Prečo kladú novinári na tlačových konferenciách Berlinale také hlúpe otázky?
Medzinárodný filmový festival v Berlíne vznikol pred 64 rokmi z americkej iniciatívy ako jedna z foriem denacifikácie a pomoci novému, povojnovému Nemecku. Čoskoro sa hlavnou úlohou festivalu stalo budovanie mostov medzi Východom a Západom. Po páde sovietskeho bloku Berlinale úspešne preplávalo do nového milénia, rok od roku väčšie, so stúpajúcou návštevnosťou kritikov, novinárov, obchodníkov, distributérov i filmových hviezd. A najmä laického platiaceho publika. Čo do počtu obyčajných neakreditovaných divákov nemá dnes berlínsky festival vo svete obdobu.
Ázia prevalcovala Berlín
Na filmových festivaloch v Berlíne, Benátkach a Cannes sa v osemdesiatych rokoch minulého storočia začala veľká vlna slávnych čínskych, hongkonských ale aj filipínskych a indonézskych filmov, podobne ako hviezdna éra iránskej kinematografie. Ak by sa niekto nazdával, že čínsky film je pasé, festivaly ho presvedčia o opaku. Kým benátsky festival vlani vyzdvihol tchajwanský film len popri dielach domácich a gréckych, tohtoročné Berlinale udelilo ázijským súťažným snímkam hneď štyri ceny zo všetkých ôsmich v hlavnej prehliadke: jedného Zlatého a tri Strieborné medvede.
Svätice a nymfomanky
Berlinale už tradične zvykne prekvapovať aj netradičnou dramaturgiou. V jeden a ten istý deň hneď za sebou napríklad v hlavnej prehliadke prinesie dve snímky, spojené témou – a predsa provokatívne protikladné, ako svätica a nymfomanka. V nedeľu 64. berlínsky filmový festival uviedol súťažnú nemeckú drámu Kreuzweg (Krížová cesta) Dietricha Brüggemanna a mimo súťaž predĺženú verziu prvej časti projektu Nymfomanka Larsa von Trier.
Sedem statočných (intelektuálov)
Ďalším ťažkotonážne hviezdnym filmom v hlavnej prehliadke Berlinale, ale mimo súťaž, sú The Monuments Men. Spoluscenárista, spoluproducent, predstaviteľ hlavnej postavy a režisér Geroge Clooney obsadil do adaptácie knihy Roberta M. Edsela a Breta Wittera o záchrane európskych kultúrnych pamiatok a umeleckých diel ulúpených nacistami, svojich kolegov Matta Damona, Cate Blanchett, Billa Murraya, Johna Goodmana, Jeana Dujardina, Boba Balabana a ďalších. K filmu sa konala nemenej hviezdna tlačová konferencia. Slovenský distributér film uvedie už 27. februára pod o mnohovýznamnovosť ochudobneným názvom Pamiatkari.
Prvé súťažné filmy
Na pamiatku zosnulých hercov a filmárov Maximiliana Schella, Philipa Seymoura Hoffmana a Miklósa Jancsóa zaradil 64. medzinárodný filmový festival v Berlíne do programu mimoriadne spomienkové predstavenia. Rozbehli sa však aj súťažné projekcie. O ceny v hlavnej prehliadke sa uchádza 20 snímok z 20 krajín, aj z Alžírska, Cypru a Uruguaja. Osemnásť ich Berlinale uvádza vo svetovej premiére a tri sú režisérskymi debutmi. Verdikt medzinárodnej poroty, vedenej americkým producentom Jamesom Schamusom, sa dozvieme v sobotu 15. februára. Deň na to festival ukončí tradičný deň venovaný berlínskemu publiku.
Hviezdy odštartovali Berlinale
Ralph Fiennes, Willem Dafoe, Bill Murray, Jeff Goldblum, Tilda Swinton, Edward Norton, Saoirse Ronan a ďalší zdobili prvú filmovú tlačovú konferenciu na 64. berlínskom festivale. Berlinale otvorila premiéra novej snímky amerického scenáristu a režiséra Wesa Andersona Grand Budapest Hotel, ktorá vznikla v britsko-nemeckej koprodukcii. Typická andersonovská komédia, tentoraz v kriminálnom duchu, sa pýši hereckým obsadením snov. Veď v nej ďalej hrajú aj F. Murray Abraham, Matthieu Amalric, Adrien Brody, Lea Seydoux, Harvey Keitel, Jason Schwartzman, Owen Wilson či Jude Law. Nakrúcali ju na východe Nemecka neďaleko poľských hraníc.
Slovenská kinematografia na Berlinale
Začiatkom februára slovenská kinematografia každoročne mieri na Berlinale. Na 64. ročníku, ktorý sa začne vo štvrtok 6. februára 2014, bude mať naša krajina zastúpenie nielen na medzinárodnom filmovom trhu – European Film Market (EFM), ale aj v oficiálnom programe berlínskeho festivalu. Reprezentovať nás bude dokumentárny film Zamatoví teroristi trojice režisérov Pavol Pekarčík, Ivan Ostrochovský a Peter Kerekes. 64. MFF Berlín potrvá do 16.februára 2014.
Perličky zo 64. Berlinale
Slovensko sa po prvý raz zúčastnilo Berlinale v roku 1968, keď bol v súťaži uvedený koprodukčný slovensko-francúzsko koprodukčný film Muž, ktorý luže, za ktorý hlavný predstaviteľ Jean-Louis Trintignant získal Strieborného medveďa za najlepší mužský herecký výkon. V rokoch 1968-2013 bolo v programe Berlinale uvedených 20 filmov, ktoré získali šesť ocenení. Naposledy v roku 2007 film Obsluhoval som anglického kráľa režiséra Jiřího Menzla, ktorý získal prestížnu novinársku cenu FIPRESCI. Tohto roku sa Berlinale uskutoční v dňoch od 6.2. do 16.2. 2014.
Čo hovorí štatistika o slovenskej účasti na Berlinale
Prehľad slovenskej účasti (aj koprodukčné filmy) na Berlinale od roku 1968 do 2013:
20 filmov
6 cien (do počtu nie sú zaradené filmy uvedené na trhu):
Berlín ďalej stavia mosty
Berlínsky filmový festival zvyknú médiá povrchne a neprávom označovať za spolitizovaný. Tohto roku sa dokonca ozývala silná kritika, namierená voči režisérovi Dieterovi Kosslickovi, argumentujúca najmä výberom diel do hlavnej súťažnej festivalovej prehliadky. No medzinárodná porota, pod vedením hongkonského režiséra Wonga Kar-waia presvedčila, že cieľom Berlinale je vytvárať mosty. Nielen medzi Východom a Západom, ale aj medzi rôznymi kultúrami. O ceny sa podelilo osem z devätnástich snímok hlavnej súťaže tohtoročného Berlinale, od Kanady cez USA až po Kazachstan.