Život Briana (Life of Brian)

Život Briana 7 resizeNezaškodí niekedy siahnuť po filmoch aj do minulosti, ako to urobila Asociácia slovenských filmových klubov a v rámci Projektu 100 2012 uviedla film Terryho Jonesa  Život Briana. Presnejšie je to satira slávnej britskej skupiny Monthy Python´s Flying Cirkus, v ktorej všetci jej členovia aj hrajú a režisér je jedným zo zakladateľov skupiny.

Terry Jones (1942) vyštudoval literatúra v Oxforde, ale najviac ho lákalo divadlo. V roku 1969 sa stal zakladajúcim členom skupiny Monty Python, ktorá pre BBC nakrútila vyše 40 skečov. Herec, scenárista, autor hudby a režisér nakrútil Terrym Giálliamom film Monthy Python  a sv. Grál.  Pod ďalšie dva filmy, Život BrianaZmysel života, sa podpísal už sám. Život Briana nakrútil v roku 1979 a bol z toho veľký škandál. Proti filmu protestovali všetky náboženské hnutia, Život Briana 4 resizevrátane židovských, a vraj si Monty Pythonovci žartovne pripisovali zásluhu na tom, že sa im ich po 2000 rokoch podarilo konečne zjednotiť. V Anglicku sa film premietať nemohol, v Írsku trval zákaz osem rokov a v Nórsku jeden rok. Vo Švédsku ho inzerovali sloganom: Je tak smiešny, že ho v Nórsku zakázali. Zbytočne členovia skupiny protestovali a vysvetľovali, že nechceli útočiť na vieru, len na súčasné praktiky náboženstiev, šumy okolo filmu neprestávali. Dnes, s odstupom času (aspoň dúfam), sa na brilantnej satire o nedobrovoľnom Mesiášovi Brianovi a vynikajúcich hereckých výkonoch všetkých šiestich Monty Pythonovcov, už len dobre bavíme.

Autori sa sústredili na kritiku radikálnych politických ideológií a v neposlednom rade na neduhy, ktoré organizované náboženské organizácie praktizujú. Základom celého príbehu je omyl, keď sa traja mudrci prídu pokloniť Ježišovi a zo začiatku odovzdajú svoje dary tomu nepravému – Brianovi. Nad ním bdie škrekľavá matka (hrá ju Terry Jones, režisér filmu), ktorá je všetko len nie svätica. Táto Život Briana 6 resizenešťastná zámena však poznačí celý Brianov život, ktorý sa od matky síce dozvie, že jeho biologickým otcom je Riman, čo mu však nebráni pripojiť sa k Ľudovej fronte Judska, bojujúcej proti nadvláde Rimanov. To, že im Rimania zaviedli vodovod, kanalizáciu, urobili poriadok, vybudovali cesty, položili základ školstva a naučili ich aj vyrábať víno a všeličo iné, síce uznávajú, ale aj tak nech idú okupanti preč. Brian je ochotný na všetko, darmo ho matka neraz buchnátuje a vyplieska, nedá si povedať. No a keď mu príde do cesty krásna Judita, moc mamičky je úplne oslabená. Film je však plný gagov, karikuje tradície, parafrázuje mýty a legendy, vysmieva sa z fanatizmu, ľavicové populizmu, prosto uťahuje zo všetkého. Dokonca zabŕdne aj do Hviezdnych vojen (vraj si požičali ich marocké kulisy), keď Brian (Graham Chapman) spadne s celým balkónom (ak sa tak dá nazvať) a namiesto istej smrti vpadne do vesmírneho korábu. Život Briana 3 resizeZúčastní sa s jeho mimozemskou posádkou akýchsi „hviezdnych vojen“, kým ich neodstrelia a on vypadne z korábu opäť živý a zdravý na domácu pôdu. Fantázie sa medze nekladú – možné je všetko. Uniknúť však v tejto absurdnej paralele na Ježišov osud, sa nedá stretnutiu s Pilátom Pontským a odsúdeniu na ukrižovanie. No toto stretnutie je tiež unikátne. Pilát (Michael Palin) má rečovú chybu  a takmer nerozumieť čo hovorí a keď otvorí ústa všetci sa hihúňajú. To sa mu veľmi nepáči a nejeden sluha na to doplatí. Pri takejto ostrej výmene názorov sa Brianovi raz aj podarí utiecť, ale osud ho neminie – dolapia ho. No z čoho si v tomto bizarnom a trefnom príbehu tvorcovia najviac uťahujú je masová hystéria a manipulácia davom. Dav vás dokáže bez uvažovania vyniesť do najväčších výšok a zároveň z nich padnúť až na dno. Keby len dno, ale vymazať aj z povrchu zemského, nechce o vás počuť, ba dokáže odvrátiť od  opovrhnutého odsúdenca aj najbližších.

