Druhá šanca (Hope Springs)

DF-05256 resizeVzdialiť sa od niekoho, odcudziť je vlastne veľmi jednoduché, ale cesta späť je veľmi tŕnistá – to je  v krátkosti hlavná myšlienka americkej romantickej komédie Druhá šanca režiséra Davida Frankela. Úspech si vopred poistil, keď do hlavných úloh obsadil Meryl Streep a Tommy Lee Jonesa.

David Frankel nie je u nás neznámy. Že sa v medziľudských vzťahoch vyzná a rád sa zaoberá intímnymi problémami medzi mužom a ženou svedčí aj fakt, že je podpísaný pod šesť epizód obľúbeného televízneho seriálu Sex v meste. Divákov kinofilmov si však získal snímkami Diabol nosí Pradu a tých, ktorí majú radi zvieratá zasa rozcitlivel filmom Marley DF-05847 resizea ja. Druhá šanca je príbehom o 31-ročnom manželstve, deti odrástli a v dome panuje city zabíjajúci stereotyp. Každé ráno milujúca manželka pripraví svojej polovičke opekanú slaninu s vajíčkami, manžel ju pri čítaní novín prehltne, letmo pozdraví a odchádza. Spálne majú oddelené, k intímnym stykom už roky nedošlo. Inak je to pre všetkých usporiadané manželstvo, čo si myslí aj manžel Arnold (Tommy Lee Jones). Lenže Kay (Meryl Streep) to nestačí. Chce svojho muža späť, chce rozdúchať oheň už v zhasínajúcej pahrebe. Každodenná rutina ju ubíja, trpí, je nešťastná, túži po láske a čo je pre ňu Hope Springs 02 resizenajdesivejšie nechce nikoho iného len svojho muža. Tak sa teda pokúsi o nemožné a zo svojich úspor zaplatí uznávanému manželskému sex poradcovi v mestečku Great Hope Spring v štáte Maine týždenné poradenstvo. Problém je len v tom, ako tam ufrflaného Arnolda dostať. Manžel si totiž dostatočne neuvedomuje, že aj jemu niečo v tomto vzťahu chýba, ma pocit, že sa jeho žena trochu zbláznila. No nakoniec sa dá predsa len prehovoriť. Terapeut Dr. Feld (Steve Carell) donúti oboch svojskými metódami, aby prehodnotili svoj vzťah. Nemá ich za beznádejný prípad, vidí, že k sebe ešte čosi cítia, ale odišli od seba, najmä Arnold, až DF-08142 resizepríliš ďaleko. Sám nevie prečo a ako sa to stalo. Kým Kay je ochotná sa podrobiť terapii, Arnold sa bráni zubami – nechtami. Považuje terapeuta za šarlatána, no o manželku nechce prísť, a preto útrpne znáša vŕtanie sa v jej a jeho pocitoch. Dr. Feld je však spokojný, vie kam to všetko smeruje a z cesty späť treba odpratať nejeden balvan.

Druhá šanca je nenáročný komorný romantický príbeh o hľadaní a znovu nájdení lásky a sexu v takmer vyhasnutom vzťahu. Jeho všeobecná platnosť je v tom, že sa v ňom každý nájde. Každému niečo s niekým nevyšlo a mohlo, každý o niekoho prišiel a nemusel a v každom manželstve sú kritické obdobia, ktoré sa môžu, ale aj nemusia preklenúť. Tvorcom príbehu, režisérovi  Davidovi Frankelovi a scenáristke Vanesse Taylor, išlo o hľadanie styčných bodov oboch partnerov a ako pri prvej DF-05680 resizeprekážke hneď nezdupkať. Nebyť však tak skúsených tvorcov a vynikajúcich hereckých kreácií príbeh by bol skĺzol do banality, lebo nad priepasťou aj tak balansuje, ale, našťastie, sa udrží na povrchu. Je to vďaka mimoriadne precíznej psychologickej sonde do duše ženy, ktorá nechce zvyšok života prežiť v odľudštenom chladnom vzťahu a muža, ktorý má strach, čo všetko by mohol stratiť. Možno pohodlie, obľúbený golf a večerný spánok pri televízii. A tiež sa prihovára k strednej generácii, ktorá už odchovala deti, možno sú už starí rodičia a nabáda ich postaviť sa proti zaužívanému názoru spoločnosti, že už nemajú na nič právo. Film tento vžitý omyl nabúra a chce, aby spoločnosť manželské peripetie po päťdesiatke akceptovala, ako niečo normálne a samozrejmé. Ľudia v tomto veku tiež majú svoje túžby, radosti a starosti, možno väčšie ako mladí, ale najmä nárok na lásku a šťastie. A sex k tomu bez diskusie patrí. Život treba žiť Hope Springs 04 resizeplným dúškom bez ohľadu na vek – to je hádam najväčšie posolstvo tohto dielka, ktoré malo odvahu hovoriť o tom, že odcudzené vzťahy v každom veku majú nárok na reparát, teda na druhú šancu.

