Bohémsky život (La vie de Bohéme / Boheemielämää)
Ani v kinách náročného diváka sa nestáva často, aby návštevníci pozorne sledovali záverečné titulky. Tentoraz zostali mlčky a bez pohnutia na svojich miestach až do posledného písmenka. Bohémsky život, dvadsať rokov starý film fínskeho klasika Akiho Kaurismäkiho (1957), zapôsobil.
Divosi (Savages)
Vraví sa: doba sa mení, ľudia nie. Neplatí to však vždy na ich vkus. V súčasnosti napríklad „letia“ tzv noir detektívky , kde sa nešetrí násilím a vulgaritou. Patrí medzi ne i trinásť kníh bývalého amerického súkromného vyšetrovateľa menom Don Winslow (1953). Posledná z nich - román Divosi – vyšla nedávno v slovenskom preklade Lucie Nižnikovej-Kollárovej a od konca septembra sa v slovenských kinách stretávame s jej rovnomennou filmovou verziou.
Minister (L´exercice de l´État)
Kým vo svojom prvom celovečernom hranom filme Versailles (2008) zdôrazňoval francúzsky scenárista a režisér Pierre Schoeller (1961) melodramatický tón dojemného príbehu o súčasných bezdomovcoch na predmestí Paríža, vo svojej druhej snímke sa pokúsil pridať politickej dráme z najvyšších poschodí vedenia štátu príchuť thrilleru. Výsledok prináša do slovenských kín od 27. septembra ambiciózna distribučná spoločnosť Film Europe pod stručným a jasným názvom Minister (v origináli L´exercice de l´État).
Čierna Venuša (Vénus noire)
Ak si niekto myslí, že v takom devätnástom storočí bol život pokojnejší a mierumilovnejší je na veľkom omyle. Po uliciach sa síce nenaháňali kolóny aut, ale zato kočiare špinili cesty o to viac a ľudia boli takisto krutí a bezohľadní, ako niekde tí dnešní. Možno v niektorých krajinách aj viac. Film Čierna Venuša Abdellatifa Kichicheho sa odohráva práve začiatkom spomínaného storočia a hovorí o skutočnom príbehu.
V tieni (Ve stínu)
Ambiciózny filmový projekt scenáristu Marka Epsteina a režiséra Davida Ondříčka V tieni sprevádza hneď po uvedení na plátna paradox. Filmová kritika ho obostiera pochybnosťami o žánrovom určení, vychádzajúc z tvrdenia tvorcov, že sa inšpirovali atmosférou americkej detektívnej série film noir.
Druhá šanca (Hope Springs)
Vzdialiť sa od niekoho, odcudziť je vlastne veľmi jednoduché, ale cesta späť je veľmi tŕnistá – to je v krátkosti hlavná myšlienka americkej romantickej komédie Druhá šanca režiséra Davida Frankela. Úspech si vopred poistil, keď do hlavných úloh obsadil Meryl Streep a Tommy Lee Jonesa.
Až do mesta Aš
V poslednom období pribúdajú zaujímavé filmy z dielne mladých slovenských tvorcov. Patrí medzi ne i tohtoročný titul Až do mesta Aš - celovečerný hraný debut scenáristky a režisérky Ivety Grófovej. V lete nás reprezentoval na MFF Karlove Vary v rámci sekcie Na východ od Západu a v októbri ho majú uviesť v jednej zo sekcií filmového festivalu v Londýne. Ale už v týchto dňoch sa s ním stretávajú aj slovenskí diváci: otvoril festival Cinematik v Piešťanoch a od 13. septembra ho do svojho distribučného plánu zaradila Asociácia slovenských filmových klubov.
Cesta na Mesiac (Le voyage dans la Lune), Francúzsko 1902, Neobyčajná cesta (Le voyage extraordinaire), Francúzsko 2011
Zvedavosť je vraj jedna zo základných ľudských vlastností. Človek sa chce dozvedieť čo a ako sa udialo, a bez ohľadu na časové či geografické bariéry by to najradšej videl na vlastné oči. Napríklad : aký vlastne bol jeden z najpreslávenejších nemých filmov začiatkov kinematografie Cesta na Mesiac? Ako to bolo s jeho vznikom , zničením a „zmŕtvychvstaním“ po 110 rokoch? Odpovede ponúka uvedenie jeho zrekonštruovanej verzie spolu s francúzskym dokumentom o jeho záchrane Neobyčajná cesta. Po vlaňajšej premiére na festivale v Cannes prichádza v septembri tento svojský hold kinematografii aj do našich kín.
Život Briana (Life of Brian)
Nezaškodí niekedy siahnuť po filmoch aj do minulosti, ako to urobila Asociácia slovenských filmových klubov a v rámci Projektu 100 2012 uviedla film Terryho Jonesa Život Briana. Presnejšie je to satira slávnej britskej skupiny Monthy Python´s Flying Cirkus, v ktorej všetci jej členovia aj hrajú a režisér je jedným zo zakladateľov skupiny.
Chlapec na bicykli (Gamin au vélo)
Keby sa nový film bratov Dardennovcov nevolal Chlapec na bicykli (2011), jeho podstatu by dobre vystihol názov Pod povrchom. Scenáristická, režisérska a producentská belgická dvojica tvorcov pokračuje v skúmaní nefunkčných rodinných a napätých medziľudských vzťahov, pričom priam dokumentárnym spôsobom predkladá divákovi fakty, pod ktorými sa skrýva bohatý vnútorný život postáv s ich sklamaniami, túžbami, pocitmi a vášňami. Záleží na divákovi, koľko je schopný vnímať z týchto „búrlivých vôd spodných“, ako ich pochopí a rozanalyzuje.