Život Briana 5 resizeTerry Jones sa okrem majstrovsky napísaného textu, sústredil najmä na herecké výkony a všetci protagonisti hrajú vo viacerých úlohách. A pohráva sa aj s prezlečeniami, najmä ženskými. Ako som už spomenula Terry Jones hrá škrekľavú Brianovu matku, Graham Chapman vynikajúco nešťastného Briana, ktorý darmo reční, že nepotrebujeme vodcov, každý nech rozhoduje za seba, nik ho nepočúva, ale aj Pya Čúra. Čúr je priateľom Piláta a takisto ostošesť šušle, čo dovolí rozohrať  množstvo komických situácii. Michael Palin zasa hrá Piláta, ale aj dozorcu, ktorý s úsmevom rozdáva kríže odsúdencom. Viac prevlekov som si nezapamätala, lebo Život Briana 2 resizesnímka má na tie časy (a nielen na ne) neuveriteľne svižné tempo. Zábery sa v rýchlom slede striedajú, jedna vtipnejšia replika  tromfne nasledujúcu, jedno prekvapenie nahradí ešte šokujúcejšie, jeden nezmysel vystrieda druhý. Prečo v úžasnom finále spievajú ukrižovaní pieseň Bright Side of Life však už neprezradím.

Film Život Briana už svoju kalváriu odsúdenia prežil so cťou, no nie som si taká istá, že si aj teraz u ľudí, ktorí nemajú zmysle pre humor a nadsázku, takisto nevyvolá pobúrenie. Na snímku, ktorej kópiu už poznamenal čas, by sa

malo ísť bez predsudkov, nehľadať v nej útok na náboženstvo (to je najjednoduchšie), ale zamyslieť sa nad tým, že pranieruje len praktiky, ktoré ľudí od neho odrádza. To, že sa Život Briana.5 resizeBrian narodil v ten istý deň ako Mesiáš a stane sa nechceným Prorokom z omylu, nabáda síce k paralele k Ježišovmu osudu, ale zamyslime sa trochu: Ktože sa v tom čase mohol napríklad volať Brian, kde sa vzali vesmírne koráby ? Všetko je podriadené  tomu, aby sa účinne a s humorom mohli pranierovať neduhy súčasného sveta – politikárčenie, alibizmus, demagógia davová hystéria, fanatizmus, intolerancia a mnohé iné. To, že film zaťal do živého a je stále aktuálny svedčí aj fakt, že dodnes zbiera ocenenia a  niekoľko razy bol vyhlásený za najlepšiu komédiu všetkých čias, ako som sa dočítala napríklad britským denníkom The Guardian.

Snímka síce patrí do kategórie kontroverzných filmov, lebo svoju kritiku stavia na náboženskej téme, nedajte sa však odradiť, je to predovšetkým vtipná a inteligentná zábava. A čo viac sa od veseloherného žánru môže očakávať.

Život Briana resize

Život Briana (Life of Brian), Veľká Británia, 1979
Réžia: Terry Jones