Diera 2 (El hoyo 2/The Platform 2)
Španielsky dystopický thriller Diera z roku 2019 prekvapil svojou originalitou nejedného predplatiteľa streamovacej služby Netflix a bol sviežou výnimkou spomedzi generických a šablónovitých thrillerov/horrorov, ktoré sa pred diváka v danej dobe predsúvali. Režisér Galder Gaztelu-Urrutia teda už svojim debutom ukázal, že s ním treba rátať, a bohatý španielsky žánrový film dostal novú výraznú tvár. Od svojho debutu sa však na istý čas odmlčal, a preto bolo istotne mnoho fanúšikov potešených, keď sa dozvedeli, že prichádza s pokračovaním svojej obľúbenej prvotiny. Treba však uviesť veci na pravú mieru a dodať, že Diara 2 nie je tradičným pokračovaním (sequelom), ale deje prvého filmu predchádza, čo značí, že ide o takzvaný prequel.
Tatami
Myšlienka zásadného oddelenia športu a politiky sa často ukázala ako mylná. Či už ide o vystavené objekty a ľudí – subjekty, špeciálne odevy, symboly, formy profesionalizácie a financovania alebo zakomponovanie do verejných a súkromných štruktúr. Šport vždy súvisel aj s politikou, či sa nám to páči alebo nie. Vo svojom najnovšom filme Tatami režisérka Zar Amir a režisér Guy Nattiv demonštrujú, ako komplexne možno v tomto smere šport využívať.
Vlci (Wolfs)
Vraj sa to všetko začalo ich náhodným stretnutím v hotelovom bare. Manhattanská okresná prokurátorka stredného veku Margaret (Amy Ryan) sa dala do reči s dvadsiatnikom Kidom (prekvapivo vtipný Austin Abrams), aby chvíľku na to spolu skákali (doslova) na posteli. (Nie, on nie je prostitút.) Stačila však chvíľka nepozornosti, menšia strata rovnováhy a Kid nielenže zletel na podlahu tým najtvrdším možným spôsobom, ešte sa mu v páde podarilo aj hlavou rozbiť sklenený vozík s nápojmi. V tej chvíli Margaret v panike vezme do rúk mobil a zavolá jedného zo svojich mužov (George Clooney), čo zvyknú podobné nepríjemnosti vyriešiť akoby sa vôbec nič nestalo. Jeho profesionálny názor len potvrdí, že mladíkov tep má prakticky nulové hodnoty. Už-už si rozmiestni na podlahu igelit, aby mohol začať miesto činu „upratovať“. Lenže v tej chvíli sa na scéne objaví ešte jeden konkurenčný muž na riešenie obdobných problémov (Brad Pitt), vyslaný vedením hotelu. Podľa všetkého bola v izbe nenápadne nainštalovaná kamera a celý incident nakrútila. Podľa slov Pam z hotelového vedenia (s hlasom Frances McDormand) nezostáva obom spravidla samotársky jednajúcim mužom nič iné len skúsiť pri zahládzaní stôp spolupracovať, ak nechcú, aby ich videonahrávka zdiskreditovala...
Venom: Posledný tanec ( Venom: The Last Dance)
Oficiálne posledný diel trilógie o mimozemskej entite menom Venom prichádza na plátna kín a s ním aj jeho druhá polovička Tom Hardy. S podtitulom Posledný tanec sa úlohy režisérky tentokrát zhostila debutantka Kelly Marcel, ktorá sa však produkčne a scenáristicky podieľala už na predošlých dieloch. Tentokrát sa musí symbiot postaviť nemilosrdnej hrozbe zo vzdialených útrob galaxie a zabrániť zániku vlastného druhu. Bojuje však aj so znepriatelenými armádnymi zložkami. Podobne ako marvelovský antihrdina má aj režisérka pred sebou neľahkú úlohu, a to dôstojným a uspokojivým spôsobom ukončiť sériu, o ktorej nemožno povedať, že by si získala prílišné uznanie kritickej obce. Podarilo sa jej to?
Postrehy z Medzinárodného filmového festivalu vo Varšave
Novú dekádu festival, ktorý je od roku 2008 zaradený do najvyššej kategórie A, privítal bez dlhoročného umeleckého riaditeľa Stefana Laudyna. Nahradil ho mladučký Gustaw Kolanowski. Pracoval pred menovaním v organizačnom tíme ako koordinátor programu a dramaturg. Zo cineplexu Zlaté terasy sa festival presťahoval do Kinotéky, sídliacej v majestátnom Paláci kultúry a vedy. Druhá časť programu ostala v sálach kina Atlantis. K prostrediu festivalu nesporne patrí i mesto so svojím historickým a kultúrnym genio loci, pamiatkami, galériami, múzeami a neodolateľne atraktívnymi predajňami kníh.