2 dni v New Yorku (2 Days in New York)

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Dva dni resizeVšestranne nadaná francúzska filmárka Julie Delpy nakrútila svoj film 2 dni v New Yorku (USA/Francúzsko, 2011) ako rodinno-kamarátsku záležitosť. Sama je spoluautorkou námetu a scenára, režisérkou, jednou z producentov, autorkou hudby a predstaviteľkou hlavnej ženskej postavy. Jej filmového otca stvárnil filmárkin pravý rodič, herecký veterán Albert Delpy, snímka je venovaná jej zosnulej matke, herečke Marii Pilerovej, na námete i scenári sa podieľali Juliini dvaja blízki priatelia Alexia Landeau a Alex Nahon, ktorí si zahrali vedľajšie úlohy sestry a bývalého partnera hlavnej hrdinky.

Snímka 2 dni v New Yorku je voľným pokračovaním komédie 2 dni v Paríži, ktorou Julie Delpy v roku 2007 debutovala ako režisérka. Aj k tomu filmu si sama napísala scenár a zahrala hlavnú postavu Marion Dupré. Príbeh sa krútil okolo jej vtedajšieho amerického milenca, s ktorým príde navštíviť svojich príbuzných do rodného Paríža, aby takýmto spôsobom Dva dni 2 resizevyriešila momentálnu krízu v ich vzťahu. Muž (Adam Goldberg) s neznalosťou jazyka a francúzskej mentality sa cíti v meste stratený, žiarlivo reaguje na partnerkinu minulosť, ktorá sa hlási o slovo na každom kroku, a tak namiesto happy endu sa schyľuje k definitívnemu rozchodu. Vo filme 2 dni v New Yorku má už Marion nového partnera, rozhlasového moderátora čiernej pleti Mingusa (stvárnil ho populárny herec a bavič, trojnásobný nositeľ cien Emmy a Grammy Chris Rock), ale aj syna z predchádzajúceho vzťahu. Domácnosť na Manhattane, do ktorej patrí aj Mingusova dcéra z predchádzajúceho manželstva a nevyspytateľná čierna mačka, funguje vďaka pestúnke v podstate bez väčších problémov, kým ju neprepadne návšteva z Francúzska, Marionin vulgárny otec, jej nymfomansky založená sestra Rose a Dva dni 7 resizejej terajší partner, niekdajší Marionin milenec Manu, sebavedomý pôžitkár a fajčiar marihuany. Výstredná trojica s neurotickým správaním, ktorá neberie ohľad na nikoho, pokladajúc sa za pupok sveta, spôsobí chaos nielen v domácnosti, ale aj vo vzťahu Marion s Mingusom, ktorý je ich správaním šokovaný, zneistený a nakoniec poriadne otrávený.  Dočasnú úľavu mu prinášajú iba fiktívne rozhovory s lepenkovou postavou Baracka Obamu, ktorému jedinému sa dokáže zveriť so svojimi pocitmi a problémami. Stretnutie dvoch rozličných kultúr, európskej a americkej, naráža pri absencii tolerancie jednej strany na úskalia, ktoré môžu spôsobiť stroskotanie perspektívneho partnerského spolužitia.

 

