Kráľ Belgičanov (King of the Belgians)
Film vo filme, aj tak by sa dalo hovoriť o belgicko-holandsko-bulharskom filme Kráľ Belgičanov, ktorý nakrútila scenáristicko-režisérska manželská dvojica, pôvodne belgických dokumentaristov, Peter Bronsens (1962) a Jessica Hope Woodworth (1971).
Spider-Man: Návrat domov (Spider-Man: Homecoming)
Spider-Man hlásil vlani v snímke Captain America: Občianska vojna vydarený čiastkový návrat k rodnému Marvelu, no ten plnohodnotný sa mal dostaviť až o rok neskôr v jeho samostatnom filme. Dokázal Spider-Man: Návrat domov obstáť zoči-voči nie práve nízkym očakávaniam?
47 Metrov (47 Meters Down)
Časy, keď divákov desili v prítmí kinosál Čeľuste sú už dávno preč a hoci legendárne dielo Stevena Spielberga pomohlo spopularizovať žraločie thrillery, jeho zbytočné sequely nakoniec i sami prispeli k rýchlemu úpadku tohto subžánru. Najnovší prírastok nazvaný 47 metrov sa snaží presvedčiť diváka, že to s ním nie je až tak zlé.
Glory (Слава)
Ktovie, či sa slovenská kinematografia niekedy dočká tak dômyselnej zápletky a výstavby deja, ako to v snímke Glory (Слава) predviedla v Bulharsku už zavedená režisérska dvojica Petar Valčanov a Kristina Grozeva. Na výbornom výsledku filmu participuje literárny vklad oboch tvorcov - sú autormi námetu a niekoľkých jeho scenáristických prepisovaní, do ktorých vo finálnej fáze prizvali spoluscenáristu Deča Taraležkova. Skvelá literárna príprava a kvalitné scenáristické zázemie však automaticky nevyčarí výborný film.
Ja, Zloduch 3 (Despicable Me 3)
Ak majú špičkové animované filmy Pixaru pokračovania, spravidla ide o zmysluplné a inteligentné rozvíjanie či aspoň varírovanie príbehov, hrdinov a vzťahov z prvého filmu. Do istej miery to možno konštatovať aj o Shrekovskej sérii (vrátane Kocúra v čižmách). No Madagascar, Doba ľadová a či Ja, zloduch pokračujú už len ako pásma skečov, zľahka poprepájané príbehom, na ktorom nezáleží. Ponúkajú divákom stretnutia s obľúbenými postavičkami. Skeče sú hravé, nápadité, vtipné, výtvarne aj animačne pôvabné, ale dej je vedľajší. Platí to aj o Tučniakoch z Madagascaru či o samostatnom filme Mimoni. Ja, zloduch 3 nie je výnimkou.
Na plný plyn (Overdrive)
Koľkí z nás nevideli niektorý z osemdielnej série Rýchlo a zbesilo (2001 - 2017) filmov alebo kultových 60 sekúnd (2000) s Nicolasom Cageom v najlepších rokoch? Alebo aspoň určitú časť týchto akčných filmov o hŕstke zlodejov nablýskaných áut? O tých z nás, ktorí ich videli, by sa dalo povedať, že videli aj Na plný plyn (2017), príbeh o dvoch bratoch a vychýrených rozkrádačoch drahých modelov áut, ktorí sa zapletú s nesprávnym gangstrom. Alebo dvoma?
Safari (Auf Safari)
Viedenský rodák Ulrich Seidl (1952) pripomína svojou filmovou tvorbou iného slávneho Rakúšana – spisovateľa Thomasa Bernharda (1931 – 1989). Obaja generačne vzdialení umelci, každý vo svojej oblasti, majú schopnosť vyhmatnúť najbizarnejšie stránky pováh a túžob svojich krajanov, ktoré ironicky reflektujú. Sú to svojím spôsobom provokatéri, ktorí pristupujú k životu otvorene, vynášajú na svetlo všetky tie vlastnosti človeka, ktoré by chcel ukryť v prítmí svojich príbytkov či pivníc, a nehľadia na následky takýchto odhalení. Nepochopený a škandalizovaný Thomas Bernhard zakázal, aby jeho divadelné hry, namierené proti rakúskemu malomeštiactvu, uvádzali po jeho smrti v rodnej krajine a Ulrich Seidl je tiež úspešnejší na zahraničných festivaloch ako doma. Mimochodom, je aj vlastníkom ocenenia Zlatá kamera z niekdajšieho Art Film Festu v Trenčianskych Tepliciach.
Brloh (The House)
Americká komédia je v našich distribučných podmienkach stabilným žánrom. V posledných rokoch sa objavilo niekoľko crazy komédií o tom, ako malá skupinka prevažne mužov odchádza do ďalekého Las Vegas a Miami za niekoľkodňovou neviazanou zábavou.
Zabijaci z malomesta (Draberne fra Nibe)
Dánky režisér Ole Bornedal sa potom, čo si pred piatimi rokmi odskočil do USA nakrútiť nadprirodzený horor Kliatba z temnôt, vracia späť k dánskemu celovečernému filmu. Tentokrát sa rozhodol nakrútiť čiernu komédiu s názvom Zabijaci z malomesta.
Transformers: Posledný rytier: (Transformers: The Last Knight)
Nebudem asi jediný starší divák, ktorého prvý diel filmovej verzie legendárnych „robotích áut“ pod taktovkou Michaela Baya z roku 20007 pod názvom Transformers príjemne prekvapil. Vychytený režisér klasických akčných filmov 90. rokov, ako Skala, Bad Boys alebo Armagedon našiel tú správnu látku, zodpovedajúcu jeho chlapeckému naturelu a nespochybniteľným zručnostiam pri nakrúcaní akčných scén.