Na plný plyn (Overdrive)

Plyn11 resizeKoľkí z nás nevideli niektorý z osemdielnej série Rýchlo a zbesilo (2001 - 2017) filmov alebo kultových 60 sekúnd (2000) s Nicolasom Cageom v najlepších rokoch? Alebo aspoň určitú časť týchto akčných filmov o hŕstke zlodejov nablýskaných áut? O tých z nás, ktorí ich videli, by sa dalo povedať, že videli aj Na plný plyn (2017), príbeh o dvoch bratoch a vychýrených rozkrádačoch drahých modelov áut, ktorí sa zapletú s nesprávnym gangstrom. Alebo dvoma?

Na plný plyn má čo - to z oboch spomenutých snímok. Moderné autá ako v Rýchlo a zbesilo sa v menšom. francúzskom meste Marseille mihajú na každom kroku. Večierky plné hlučnej basovej hudby sú preplnené polonahými Plyn2 resizemladými slečinkami a niekoľkými dobre maskovanými podvodníčkami, zlodejkami, informatičkami a frajerkami, ktoré ani omylom nezaostávajú za mužskými gaunermi. Rodinné, partnerské a obchodné putá sú rovnako intenzívne a cenné ako v dobre známej latinsko - americkej sérii. Posadnutosť špecificky ročníkovo limitovanými modelmi áut, budovaním masívneho rodinného impéria, ako inak než ilegálnym spôsobom, je zasa inšpiráciou z o rok staršej snímky 60 sekúnd.

Všetky filmy spája rovnaký vývojový vzorec. Síce darebácki, ale Plyn3 resizečestní mladíci sa (ne)šťastnou náhodou zaplietajú do kšeftu, s nie najcharakternejšími despotami malého prímorského mestečka. Omylom (alebo nie?) niekoľko hodín, až dní, oscilujú medzi niekoľkými lokálnymi gangmi. Z tohto obchodu sa snažia vyťažiť čo najviac, no nie vždy sa im to podarí tak, ako si vopred predstavovali či duplicitne naplánovali. Oni, ani ich rodiny z tohto džobu napokon nemusia vyviaznuť živí. Jednotlivé parciálne situácie sú vo väčšine prípadov relatívne ľahko Plyn8 resizepredvídateľné, čím sa zo snímky vytráca napätie, striedané nudou, a následne ochudobňujú diváka o intenzívne prežívanie finálnej katarzie filmu. Samozrejme, film obsahuje ja niekoľko celkom prekvapivých momentov, peripetií a následných rozuzlení v tomto pomerne jednoduchom deji.

Dominantnou zložkou tohto akčného filmu je jeho herecké obsadenie. Nanešťastie, v negatívnom slova zmysle. Syn legendárneho Clinta Eastwooda Scott Eastwood je v postave Andrewa Fostera veľmi nevydarenou voľbou. Je jasné, že jeho postava je fyzicky dobre stavaný introvert, s prehnanou potrebou starať sa o svoju rodinu, no v podaní Scotta postava Plyn10 resizevyznieva priveľmi čudácky a maximálne neautenticky. Nerada by som hádzala všetky ženské hrdinky tohto filmu „do jedného vreca“, no inak to vari ani nie je možné. Mnou pracovne nazvané spektrum dobre maskovaných podvodníčiek, zlodejok, informatičiek a frajeriek je síce vizuálne krásne, no herecky nepodarené.

Omnoho lepšie vyznieva Freddie Thorp v role Andrewovho brata Garretta. Ľahkovážneho mladíka, ktorý ešte neokúsil trpkosť životného osudu, ak len nerátame jeho nevydarené Plyn4 resizemilostné vzťahy, a tak ešte nestratil svoj životný nadhľad. Najlepšie z tohto spojenia „vydriftovala“ dvojica francúzskych lotrov a filmových rivalov Simon Abkarian a Clemens Schick. Tejto dvojici úloha vo všetkých kútoch Francúzska i Európy známych zlosynov padla ako uliata. Abkarian sa predstavil v úlohe staršieho i slabšieho súpera v kontraste k mladému Schickovi rozvíjajúcemu po otcovi zdedené ‚neoimpérium“. Obaja herci sa takejto úlohy Plyn7 resizenemilosrdných lumpov zhostili s prehľadom, čo môže oproti mladým hereckým kolegom súvisieť aj s kvantitatívne bohatšou hereckou skúsenosťou.

Napriek mimoriadne nevyváženému hereckému obsadeniu si oduševnelí milovníci starých i nových typov áut prídu na svoje. Podobne je to aj s fanatikmi dokonalého ženského pohlavia či nadšenci prekrásnej francúzskej prírody. Len filmoví nadšenci budú z kina odchádzať bez kinematografického zapálenia a s absenciou všetkého umeleckého.

Plyn9 resizeNa plný plyn (Overdrive), Francúzsko, USA,  2017
Dĺžka: 96 minút.
Réžia: Antonio Negret