Muži v čiernom 3 (Men In Black III)

MIB 3 p947146Už od úvodnej scény, v ktorej intergalaktický zločinec, posledný príslušník agresívnej mimozemskej civilizácie Boris Zviera utečie z väzenia na Mesiaci a v prostredí bez atmosféry sa víťazoslávne rozkričí na celé kolo je zrejmé, že Muži v čiernom 3 sú film toho druhu, v ktorom nejde o logiku, rešpektovanie a využívanie akýchkoľvek pravidiel, ale len o pobavenie diváctva.

Muži v čiernom podľa paranoidných mestských legiend už v predminulom storočí symbolizovali členov záhadnej vládnej organizácie, špecializovanej na utajovanie a dezinformovanie. Legendy sa zintenzívnili najmä po roku 1947 (prípad v Roswelle, Nové Mexiko) a prežívali v 50. i 60. rokoch. Spojené štáty sa podľa nich usilovali zabrániť šíreniu informácií o kontaktoch s mimozemskými civilizáciami. Muži v čiernych oblekoch mali byť anonymnými agentmi bezmennej, zato všemocnej organizácie, ktorá sa neštítila ničoho – ani klamstiev, podvodov či vrážd. Takto mužov v čiernom vykreslil i povestný mysteriózny krimiseriál Akty X.

03 1V roku 1990 americké vydavateľstvo Aircel Comics uviedlo prvé brožúry komiksových dobrodružstiev The Men in Black textára Lowella Cunninghama a výtvarníka Sandyho Carruthersa. Ich hrdinami boli agenti J a K, príslušníci organizácie MiB, monitorujúcej a koordinujúcej život mimozemských, mýtických a paranormálnych bytosti na Zemi tak, aby bežní ľudia nemali o ňom ani potuchy. Komiksový svet Mužov v čiernom sa rozrástol v roku 1994, keď práva získalo vydavateľstvo Marvel: po nových komiksoch prišla filmová adaptácia, televízny seriál, videohry a dokonca aj tematický zábavný park. Teraz počet filmov narástol na tri.

Prvú adaptáciu úspešného komiksu režíroval – tak ako i ďalšie – Barry Sonnenfeld, hollywoodsky kameraman, ktorý sa ako režisér presadil komediálnymi hitmi Rodina Addamsovcov 2 (1993) a Chyťte ho! (1995). Aj diváci, ktorí nepoznali komiks, si razom obľúbili zamračeného a mĺkveho veterána – agenta K (Tommy Lee Jones) a jeho mladého, nadšeného, utáraného kolegu J (Will Smith), bizarných a väčšinou komických no neškodných mimozemšťanov a milý humor.

MIB 3 p556943Snímka, podporovaná masívnou reklamou, získala Oscara za najlepšie masky. Nominovaná bola aj za hudbu a výpravu. Kritiky boli pochvalné, publikum nadšené, firma Ray-Ban strojnásobila predaj slnečných okuliarov modelu Predator 2, aké vo filme nosia agenti a rozpočet 90 miliónov dolárov priniesol producentom tržby len z kín vo výške 590 miliónov, takže bolo iba otázkou času, kedy sa do kín dostane pokračovanie. Napodiv to trvalo celých päť rokov, až do roku 2002.

Dôvodom nebola len nespokojnosť so scenárom a zaneprázdnenosť režiséra i oboch ústredných hercov (Smith so Sonnenfeldom v roku 1999 nakrútili neveľmi úspešnú dobrodružnú westernovú sci-fi komédiu Wild Wild West), ale aj útoky na budovy Svetového obchodného centra v New Yorku z 11. septembra 2001. Práve tam sa totiž malo odohrávať finále nového filmu.

09

Pokračovanie už u kritikov neuspelo, recenzie boli prevažne negatívne a nespokojnejšie bolo i publikum. oscarové nominácie sa neopakovali, film bol dokonca nominovaný na posmešnú Zlatú malinu, lenže za vstupné do kín utŕžil 441 miliónov dolárov pri investíciách vo výške 140 miliónov, takže bolo jasné, že napriek klesajúcej kvalite príde zákonite aj trojka. A hoci Sonnenfeld so Smithom ju avizovali už počas propagácie druhého filmu – vrátane zápletky s cestovaním v čase – napokon sme na ňu čakali desať rokov.

Scenár je dielom najmä Ethana Cohena, ktorý začínal v kultovom animovanom seriáli televízie MTV Beavis & Butthead a spolupracoval aj na scenároch komédií Tropická búrka či Madagascar 2: Útek do Afriky. Výkonným producentom je Steven Spielberg, film spolurealizovala jeho firma Amblin Entertainment. Celkové náklady sa vyšplhali na astronomických 215 miliónov dolárov.

10Už prvé pokračovanie vzniklo samoúčelne: séria nebola zámerom prvého filmu, nevyplývala z príbehu, nič sa nežiadalo rozvíjať ďalej alebo dopovedávať. Tobôž teraz, v pokračovaní pokračovania. Sonnenfeld priznal, že keď v novembri 2010 začali nakrúcať, nebol ešte hotový definitívny scenár. Podľa priebežne uvoľňovaných informácií a fotografií sa veci menili do poslednej chvíle a zdá sa, že na podlahe strižne skončilo viacero motívov, postáv i celých dejových línií. Film je poznačený nejasnosťou a nerozhodnosťou, ako keby samotným autorom nebolo celkom zrejmé, čo sa od nich čaká – pravdaže, okrem zárobku.

