Festival ťažkých rozhodnutí a neuspokojivých kompromisov

logoFestival sa pýši, že za prvých päť dní sa predalo 250 tisíc vstupeniek. Mamutie podujatie, na ktorom sa denne konajú stovky predstavení, je vlastne niekoľko veľkých festivalov pospolu: hlavná prehliadka so súťažou, nesúťažnými filmami a prehliadkou Berlinale Special. Prehliadka Panorama, prehliadka Forum, prehliadka Generation, retrospektíva sci-fi filmov, prehliadka čerstvo rekonštruovaných klasických filmových diel, prehliadka diel držiteľky Čestného Zlatého medveďa - talianskej kostymérky Mileny Canonero, gigantický filmový trh…

Začal sa festival

logoPonúka síce o trošku menej filmov ako vlani, zato je odhodlaný prilákať viac divákov. Vyhýba sa slovu Trump, ale netají sa tým, že liberálna demokracia je v kríze, sny o povznášajúcom a všeobecne obohacujúcom multikulturalizme troskotajú na oživenom nacionalizme a spoločná Európa i západná humanistická civilizácia sa otriasajú. Taký je 67. medzinárodný filmový festival v Berlíne pod vedením dlhoročného riaditeľa Dietera Kosslicka.

67. Berlinale v číslach

logo67 rokov má medzinárodný filmový festival v Berlíne
11 dní potrvá (od 9. do 19. februára)
399 filmov ponúkne (vlani 433)
92 z toho je dokumentov
125 festivalových filmov režírovali ženy
72 krajín sa podieľalo na vzniku vybraných filmov (vlani 77)

Na Berlinale uvedú tri slovenské a koprodukčné filmy

Berlinale2017logo resizeNa prestížnom 67. Berlinale sa po prvýkrát predstavia medzinárodnému publiku až tri slovenské filmy. Druhý celovečerný film režisérky Ivety Grófovej Piata loď je majoritne slovenským zástupcom v programe berlínskeho festivalu. Aj dve koprodukcie, drámu Masaryk českého režiséra Juliusa Ševčíka a film Cez kosti mŕtvych svetoznámej poľskej režisérky Agnieszky Holland, vybraný do hlavnej festivalovej súťaže, preveria festivaloví diváci po prvýkrát. MFF Berlín sa začne vo štvrtok 9. februára a potrvá do nedele 19. februára 2017.

Obrazy vojny na 66. Berlinale

Ze schrankyVojna ako dráma, konflikt, modelová situácia bola témou viacerých filmov hlavnej súťažnej prehliadky tohtoročného Berlinale. O dokumentárnych filmoch Zero Days Alexa Gibneyho a Where to Invade Next Michaela Moorea sme už písali. Prizrime sa bližšie trojici súťažných snímok: britský Alone in Berlin sa vracia do srdca hitlerovskej Tretej ríše, portugalský Cartas da guerra sa zameral na Angolu v 70. rokoch a mexický Soy Nero rozpráva o nelegálnom migrantovi, slúžiacom v armáde USA na misii v Afganistane.

66. berlínsky filmový festival rozdal ceny

Ze schrankyVo veľkej sále Berlinalepalastu na Postupimskom námestí v Berlíne vyvrcholil v sobotu 20. februára 66. berlínsky medzinárodný filmový festival slávnostným udeľovaním cien. Verdikt medzinárodnej poroty hlavnej festivalovej súťaže pod vedením americkej herečky Meryl Streepovej sa vyhol prekvapeniam a provokáciám. Ceny zodpovedajú odhadom i rebríčkom, ktoré zostavovali festivalové denníky. Zvíťazil dokumentárny film Fuocoammare o imigrantoch, prichádzajúcich do Európy cez taliansky ostrov Lampedusa, od talianskeho režiséra Gianfranca Rosiho, ktorý si v roku 2013 z Benátok odniesol Zlatého leva za dokument Sacro GRA. Fuocoammare získal aj tri ďalšie ocenenia. Jedna z vedľajších cien sa ušla aj českému filmu Petra Václava Nikdy nejsme sami.

V hlavnej role dokument

Ze schrankyV hlavných prehliadkach 66. Berlinale sa stretli traja americkí dokumentaristi, ocenení za svoju tvorbu Oscarmi v kategórii dlhometrážnych dokumentárnych filmov. Morgan Neville (nar. 1967) si Cenu Akadémie filmových umení a vied vyslúžil hudobným dokumentom Twenty Feet from Stardom (2013) o zboristoch a vokalistoch, spolupracujúcich s popovými hviezdami Sheryl Crow, Mickom Jaggerom, Bette Midlerovou, Bruce Springsteenom, Stingom, Stevie Wonderom a ďalšími. Michael Moore (nar. 1954) desať rokov predtým získal Oscara za Kolky pre Columbine. A v roku 2008 získal svojho dokumentaristického Oscara Alex Gibney (nar. 1953) za film Taxi to the Dark Side o nevinnej obeti amerického boja proti terorizmu.

Berlín je (už opäť) o ženách

Ze schrankyKaždý filmový festival má svoju ústrednú tému. Niekedy ju neurčuje dramaturgia, zámerný výber filmov, ale ťažisková téma vyplynie z filmov mimovoľne, ako obrazy z podvedomia prenikajú do snov. 66. medzinárodnému filmovému festivalu v Berlíne nedominujú imigranti ani teroristi, globálne otepľovanie ani dozvuky krízy. Ťažiskom tohtoročného Berlinale sú ženy. Do istej miery ich symbolizuje aj predsedníčka medzinárodnej poroty Meryl Streepová, ktorá sa po festivale pohybuje celkom prirodzene a skromne, takže už viackrát sa stalo, že na predstaveniach súťažných filmov sedela v rade pred nami alebo tesne za nami. To však, samozrejme, nie je hlavný dôvod. Sú ním filmy.

Medvede v meste

Ze schranky„V roku 1951 bolo Nemecko krajinou plnou utečencov. Medzinárodný filmový festival, ktorý sa po prvý raz konal v Berlíne, chcel hľadať dialóg a porozumenie medzi národmi, ale aj ponúknuť divákom oddych, zábavu, nádej a svetlo v temných povojnových ruinách. Posolstvo znelo: je tu krajina, ktorá hľadá mier pre seba i pre svet.“ Týmito slovami sa nám prihovára riaditeľ 66. medzinárodného filmového festivalu v Berlíe Dieter Kosslick a pokračuje: "Get your kicks on route sixty-six, spieval Nat King Cole v roku 1946 – a po ňom aj Chuck Berry, Rolling Stones a Depeche Mode – v pesničke vystihujúcej atmosféru nového povojnového sveta. A ja dnes rád dodávam: Get your kicks at Berlinale sixty-six!

Čaká nás zaujímavý rok?

berlinale logoPorote vedenej provokatérom Darrenom Aronofským sa podaril husársky kúsok: svojím verdiktom si vyslúžila pochvalné ovácie, ale zároveň sa vyhla oceňovaniu snímok z tradičných filmových veľmocí ako USA, Francúzsko, Taliansko, Japonsko, Čína. Nebodovali ani svetoznámi majstri a klasici. Žiadna cena pre Terrence Malicka za Knight of Cups (podobne ako predvlani v Benátkach za To the Wonder), nič pre Isabel Coixetovú, Andreasa Dresena, Wernera Herzoga, Petra Greenawaya, Benoita Jacquota.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.