Brloh (The House)

Brloh5 resizeAmerická komédia je v našich distribučných podmienkach stabilným žánrom. V posledných rokoch sa objavilo niekoľko crazy komédií o tom, ako malá skupinka prevažne mužov odchádza do ďalekého Las Vegas a Miami za niekoľkodňovou neviazanou zábavou.

Či už sa jednalo o štvoricu mladých zadaných i už ženatých chlapíkov vo filmoch Vo štvorici po opici 1 (2009), Vo štvorici po opici 2 (2011) a Vo štvorici po opici 3 (2013), alebo o rovnaký počet starších pánov oslavujúcich v najhazardnejšom meste rozlúčku so slobodou ich kamaráta a starého mládenca v snímke Frajeri vo Vegas (2013), či nedávno Brloh2 resizepremiérovaná Divoká babská jazda (2017) o skupinke mladých žien a ich tragikomickom počine. Čo v prípade, že do Las Vegas nejdete, ale príde ono za vami?

Niečo o tom vedia dvaja zúfalí rodičia, ktorí nemajú na zaplatenie päťdesiattisícového školného na vysokej škole pre ich jedinú dcéru a ich spolovice šialený a zadĺžený kamarát, nachádzajúci sa na pokraji rozvodu, utápania sa v alkohole a závislosti na hazardných hrách a porne. Snímka síce začína ako typická zámorská komédia so staršou, ale krásnou ženou, jej jednoducho zmýšľajúcim manželom, nevynímajúc podivnú postavičku známeho odvedľa. Trojica dostane bizarno - zúfalý nápad, ako nelegálnym spôsobom nadobudne hŕbu dolárov, potrebných na zaplatenie všetkých restov. Samozrejme, vo „Vegas“ nesmie chýbať prvoplánová kasínová hudba a alkohol i Brloh3 resizedrogy, vytvárajúce množstvo komických a, ako to už v tomto filmovom žánri býva, častokrát aj trápnych a vulgárnych ľahko predvídateľných scén.

Komédia je však poprepletaná so sociálnym kontextom nižšej strednej vrstvy v Amerike. Obyčajná rodina, kde rodičia nezarábajú dostatok peňazí na platenie tak vysokého školného, ako americké univerzity vyžadujú. Preto sa budúci adepti, pochádzajúci z takýchto rodín, musia väčšinou spoliehať na rôzne štipendiá, dotácie či granty. Inak to nie je ani s dcérou tohto spočiatku normálneho páru rodičov. Ich jedinou Brloh4 resizenádejou je štipendium, ktoré však usilovná dievčina, aj napriek urputnej snahe na strednej škole a usilovnosti, nezískala. Preto musia zdroje prijímu hľadať „inou“ cestou. Nelegálnou. Finančné prostriedky síce nevedia získať poctivo a ich vytrvalosť ide, ako sa hovorí, aj cez mŕtvoly.

Zaujímavá je parodická kriminálna zápletka filmu. Snímka je však plná neprepracovanej dramaturgie, spadajúcej do ubíjajúceho a nezáživného klišé. Z milujúceho otca rodiny sa (ne)šťastnou náhodou stáva lokálny gangster, naháňajúci strach i skutočnému miestnemu vyvrheľovi. Všetok tento Brloh6 resizeorganizovaný zločin vyšetruje neustále zosmiešňovaný policajt spolu s prednostom mesta. Špionážne sekvencie, detektívne lapanie páchateľa, po zanechaných stopách a krokoch spolupáchateľov, policajné razie a hliadkovanie, nočné uličky, zadebnené priestory obrovskej vily, „dômyselne“ premyslené alibi obyvateľov (spolupáchateľov) malého mestečka, kde sa všetko šíri rýchlosťou svetla, sú karikatúrne. Niekedy ozvláštnia dejovú zložku, inokedy na diváka zapôsobia značne mätúco až trápne.

Je potrebné poukázať na to, že celý film nie je postavený na bravúrne zvládnutom režijnom či dramaturgickom majstrovstve. Brloh7 resizeKompaktný celok vytvárajú komici Amy Poehler, Will Ferrell a Jason Mantzoukas. Všetko expresívne, komické, parodické, no hlavne karikatúrne, je vytvorené vďaka trojici hercov, ktorí postavám i situáciám dodávajú presnú dávku potrebného vtipu. Brloh nie je filmom, kde by sa diváci kochali kinematografikým umením alebo vrstevnatými konotatívnymi významami. Je filmom, ktorý jednoducho zabaví bez toho, aby divák musel čokoľvek skladať, upravovať, kombinovať, ba i len premýšľať. Častokrát spadá do gýču a trápnosti, ale spĺňa hlavnú funkciu tohto typu komerčného filmu - zabaviť.

Brloh resizeBrloh (The House), USA, 2017
Dĺžka: 88 minút
Réžia: Andrew Jay Cohen