensku pripomíname piate výročie vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho priateľky Martiny Kušnírovej. Táto tragická udalosť zasiahla celý národ priamo do srdca a dala na známosť, že v našej republike sa stále môžu odohrať činy podobné tým z divokých deväťdesiatych rokov, keď sa u nás tvorila mafia, vybuchovali autá a unášali sa ľudia do zahraničia. Čo nasledovalo po vražde, netreba príliš pripomínať, národ sa opäť po nežnej revolúcii (alebo protestoch proti kauze Gorila) vo veľkých počtoch zhromaždil na námestiach a hromadne vyjadril jednotný názor a spoločnú túžbu po zmene. Po piatich rokoch nastal čas bilancovať, čo sa na Slovensku zmenilo, najmä keď zmena nastala aj v rozložení parlamentu a ako takzvaná chobotnica mafie začala prichádzať o svoje chápadlá. Proces ohľadom objednávateľa vraždy stále pokračuje a spravodlivosti zatiaľ nebolo učinené zadosť.
Prelomiť vlny (Breaking the Waves)
Pri istom pohľade na zápletku filmu Prelomiť vlny by ju bolo možné odmietnuť ako niečo, čo patrí hlboko do kategórie nerealistického, ba až absurdného, zvlášť pri zohľadnení Trierovho podhubia v Dogme 95. Prečo sa Lars von Trier rozhodol nakrútiť tento príbeh – náboženskými motívmi popretkávanú melodrámu snímanú ručnou kamerou? Prelomiť vlny rozpráva nielen jeden príbeh, ale hneď niekoľko, respektíve za týmto príbehom sa skrývajú rôzne paralelné naratívne vlákna či možné čítania.
Idioti (Idioterne)
Dánsky režisér Lars von Trier si získal rešpekt kritikov na začiatku svojej kariéry voľnou trilógiou zloženou z filmov Prvok zločinu (1984), Epidémia (1987) a Európa (1991). Skutočný prielom na medzinárodný trh a na špičku artových tvorcov v globálnom meradle znamenala dráma Prelomiť vlny z roku 1996 v hlavných úlohách s Emily Watson a Stellanom Skarsgårdom. Išlo zároveň o začiatok ďalšej trilógie, tentokrát nazvanej ako trilógia zlatého srdca. Ďalší slávny von Trierov film s názvom Idioti z roku 1998 však znamenal ráznejší odklon od jeho dovtedajšej tvorby. Išlo o jeden z najdôležitejších diel hnutia Dogma, ktoré režisér vymyslel so svojim dánskym kolegom Thomasom Vinterbergom. Dvaja autorskí tvorcovia vymysleli desať striktných pravidiel a minimálne v Idiotoch a Vinterbergovej Rodinnej oslave z rovnakého roku sa im ich podarilo dodržať.
Posadnutosť (Forbannelsen/Possession)
V hustej hmle sa plaví loďka, vezie na nej zrejme na smrť chorú ženu, ktorá si želá, aby jedna z jej dcér žila v rodine pastora, druhá ponechaná osudu, lebo má iné poslanie a sestry sa nesmú stretnúť do jari. Píše sa rok 1918 a do kraja, ktorý obývajú Nóri, ale aj Sámovia, sa vracia protestantský pastor so synom z misie na Madagaskare. Jeho poslaním je vybudovať pre kresťanov nový kostol. V Európe zúri španielska chrípka, ktorá neobíde ani toto odľahlé miesto a osadou, okrem dozvukov vojny, lomcujú aj iné vášne. Ako sa to všetko zauzlí a skomplikuje hovorí nórsky film Posadnutosť Henrika Martina Dahlsbakkena.
Tár
V psychologickej dráme Tár žiari oscarová herečka Cate Blanchett stvárňujúca jednu z najslávnejších dirigentiek na svete – tú sú frázy, ktorými sa oháňajú oficiálne anotácie a po jej skončení asi u mnohých vzbudí zvedavosť ohľadom ďalších životných osudov ústrednej protagonistky. O to viac ich však možno prekvapí, že v konečnom dôsledku nenájdu vôbec, ale naozaj vôbec nič. Hoci je totiž Lydia Tár zaujímavá a živo pôsobiaca postava, vonkoncom nejde o reálnu osobnosť.