Príbeh, na ktorom postupne pracovalo dovedna päť v titulkoch uvedených autorov, sa neusiluje o prekvapivosť ani originalitu. Rozvíja sa neohrabane a často v rozpore s logikou, výdatne ťaží z tradičných klišé a najmä z trilógie Späť do budúcnosti. Lenže nedodržiava princípy cestovania v čase, prispôsobuje si ich podľa momentálnej potreby zakaždým inak, bez ohľadu na to, že sa tým narúša jeho hodnovernosť a presvedčivosť.

13

Po dynamickom atraktívnom úvode sa tempo zvoľní, akčných scén je neveľa a hoci vo finále sa to zlepší, škodia mu chyby v logike. Režisér to prekrýva množstvom slovného i situačného humoru – a v tejto oblasti je o čosi úspešnejší. Hoci je tu nemálo balastu, mnohé gagy sú doslova vymaznané a do detailu prepracované.

Režisér Tim Burton (ktorý sa tu tiež mihne, podobne ako veľa iných slávnych), situoval svoj film Temné tiene na začiatok 70. rokov minulého storočia. Sonnenfeldov agent J sa musí vrátiť v čase do leta 1969, aby zabránil obludnému Borisovi (novozélandský pesničkár a komik Jemaine Clement) zavraždiť svojho parťáka K (jeho mladšiu verziu hrá Josh Brolin). A, samozrejme, aby zachránil Zem, slnečnú sústavu, celý vesmír.

Filmový obraz konca šesťdesiatych rokov je zhovievavý, milo pohľadnicový a gýčový. Tvorcovia sa vybláznili v skrytých vtipoch a náznakoch, ktoré ocení zasvätený a zorientovaný divák. Najmä dianie na pozadí scén z dobovej kancelárie agentúry MiB si zaslúži našu zvýšenú pozornosť.

20Will Smith a Tommy Lee Jones sú ústrednými postavami, hviezdami, ale – tak trochu paradoxne – i jednou z najvýraznejších slabín filmu. Z ich výkonu totiž necítiť žiadnu pasiu, žiadnu radosť, žiadne nadšenie. Smith síce srší akože vtipnými výrokmi, ale svoju postavu neprehĺbil, neozvláštnil, nikam neposunul ani o krok, jeho agent K zostáva už pätnásť rokov rovnakým nezrelým, neskúseným a naivným chlapcom. Jones hrá zatrpknutého, znechuteného, rezignovaného starého muža buď veľmi presvedčivo, alebo skutočne voči Men in Black už cíti nechuť, únavu a rezignáciu. Istým osviežením je Josh Brolin ako jeho mladšie alter ego. Pretože MiB 3 je výrazne mužská záležitosť bez romantiky, Emma Thompson v role novej šéfky nemá nijaký priestor na výraznejší či zaujímavejší výkon. Vďačnou postavičkou sa mohol stať mimozemšťan Griffin (Michael Stuhlbarg), žijúci vo viacerých paralelných realitách naraz. Zostal však len figúrkou, akýmsi deus ex machina, ktorý rozprávačom pomáha vysvetliť nevysvetliteľné.

14Autorom hudby je už po tretí raz Danny Elfman – a nie je to len jeho chyba, že MiB 3 častejšie ako je vhodné evokujú sci-fi paródiu Tima Burtona Mars útočí! (1996), hoci nemajú jej ambície a zďaleka nedosahujú jej kvality. Kameraman Bill Pope  (Matrix 1 – 3) už viac ráz dokázal, že vie, ako sa robí obraz k filmovým adaptáciám komiksov: okrem iných nakrútil aj filmy Spider Man 2 - 3 a Scott Pilgrim proti celému svetu. Nerobí zbytočné experimenty, hrá na istotu a zreteľne farbami i optikou odlišuje väzenie na Mesiaci, súčasnosť a 60. roky, v ktorých poteší scénami vo vizuálnom štýle bondovských filmov. Ani režisér ani kameraman však nekoncipovali snímku ako 3D. Obrazová hĺbka nie je funkčne zapojená do rozprávania a slúži len ako samoúčelná atrakcia. V distribúcii je však i 2D verzia s českými titulkami.

Z diváckeho hľadiska nechýba veľa, aby Muži v čiernom 3 dopadli ako pomerne zbytočný, nudný, tuctový film. Ani jeho veľké dávky humoru (ktorý je však často pomerne otrepaný) nedokážu prekryť chyby scenára a rozpaky autorov. Našťastie, vďaka životaschopnosti fenoménu MiB aj neodškriepiteľnej remeselnej zručnosti tvorcov, je konečný pocit pozitívny a príjemný: zo všetkých možností, ako to s druhým pokračovaním Mužov v čiernom mohlo vypáliť, patrí táto k tým lepším.

Ale tentoraz to bolo naozaj iba o chlp!

MIB 3 p329460

Muži v čiernom 3 (USA 2012)
Men in Black III
104 minút
Scenár: Etan Cohen, Lowell Cunningham, David Koepp, Jeff Nathanson, Michael Soccio. Réžia: Barry Sonnenfeld. Kamera: Bill Pope. Strih: Wayne Wahrman, Don Zimmerman. Hudba: Danny Elfman. Účinkujú: Will Smith, Tommy Lee Jones, Jemaine Clement, Josh Brolin, Emma Thompson, Michael Stuhlbarg, Alice Eve, Kevin Covais, Rip Torn, Nicole Scherzinger, Mike Pyle a ďalší.
Premiéra 24. mája 2012

pošli na vybrali.sme.sk