Divosi (Savages)

Divosi 2 resize - kópiaVraví sa: doba sa mení, ľudia nie. Neplatí to však vždy na ich vkus. V súčasnosti napríklad  „letia“ tzv noir detektívky , kde sa nešetrí násilím a vulgaritou.  Patrí medzi ne i trinásť kníh  bývalého amerického súkromného vyšetrovateľa  menom Don Winslow (1953). Posledná z nich - román Divosi – vyšla nedávno  v slovenskom preklade Lucie Nižnikovej-Kollárovej  a od konca septembra sa  v slovenských kinách stretávame s jej rovnomennou  filmovou verziou.

Podpísal sa pod ňu trojnásobný držiteľ Oscara, známy americký režisér a scenárista Oliver Stone (1946). Už samotný život tohto rodáka z New Yorku by si zaslúžil filmové spracovanie. Veď napríklad bojoval  a bol ranený vo Vietname, pracoval ako taxikár i poslíček, bral drogy a podobne. Ako filmár je oslavovaný i zatracovaný,  jeho  rôznorodé opusy Divosi 4 resize - kópiavyvolávajú  rozporuplné diskusie, ale vždy sú istou udalosťou. Stačí spomenúť  hoci aj  tituly ako sú Čata (1986),Wall Street (1987), Narodený 4.júla (1989), J.F.K.(1991), Doors (1991) Takí normálni zabijáci (1994), Nixon (1995), Alexander Veľký (2004) či Wall Street: Peniaze nikdy nespia (2010).Vo filme Divosi sa v podstate vracia k svojim obľúbeným témam: konšpirácia, násilie, zložité rodinné vzťahy, boj o moc, súboj dobra a zla v ľudskej povahe a podobne.

Divosi 3 resize - kópiaKnižnú predlohu Dona Winslowa zaradil The New York Times do zoznamu Top 10 kníh roku 2010. Autor v nej  dômyselne. kombinuje svojskú detektívku s kriminálnou reportážou, graduje napätie, pohráva sa s provokatívnym  jazykom plným vulgarizmov a odhaľuje  temnú stránku  drogovej vojny v strohých kapitolách, ktoré neraz  tvorí iba jediná veta.  Tá prvá je typická pre celú knihu: „Choďte do riti.“ A v niektorých okamihoch by tam čitateľ vari najradšej  poslal aj  všetky postavy a všetko, čo zažívajú, lebo  nechce alebo nevie prijať  túto podobu beznádeje, i keď musí uznať, že je to dobre napísané a psychologicky prepracované.

Divosi 7 resizeSpoluscenárista Shane Salerno, ktorý je  zároveň jedným z producentov filmu, spolupracuje s Donom Winslowom už niekoľko rokov. Stál aj pri zrode knihy Divosi. Ale neskôr s Oliverom  Stoneom  posunuli  jej  príbeh do  divácky prijateľnejšej roviny. Jeho rozprávačkou je pôvabná plavovláska Ofelia, ktorá  chce, aby ju volali iba O (Blake Lively) a nerobí si starosti s tým, že  žije s dvoma mužmi súčasne.  Jej úvodné vyhlásenie predznamenáva dej: „To, že vám rozprávam tento príbeh, vôbec neznamená, že som zostala nažive. Toto je ten typ historky, kde sa všetko vymkne kontrole.“

Divosi 8 resize - kópiaBohatá rodina o O vraj nemala nikdy záujem, takže  jej domov  predstavujú  dvaja muži: bývalý námorník Chon (Taylor Kitsch), so zabijáckymi skúsenosťami z Iraku a Afganistanu, ktorý neverí nikomu a mierumilovný botanik a filantrop Ben (Aaron Johnson),  ktorý by chcel nezištne  pomáhať druhým a verí , napriek všetkým sklamaniam, v lepší svet. O ich vníma ako telo a dušu  a všetci vnímajú drogy ako „racionálnu reakciu na chronické šialenstvo doby“, preto pestujú mimoriadne kvalitnú  marihuanu a profitujú na biznise s ňou.

Trojica  tvorí nie trojuholník, ale svojskú rodinu  v prímorskom letovisku v Kalifornii - Laguna Beach. Problém nastáva, keď sa o ich Divosi 5 resize - kópiaobchody  začne zaujímať mexický drogový kartel Baja na čele s panovačnou  Elenou  Sanchezovou (Salma Hayek) a brutálnym Ladom (Benicio Del Toro). Kartel je povestný mučením a odrezávaním hláv.  Ben a Chon nechcú prijať  ich obchodné návrhy a chcú tajne ujsť na druhý koniec sveta. Lenže, keď ich začnú vydierať únosom  O, nemôžu predsa svoju lásku nechať napospas osudu. Rozhodnú sa ju zachrániť za každú cenu, i keď si uvedomujú, že ide možno o vopred prehratú bitku, lebo  „zlé veci sa jednoducho dejú, je len otázkou času, kedy“.
Prepracovaná je psychologická rovina jednotlivých postáv , žiadne čiernobiele ponímanie dobra a zla. Napríklad  Ben a Chon spolupracujú so skorumpovaným protidrogovým agentom Dennisom (John Travolta) , ktorý hrá „na obe strany“, ale jeho alibi pred vlastným svedomím je láska k rodine: má dve malé dcéry a žena mu zomiera na rakovinu.
Divosi 9 resize - kópiaZaujímavý je ženský motív. „Kráľovná“ ako prezývajú  kartelovú šéfku Elenu prišla v drogovej vojne o muža i dvoch synov a trpí tým, že  si nevie nájsť cestu k dcére Magde, ktorá študuje v USA. Zdá sa, že O, ktorá má zlé vzťahy s vlastnou matkou, akoby v nej zobúdzala materinské city. Pozoruhodná je aj žensko-mužská  rivalita v boji o moc a peniaze. Lado  trpí tým, že mu rozkazuje žena a je preto ochotný zradiť.

Každá z postáv má svoje  zdôvodnenie, prečo koná tak ako koná, i keď  ho možno filmový divák nie vždy pochopí a sotva  bude jednotlivých protagonistov preto považovať za sympatickejších. Mimochodom, každá strana označuje tých druhých za „divochov“ a svoju úlohu zohrávajú divošské masky, ale aj sny o bezstarostnom  živote v lone prírody - „ako divosi“ na opustenom ostrove v Indonézii.
V knihe dochádzajú „hrdinovia“  k ubíjajúcemu poznaniu: „žiadna nádej žiadna viera, žiadne Divosi 6 resize - kópiahodnoty, žiadna budúcnosť...“ Vo filme, v ktorom je menej vulgárnosti vo vyjadrovaní, zato viac krvavých scén násilia a mučenia,  vzápätí  prináša kameraman  Daniel Mindel až gýčovite nádherné zábery oceánu, ktoré metaforicky hovoria možno aj o ľudskej malosti a neschopnosti, či ľahostajnosti vesmíru a kolobehu času, ale aj istej nádeji, ktorá presa len zomiera posledná...

Stone je  režisér, ktorý ovláda  nielen remeslo, ale aj psychológiu diváka.. Takže  ho  nenechá  odísť  z kina jednoznačne zdrveného či rozčúleného. Rozhodol  sa hneď  pre dva konce filmu.  Veď ako hovorí O, prečo by  sme nemohli dostať druhú šancu. Beznádeje a problémov  máme v realite i tak viac ako dosť, ani k tomu nepotrebujeme bojovať s drogovým kartelom.

Divosi resizeDivosi (Savages), USA, 2012
Dĺžka: 131 min.
Réžia: Oliver Stone