Chlapec z neba (Boy from Heaven)
Obvykle nemáme príliš veľa možností nahliadnuť hlbšie do islámského sveta a aspoň čiastočne porozumieť jeho duchovnému obsahu i inštitucionálnej organizácii. Najčastejšie je spájaný s fundamentalistami a teroristami v akčných žánrových príbehoch, pri ktorých sa príliš o tom, čo za radikálmi stojí, ani veľmi nerozmýšľa. Švédsko-egyptský režisér, muslim Tarik Saleh v rozhovore pre americký časopis Variety uvádza ako jeden z dôvodov, prečo sa rozhodol pre tento príbeh i fakt, že o islame nakrúcajú často tvorcovia, ktorí o tomto náboženstve prakticky nič nevedia. „Nepáči sa mi, keď ľudia so zlými úmyslami močia na islám", hovorí doslova.
Air: Zrodenie legendy (Air)
Päťdesiatročný Ben Affleck bol, a je, dlhodobo veľmi úspešným a populárnym hercom, i keď účasť vo veľkých projektoch typu Pearl Harbor alebo Daredevil mu paradoxne príliš nepomohlo a znížilo mu kredit u filmovej kritiky. V posledných rokoch sa teší pozornosti más ako Batman v rámci DC univerza a patrí v ňom k tým lepším castingovým voľbám. Popularitu začínal získavať však ako herec v nezávislých amerických dramedies kultového režiséra Kevina Smitha, skutočným vstupom do prvej ligy bol ale až film Good Will Hunting Gusa van Santa z roku 1999. Affleck totiž spoločne s kamarátom a tiež už úspešným hercomMattom Damonom napísali scenár a získali zaňho Oscara.
Zošalieť (Unbalanced)
Aj keď označenie filmová monodráma je len veľmi provizórnym označením žánru, frekventovanom viac v divadle, sme v prípade hraného debutu Zošalieť renomovanej dokumentaristky Zuzany Piussi snáď bližšie k uchopeniu toho, čo tento zaujímavý a prekvapujúco dôkladný film ponúka.
Kráľ kráľov (The King of Kings)
Skalný hrob je otvorený. Ježiš v bielom rúchu pristupuje k Márii, ktorej rúcho je rubínovo červené. Cecil B. DeMille nechal nakrútiť dve sekvencie svojho nemého filmového eposu Kráľ kráľov s použitím nehorázne drahého farebného procesu, ktorý reprodukoval iba zelené a červené tóny. To, že vzkriesenie žiari v neskutočných – dalo by sa povedať až nadprirodzených – farebných tónoch Technicoloru netreba vysvetľovať. Kde inde, ak nie tu, sa koniec koncov vyžaduje farba. Ale DeMille nechal spustenú Technicolorovú kameru aj na začiatku filmu. Máriu Magdalénu spoznávame ako kurtizánu, ktorá sa zabáva pri honosnom večierku – v ružovej a tmavozelenej.
Milenka (Maîtresse)
Režiséra Barbeta Schroedera priviedli do sveta filmu francúzski novovlnoví filmári a vďaka tomuto vzácnemu priateľstvu si nakoniec zahral úlohu aj v ranom krátkometrážnom filme Erica Rohmera Pekárka z Monceau. Ako podporovateľ a obdivovateľ francúzskej novej vlny získal isto množstvo skúseností, ktoré neskôr zúročil pri réžii psychedéliou nasiaknutého filmu More. Film je známy aj vďaka svojmu soundtracku, za ktorým stojí dnes už legendárna hudobná skupina Pink Floyd. Tá napokon hudobne pofarbila aj Schroederov druhý celovečerný film Údolie, v ktorom sa režisér opätovne vrátil do sveta hippies. Od éry 60. rokov sa však výrazne odpútava svojim tretím filmom Milenka, ktorý je vlastne štúdiou zvláštnych sexuálnych chúťok mileneckej dvojice oddávajúcej sa sadomasochistickým praktikám.