Dva dni 5 resizeInvázia Francúzov sa odohráva vo svižnom tempe, ukričaným dialógom nechýba humor ani pikantnejšie  pasáže, takže film má všetky znaky miestami až bláznivej konverzačnej komédie. V podtexte však cítiť vážnejší tón, ktorý sa naplno prejaví na vernisáži Marioniných fotografií, mapujúcich jej súkromný život a narážajúcich na nepochopenie publika. Súčasťou slávnostného otvorenia je „konceptuálny projekt“ - predaj hrdinkinej duše anonymnému záujemcovi, z ktorého sa vykľuje Vincent Gallo, populárny americký herec, scenárista, režisér, skladateľ a spevák, ktorého meno je spojené najmä s nezávislým filmom (napríklad snímky Buffalo 66, The Brown Bunny, Arizona Dream). Predajom svojej duše, v existenciu ktorej  neverí, chce Marion získať peniaze na zaplatenie účtov, no po uskutočnení bizarnej transakcie jej začne – paradoxne – duša chýbať. V tejto scéne sa film žánrovo, a teda aj náladovo prudko mení, Dva dni 12 resizeakoby sa autorka nasilu snažila pridať vtipnej rodinnej komédii, plnej slovných i fyzických potýčok, hlbší filozofický zmysel. Vzápätí opúšťa aj túto rovinu príbehu, aby ho bleskovo doviedla do šťastného konca. Konflikty medzi jednotlivými aktérmi záhadne zmiznú, partneri sa zmieria a privedú na svet spoločnú (čiernu) dcérku, nespratný otec sa prisťahuje do New Yorku, aby bol rodine nablízku (žeby katastrofy, ktoré spôsobí, boli témou ďalšieho pokračovania?), nadržaná sestra sa vydá za amerického policajta a žije s ním (našťastie) v Paríži, Manu po policajnom incidente s jointom zmizol z mesta i z deja. Nakoniec ešte rozprávačka, ktorej použitie vo filme je vždy vydaním sa na najľahšiu cestu, pridá zopár životných múdrostí, ktoré by mali prirodzene vyplynúť z filmového rozprávania, aby poučila svoju malú dcérku  i divákov, že život je krásny...

 

Julie Delpy (1969) sa v prvej fáze svojej kariéry uplatnila najmä ako herečka. Medzi jej Dva dni 11 resizevýrazné úspechy patrili hlavné postavy v romantických komédiách režiséra Richarda Linklatera Pred úsvitom (1994) a Pred súmrakom (2003), pričom v druhom prípade sa podieľala aj na scenári a bola za to spolu s ďalšími nominovaná na Oscara. Jej filmografia je plná zvučných mien svetových režisérov, ako sú Godard, Tavernier, Saura, Hollandová, Schlondorff, Kieślowski, Jarmusch či Hallstrom, takže sa mala u koho priučiť remeslu. Ako režisérka samostatne nakrútila dosiaľ štyri filmy – okrem spomínaného diptychu 2 dni v Paríži - 2 dni v New Yorku je to Bátoryčka: Krvavá grófka (2009) ako temný thriller, v ktorom si, prirodzene, zahrala titulnú rolu, a rodinná tragikomédia Skylab z vlaňajška. V USA, kde Julie Delpy teraz žije, ju kritika porovnáva s Woodym Allenom, čo sa mi zdá, pri plnom Dva dni 8 resizeuvedomení si styčných bodov v charakteristike neurotických postáv, vo využití mestského prostredia i v konverzačnom humore a pri všetkej úcte k talentovanej Francúzke, predsa len prehnané. Hoci celý diptych je nakrútený profesionálne zručne, svižne a ľahko, k čomu prispievajú prirodzené herecké výkony, empatická kamera, dynamický strih a príjemná hudba, nedostatky v scenári pretrvávajú. Možno by veci prospelo, keby sa okrem rodiny a priateľov na príprave diela podieľal aj nezávislý scenárista s nadhľadom, ktorý by dokázal úspešnejšie skĺbiť jednotlivé príbehové línie a nesľuboval viac, ako nakoniec ponúkne. Fotogenických veľkomiest, kam sa môže Marion Dupré v budúcnosti presťahovať, je totiž ešte veľa a nemožno vylúčiť, že Julie Delpy po čase zasa zatúži naplniť už dvakrát vyskúšanú schému...

 

Dva dni 10 resize2 dni v New Yorku (2 Days in New York), USA/Francúzsko, 2011
Námet: Julie Delpy, Alexia Landeau, Alex Nahon
Scenár: Julie Delpy, Alexia Landeau
Réžia: Julie Delpy
Kamera: Lubomir Bakchev
Strih: Isabelle Devinck
Hudba: Julie Delpy
Hrajú: Julie Delpy, Chris Rock, Albert Delpy, Alexia Landeau, Alex Nahon, Daniel Bruhl a ďalší
Premiéra v SR: 14. júna 2012
Foto: Magic Box Slovakia       

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.