Osobitnú kapitolu si zaslúžia herecké výkony. Kay Meryl Streep je, čo sa sexu týka,  skôr puritánka, ale niečo v jej vnútri jej stále našepkáva, že musí nabrať odvahu a zmeniť si život, lebo takto pre ňu nemá zmysel. Prázdnota a chlad ju priam paralyzujú, je nešťastná. Herečka svoje duševné pochody, sklamania a radosť vyhrala do najjemnejších nuáns, hrala dalo by sa povedať každým svalom tváre a i bez slov môže divák rozpoznať jej duševné rozpoloženie. Kameraman Florian Balhaus sa na obrazové zvýraznenie a podčiarknutie jednotlivých charakterov vynikajúco pripravil a obrazovo podal plastický obraz vnútorného sveta svojich hrdinov. DF-06604 resizeZdanlivo rezignovaný Arnold, je na začiatku takmer zlostný, neskôr zaskočený z toho, čo všetko o sebe a v sebe objaví a čo k svojej žene cíti. Mysleli by ste si, že tento morózny človek sa už nikdy neprecitne, ale zázraky sa možno raz udejú. Rieši najmä dilemu, či sa dokáže otvoriť svoje partnerke, zveriť sa so svojimi túžbami alebo nie, lebo podľa jeho predstáv sa také veci nepatrí hovoriť. Boj so samým sebou je pre Arnolda to najťažšie a Tommy Lee Jones to zahral dokonale. Za hereckým koncertom hlavných predstaviteľov nezaostal ani Steve Carell v úlohe psychoterapeuta Felda. Stelesnil ho ako človeka, ktorý nerozdáva rady na všetky strany a všetko vie, on svojich pacientov len počúva a posúva ďalej s ľahkosťou a so šarmom. Nenúti ich urobiť niečo, čo by sa im priečilo – v tom zakliata jeho popularita. Ako tretí do partie zapadol dokonale.

Hovorí sa, že nič nie je náhoda a všetko sa odohrá tak, ako sa má. Možno to platí aj o filme Druhá šanca, ktorý sa mal začať nakrúcať DF-03233 resizeuž v roku 2010. Režisérom mal byť Mike Nichols, ktorý pre Meryl Streep vybral ako partnera Jeffa Bridgesa. Pred rokom sa réžie vzdal a David Frankel vymenil Bridgesa za Tommy Lee Jonesa. Lepšie možno ani urobiť nemohol, lebo sme herca videli v celkom inej úlohe, ako sme naň zvyknutí a zmena mu osožila. S Meryl Street už režisér skúsenosti má, a to z filmu Diabol nosí Pradu, ktorý mal  mimoriadny úspech.

„Kay sa chce so svojim manželom znovu zblížiť. Chce cítiť, že ich spolu niečo ešte spája. Chce s ním mať opäť intímny vzťah. Chce vedieť, že ho stále priťahuje“,  hovorí o svojej úlohe Meryl Streep. Ak máte podobný problém stačí si pozrieť film a porozmýšľať o sebe, kde ste spravili chybu a ako ju napraviť. Možno nie je neskoro.

DF-03309 resizeDruhá šanca (Hope Springs), USA, 2012
Réžia: David Frankel
Scenár: Vanessa Taylor