2 dni v New Yorku (2 Days in New York)
Všestranne nadaná francúzska filmárka Julie Delpy nakrútila svoj film 2 dni v New Yorku (USA/Francúzsko, 2011) ako rodinno-kamarátsku záležitosť. Sama je spoluautorkou námetu a scenára, režisérkou, jednou z producentov, autorkou hudby a predstaviteľkou hlavnej ženskej postavy. Jej filmového otca stvárnil filmárkin pravý rodič, herecký veterán Albert Delpy, snímka je venovaná jej zosnulej matke, herečke Marii Pilerovej, na námete i scenári sa podieľali Juliini dvaja blízki priatelia Alexia Landeau a Alex Nahon, ktorí si zahrali vedľajšie úlohy sestry a bývalého partnera hlavnej hrdinky.
Gombíková vojna (La nouvelle guerre des boutons)
Ak by bola Gombíková vojna francúzskeho scenáristu a režiséra Christophe Barratiera pôvodným autorským dielom, či aspoň prvou adaptáciou úspešného rámu Louisa Pergauda, právom by si zaslúžila obdiv a uznanie. No pretože ide len o ďalšie z mnohých spracovaní známej literárnej predlohy, kritériá i očakávania sú prísnejšie, náročnejšie. Veľa na tom nezmení skutočnosť, že Barratier v origináli svoj film nazval Nová gombíková vojna (La nouvelle guerre des boutons) ba ani to, že väčšina publika dnes už nepozná knižku ani slávny film Yvesa Roberta z roku 1962.
Prometheus
Ridley Scott sľuboval svoj nový film Prometheus ako prequel ku kultovému sci-fi thrilleru Votrelec, ale sfilmoval len Ericha von Dännikena obohateného o idey z Blade Runnera na štýl béčkových krvavých splatterov. Nedočkáme sa od neho ani odpovedí na tri desaťročia staré otázky ohľadom Votrelca, zato prichádza s desiatkami nových.
Snehulienka a lovec (Snow White and the Huntsman)
Ak sa filmár podujme znovu spracovať celosvetovo známu a často filmovanú rozprávku, čakáme, že má aj iný dôvod okrem mzdy. Že má nápad. Že vie, ako to spraviť inak, po novom, lepšie. Že nám chce povedať niečo, čo rozprávači pred ním nepovedali. Alebo že sa o to aspoň pokúsi. V prípade filmu Snehulienka a lovec Ruperta Sandersa však zostávajú zámery tvorcov nejasné rovnako motívy postáv a vlastne celé rozpačité dielko.
Lososy v Jemene (Salmon Fishing in the Yemen)
Lov lososov v Jemene ? Nemožné, sú tam predsa absolútne nevyhovujúce klimatické i geografické podmienky. Takto rázne a zamietavo reaguje vedec -biológ dr. Alfred Jones v úvode britského filmu Lososy v Jemene (pôvodný názov v angličtine znie Lov lososov v Jemene) na e-mailovú výzvu, aby sa zapojil do bláznivého projektu bohatého jemenského šejka. Lenže politici potrebujú odpútať pozornosť médií od udalostí na Strednom východe, a tak sa projekt zrazu stane pre nich prioritnou záležitosťou, navyše, keď ho celý financuje šejk –vizionár, ktorý verí, že vierou je možné dosiahnuť nemožné.
Tady hlídám já
Osvedčený žáner úsmevného rodinného filmu a spoľahlivú kombináciu dieťaťa so psom si zvolil režisér Juraj Šajmovič (1966) pre svoj celovečerný debut Tady hlídám já (ČR 2012), ktorý sa po slávnostnom uvedení na 52. ročníku Medzinárodného festivalu filmov pre deti a mládež v Zlíne dostáva v predvečer Medzinárodného dňa detí do českých a slovenských kín.
Víla (La Fée)
Tri želania patria k žánru klasickej rozprávky, od ktorej má realita poriadne ďaleko. Ale čo ak predsa... Jedného večera sa v malom hoteli vo francúzskom priemyselnom prístave Le Havre objaví záhadná Fiona (Fiona Gordon). Prišla bosá, nemá batožinu, ale tvrdí, že je víla a splní recepčnému Domovi (Dominique Abel) tri želania. Dve sa mu naozaj vyplnia, ale Fiona zmizne. Dom, ktorý sa do nej na prvý pohľad zamiloval, začne pátrať po svojej láske... Takto by sa dala zhrnúť základná situácia belgicko-francúzskeho filmu Víla, ktorý v týchto dňoch prichádza do našich kín vďaka spoločnosti Film Europe Media Company, ale slovenskú predpremiéru mal už v apríli v rámci Medzinárodného festivalu frankofónneho filmu Bratislava FIFBA.
Muži v čiernom 3 (Men In Black III)
Už od úvodnej scény, v ktorej intergalaktický zločinec, posledný príslušník agresívnej mimozemskej civilizácie Boris Zviera utečie z väzenia na Mesiaci a v prostredí bez atmosféry sa víťazoslávne rozkričí na celé kolo je zrejmé, že Muži v čiernom 3 sú film toho druhu, v ktorom nejde o logiku, rešpektovanie a využívanie akýchkoľvek pravidiel, ale len o pobavenie diváctva.
Diktátor (The Dictator)
Po raperovi Alim G, kazašskom reportérovi Boratovi a homosexuálnom rakúskom módnom publicistovi Brünovi sa vo svojom štvrtom celovečernom filme pre kiná vracia londýnsky komik Sacha Baron Cohen do svetových kín, aby ich naplnil smiechom ako Diktátor. A podobnosť s názvom zásadného diela Charlieho Chaplina nie je náhodná.
Marieke, Marieke
Marieke, Marieke je názov prvého celovečerného filmu flámskej scenáristky a režisérky Sophie Schoukensovej, ktorý vznikol v roku 2010 v belgicko-nemeckej koprodukcii. Je to aj krstné meno hlavnej hrdinky a refrén ústrednej, trochu sentimentálnej pesničky o stratenej láske a túžbe po domove. Dielo, premiérované v Slovenskej republike 17. mája 2012, prináša distribučná spoločnosť Film Europe. Vlani na jeseň ho mohli vidieť návštevníci filmového festivalu Cinematik v Piešťanoch, ktorí sa stretli osobne aj s jeho autorkou.