Chľast (Druk/Another Round)
Keď si prečítate titul pochybnosť je vylúčená, lebo film renomovaného dánskeho režiséra Thomas Vintenberga Chľast bude o pití, ale tak trochu z iného pohľadu. S pokusom spríjemniť si ním život sa pohrávca vo filme aj populárny Mads Mikkelsen, ktorý už nakrútil s Vintenbergom vynikajúci Hon a mnohí si ho pamätáme aj z bondovky Casino Royale. Snímka, ale najmä diváci mali smolu, že sa dostal na plátna kín v čase, keď závratne začala stúpať pandemická krivka. Na Slovensku sa krátko uvádzal vlani v mesiaci november a teraz ho môžeme vidieť už len na Edisonline. Škoda. Film je nominovaný na Oscara v kategórii najlepší neanglicky hovorený film a Vintenberg na cenu za réžiu, získal už Césara a takisto ho nominovali aj britskí akademici na cenu BAFTA.
Biely tiger (The White Tiger)
Trojica mladých Indov sa vezie v rozjarenej nálade autom. Šoféruje madam Pinky (Priyanka Chopra), jej manžel Ashok (Rajkummar Rao) na mieste spolujazdca spomína niečo o popíjaní tequily a spieva narodeninovú oslavnú pieseň, zatiaľ čo výstredne maharadžovsky naobliekaný Balram (Adarsh Gourav) v tichosti sleduje celé dianie zo zadného sedadla s pokorným úsmevom. Vyhýbajú sa sochám indických osobností, vrátane Mahátmá Gándhího, autám, ktoré v neskorých nočných hodinách na prázdnej ceste zablúdili do nesprávneho jazdného pruhu, či posvätnej krave. Len to malé dieťa, čo im náhle vbehne do cesty, si asi všimnú až príliš neskoro...
Emily v Paríži (Emily in Paris, TV seriál)
Motívy k sledovaniu tohto seriálu Emily v Paríži ak, samozrejme, nepatríte do skupiny ctiteliek Sexu v meste, si zaslúžia podrobnejší popis a vôbec nemájú slúžiť ako ospravedlnenie. Do prvej kolónky patrí jeho nominácia na Zlatý glóbus, v žánri komédie a muzikálu. Do druhej zvedavosť, prostredie parížskej triedy, ovládanej skvostnou módou a vznešene drahými parfémami, je pre akékoľvek ženské ego automaticky príťažlivým bonusom a tretia je už z rodu kultúrnych kompetencií. Američanka v Paríži môže slúžiť, ako zaujímavý zdroj informácií o stereotypoch a rozdieloch dvoch relatívne vzdialených pólov. Na jednom je americký sen o starom kontinente, kde hrá Francúzsko spolu s Talianskom a prípadne Španielskom rolu romantickej prázdninovej destinácie, plnej skvostných pamiatok, dobrého jedla a šarmu laissez faire.
Premiéry veľkofilmov v kinách a on-line priestore súčasne? U nás skôr nie
Rok, v ktorom svet zaplavila korona, sa začal pre slovenský film sľubne. Divákov ťahal do kinosál triler Sviňa. Lenže 10. marca sa (aj) kiná museli zatvoriť. Po letnom nadýchnutí sa na jeseň situácia zopakovala. Na bondovku Nie je čas zomrieť, akčné sci-fi Tenet, aj Šulíkovu komédiu Muž so zajačími ušami, rovnako ako na stovky ďalších filmov, stále čakáme. Čo urobila a stále robí pandémia so svetom pohyblivých obrázkov, sleduje Miro Ulman z Audiovizuálneho informačného centra Slovenského filmového ústavu.
Krajina nomádov (Nomadland)
Krédo novodobých amerických nomádov je nikdy si nepovedať Zbohom, ale Stretneme sa. „Stretnutie“ znamená, že sa aj de facto, aj obrazne vždy niekde stretnú, možno aj v raji, ak existuje. Road movie, so silným sociálnym podtextom, Krajinu nomádov nakrútila pekinská rodáčka Chloé Zhao, ktorá všetky svoje filmy realizuje v americkej produkcii. Spomínaná snímka jej priniesla už doteraz veľa úspechov. Z vlaňajšieho MFF v Benátkach si odniesla Zlatého leva za najlepší film, bola víťazom aj na Zlatých glóbusoch (najlepší film), nominovali ju aj anglickí akademici na cenu BAFTA v kategórii najlepší film a je aj v nomináciách najlepší film na Oscara a má veľké šance. K veľkému úspechu jej nesporne pomohlo aj obsadenie vynikajúcej Frances McDormand do hlavnej úlohy (ostatní sú takmer všetci neherci, skutoční nomádi). Herečka (Tri billboardy kúsok za Ebingom, Po prečítaní spáľte, Fargo, Millerova križovatka) je spolu s režisérkou a inými aj producentkou filmu.