Dokonalé dni (Perfect Days)

Dni resizeSlávny nemecký režisér Wim Wenders prichádza po šiestich rokoch s novým hraným filmom Dokonalé dni, kvôli ktorému sa vyberá až do vzdialeného Tokia, aby tu sledoval život obyčajného Japonca strateného v ruchoch veľkomesta. Do hlavnej úlohy umiestňuje obľúbeného japonského herca Kódžiho Jakuša a so scenárom mu pomáha japonský scenárista Takuma Takasaki, azda aby ešte posilnil pocit, že sledujeme film väčšmi japonský ako európsky, čo takisto umocňuje rýdzo japonské obsadenie. Wendersovu rodnú nemčinu vo filme teda určite nezapočujeme.

Keďže je Wenders, rovnako uznávaný dokumentarista ako tvorca hraných filmov, niektoré dokumentárne postupy možno badať aj vo filme Dokonalé dni, čo sa vyznačuje pomalším tempom a odmietaním klasického epického rozprávania. Divák v úlohe tichého pozorovateľa sleduje tokijského upratovača verejných toaliet Hirayama, ktorý Dni2 resizežije osamelý, stereotypný, ale zdanlivo spokojný malý život. Ak sa nevenuje svojej pracovnej činnosti, číta klasické knihy alebo rozširuje zbierku starých audiokaziet s angloamerickou hudbou, ktorá mu spestruje každodennú cestu do práce a z nej. Čistenie toaliet pre neho nie je podradnou prácou, pristupuje k nej veľmi svedomito a považuje ju za dôležitú, na rozdiel od svojho mladšieho kolegu Takashiho, pre ktorého je pozícia iba prácou z núdze, ktorú si nijak neváži. Hirayama je so svojim životom spokojný, teší sa z malých radostí, no postupne sa začnú odhaľovať aj staré traumy a smútky, ktoré sa aj k tým najspokojnejším ľuďom občas prilepia. Otázkou ostáva, či nie je pre Hirayama samota a jeho asketický životný štýl skôr útekom pred problémami rodinného života, a ktorým chráni pred sklamaniami seba, ale aj ostatných.

Tajomstvá Hirayama sa pred nami rozvíjajú postupne, zatiaľ čo poznávame viacero postavičiek s menším či väčším významom pre jeho pôsobenie vo filme. Azda najvýraznejšie do jeho života zasiahne príchod netere Niko. Tá je pre diváka jasným znamením, že rodinné vzťahy nie sú také, ako by si Hirayama želal. Hirayama je napokon podobne ako divák skôr Dni10 resizepozorovateľom ako iniciátorom akcie. Dá sa dokonca povedať, že takmer nerozpráva. Jeho veselú tvár občas premôže plač, zplaču občas prechádza do úsmevu, pretože tak Hirayama vníma život – s radosťou i melanchóliou zároveň. Mĺkvy Harayama toho veľa nenarozpráva, a tak si musí Kódži Jakuša často vystačiť iba s prácou mimických svalov. Zvláda to však výborne a je jednou z najsilnejších zložiek filmu, o čom môže svedčiť aj ocenenie za najlepšieho herca na medzinárodnom filmovom festivale v Cannes.

Dokonalé dni nie sú filmom pre každého a potešia predovšetkým priaznivcov umeleckého kina, ktorí vo filmovom umení nehľadajú iba dramatické zápletky, nervydrásajúcu akciu či dobre odsýpajúci príbeh. Ani jednu z týchto vecí totiž vo filme nenájdeme. Všetko sa odvíja pokojne, Wenders sa nikam neponáhľa a emócie sú skôr skryté, i keď postupne vyplavujú na povrch. Divákov znalých Wendersovej kinematografie tento prístup nijak neprekvapí, ostatní však budú od filmu, umiestneného Dni3 resizedo nejednoznačnej žánrovej kolónky dráma/komédia, čakať pravdepodobne čosi iné. Ak si však odmyslíme pomalé tempo, dostaneme podmanivé obrázky tokijského veľkomesta s ohniskom na malých-veľkých ľudí, pre ktorých nie sú peniaze najdôležitejšou súčasťou života, nemajú najvyššie ambície, ani nechcú urobiť dieru do sveta, hľadajú v tomto svete iba miesto, v ktorom by mohli pokojne a nekonfliktne žiť. Prítomná je aj Wendersova fascinácia rockovou hudbou, čo možno vyčítať aj z pôvodného názvu Perfect Days odkazujúcemu k hudobnej skladbe amerického muzikanta Lou Reeda (Perfect Day). Aj z toho dôvodu hrá vo filme dôležitú úlohu soundtrack, odrážajúci momentálne pocity hlavného hrdinu Hirayamu.

Dni8 resizeDokonalé dni (Perfect Days), Japonsko, Nemecko, 2023,
Dĺžka: 123 minút
Réžia: Wim Wenders
Scenár: Wim Wenders, Takuma Takasaki
Kamera: Franz Lustig
Strih: Toni Froschhammer
Zvuk: Matthias Lempert, Frank Kruse, Rin Takada
Scénografie: Towako Kuwadžima
Masky: Kacuhiko Júmi
Kostýmy: Daisuke Iga
Produkcia: Wim Wenders, Takuma Takasaki
Hrajú: Kódži Jakušo, Min Tanaka, Tokio Emoto, Arisa Nakano, Aoi Jamada, Jumi Asó, Sajuri Išikawa, Tomokazu Miura, Ron Mizuma, Bunmei Harada, Šunsuke Miura, Gan Furukawa, Acuši Fukazawa, Taidžiró Tamura, Masahiro Kómoto, Daigo Macui, Nao Takahaši, Nari Saitó, Hiroto Ošita, Naoko Ken, Midžika Nagai, Motomi Makiguči, Inuko Inujama, Moro'oka Moro, Morio Agata, Hairi Katagiri, Tateto Serizawa, Joneko Macukane, Tamae Andó
Distribúcia: Filmtopia
Premiéra v SR: 29. februára 2024