47 Metrov (47 Meters Down)

47metrov6Časy, keď divákov desili v prítmí kinosál Čeľuste sú už dávno preč a hoci legendárne dielo Stevena Spielberga pomohlo spopularizovať žraločie thrillery,  jeho zbytočné sequely nakoniec i sami prispeli k rýchlemu úpadku tohto subžánru. Najnovší prírastok nazvaný 47 metrov sa snaží presvedčiť diváka, že to s ním nie je až tak zlé.

Hlavnými hrdinkami sú sestry Kate (Claire Holt) a Lisa (Mandy Moore) užívajúce si dovolenku v Mexiku. Lisa sa stále spamätáva z rozchodu so svojim priateľom Stuartom, ktorý ich vzťah47metrov4 označil za nudný. Na nočnej párty sa však stretávajú s miestnymi mladíkmi a od nich sa dozvedajú o adrenalínovom zážitku, v rámci ktorého môžu sledovať žraloky z bezprostrednej blízkosti z klietky ponorenej pod morskou hladinou. Lisa sa síce zdráha, ale Kate ju nakoniec presvedčí, že ideálnejšiu príležitosť dokázať si, že nie je nudná, asi nedostane. Lenže reťaz držiaca klietku sa vyťahovaní náhle uvoľní a obe mladé ženy sa tak ocitajú hlboko pod hladinou obklopené neľútostnými predátormi.

To ako hlboko klesli filmy so žraločou hrozbou, dokazuje napríklad aj séria Sharknado so žraločími tornádami v centre diania. Nebolo to pritom až tak dávno, čo sme sa dočkali aj47 metrov1 žraločieho ducha, trojhlavého žraloka, piesočného žraloka, dinožraloka, žraloka posadnutého diablom, či kríženca žraloka a chobotnice. Fantázia tvorcov skrátka nepozná hranice a tie vydarenejšie a zmysluplnejšie projekty za posledné roky by ste bez problémov spočítali na prstoch jednej ruky. Spomeňme len Útes smrti (2010), či vlaňajší Smrtiaci príliv s Blake Lively a to je vcelku málo.

Snímka 47 metrov sa snaží ťažiť z pomerne originálneho nápadu. Až na kratšiu povinnú expozíciu je totiž drvivá väčšina diania situovaná pod morskú hladinu, pričom od momentu pádu47metrov3 klietky na dno sa kamera nevynorí na povrch. Divák tak, podobne ako hlavné postavy, vôbec netuší čo sa deje priamo nad nimi a všetko s nimi prežíva omnoho intenzívnejšie. Rysuje sa blízka záchrana alebo nie? Hoci sú obe vybavené vysielačkou, komunikovať môžu iba medzi sebou, nakoľko slabý signál im neumožňuje spojiť sa s kapitánom lode. Zásoby kyslíka sa taktiež míňajú a východ z klietky je dočasne zablokovaný.  Ako von z tejto prekérnej situácie?

Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že daná premisa nemá čím plnohodnotne zaplniť celovečernú minutáž, scenár s ňou dokáže pracovať pomerne obratne. Nie je tak núdza ani 47metrov8o zopár sviežich nápadov, i keď občas na úkor diskutabilnej logiky. Väčšinu času sa mu však, našťastie, darí vyhýbať vyložene nevierohodným situáciám a ako správanie ľudských protagonistiek, tak aj predátorov, je väčšinu času pochopiteľné a zásadne sa nevymyká realite a zdravému rozumu. K tomu treba prirátať aj napínavé a súčasne šikovne vypointované finále, ktoré dokáže zanechať v divákovi patrične nepríjemné pocity.

I keď 47 metrov spadá do nízkorozpočtovej produkcie, minimálne na kvalite vizuálnych efektov to vôbec nie je vidieť. Samotné žraloky pôsobia naozaj uveriteľne - 47metrov5zásluhu má na tom aj rozhodnutie situovať dej pod morskú hladinu, nakoľko neustále prítmie pomáha zakrývať menšie nedostatky. Z tohto pohľadu je 47 metrov ukážkovým príkladom toho, ako za málo peňazí zahrať veľa muziky. Žralokmi sa pritom vyložene nešetrí a i keď z logických dôvodov nie sú vždy prítomní fyzicky, režisér Johannes Roberts dokáže ťažiť napätie výhradne z toho, že môžu číhať len o pár metrov ďalej v temnote. O to väčší adrenalín potom dokážu budovať strety s nimi.

Aby však nedošlo k mýlke – 47 metrov rozhodne nie je bezchybný film a viac ako o skutočne ambiciózny žánrový pokus ide o jednoduchý a priamočiary survival. V týchto mantineloch47metrov2 funguje, nakoľko o skutočnom herectve všetkých zúčastnených, či žánrovej evolúcii sa veľmi nedá hovoriť. Je však trochu otázne, či tento mrazivý a trochu depresívny zážitok bude dostatočne atraktívny aj z pohľadu bežného diváka. Zabudnite na efektné kamerové nájazdy, či atraktívne dievčatá v dvojdielnych plavkách. Z tohto pohľadu je na tom určite lepšie vlaňajší Smrtiaci príliv, ale 47 metrov dokáže v konečnom dôsledku zanechať o niečo silnejšiu stopu. Ak už nič iné, garantujem vám, že po jeho zhliadnutí vás nadlho prejde chuť na podobné experimenty, k akým sa odhodlali jeho protagonistky.

47metrov747 Metrov (47 Meters Down), Veľká Británia, USA, Dominikánska republika, 2017
Dĺžka: 89 minút
Scenár: Johannes Roberts, Ernest Riera