Bez hravosti a bez ohňa
Ak prvá časť kriminálnej filmovej trilógie Millenium – snímka Muži, ktorí nenávidia ženy vyvolala nadšenie, pokračovanie Dievča, ktoré sa hralo s ohňom je pre všetkých čitateľov románovej predlohy Stiega Larssona skôr studenou sprchou. Lacnému prvoplánovému televíznemu filmu chýba aj hravosť aj oheň. Aspoň že to dievča (Noomi Rapace) zostalo.
Provokujúci kaleidoskop
Jeden z najprovokatívnejších a sexuálne najotvorenejších tvorcov, predstaviteľ tzv.extrémnej súčasnej francúzskej kinematografie. Takéto označenie získal režisér Gaspar Noé vďaka filmom ako napríklad Sám proti všetkým (1998), Zvrátený (2002) či najnovšie Vojdi do prázdna (2009). Posledný z titulov provokuje nielen obsahom, spôsobom snímania, ale i únavnou 162 minútovou dĺžkou. Napriek všetkým výhradám však na medzinárodných festivaloch boduje, zaujal vraj kritiku v Cannes i v Toronte a na Katalánskom MFF získal Osobitnú cenu poroty a Cenu za kameru.
Rozpaky nad nefungujúcimi vzťahmi
Režisérsku dvojicu Josh Gordon a Will Speck inspirovala na nakrútenie romantickej komédie Zámena poviedka Baster spisovateľa Jeffreya Eugenidesa, nositeľa Pulitzerovej ceny. Po prvý raz sa objavila v magazíne New Yorker a scenárista Allan Loeb sa jej rozhodol dať filmovú podobu. A práve odtiaľ pramenia rozpaky, ktoré film vyvoláva. Poviedka nevystačila na celovečerný film, snímka má až príliš veľa hluchých miest, predlohu nepoznám, ale predpokladám, že sa autor prísne držal predlohy, bál sa niečo dopísať, pozmeniť. Režiséri zasa vsadili na reprezentatívne herecké obsadenie, ktoré ich tentoraz nezachránilo.
Muž bez budúcnosti
Je 30. november 1962. Medzinárodné vzťahy komplikuje karibská kríza, Američania si začínajú chystať pre prípad vojny atómové kryty. Profesor anglickej literatúry George Falconer, pôvodom Angličan, žijúci v Los Angeles, vkročil do posledného dňa svojho života. Osamotený muž krátko po päťdesiatke, ktorý sa ani po ôsmich mesiacoch nevie vyrovnať s tragickou smrťou svojho dlhoročného partnera, architekta Jima, sa rozhodol spáchať samovraždu. To je začiatok, ale aj stručný obsah amerického filmu Single Man (2009), ktorým vstúpil do kinematografie v trojúlohe režiséra, scenáristu a producenta módny návrhár Tom Ford.
TRON a jeho dedičstvo
V roku 1983, rok po svetovej premiére, aj k nám vďaka rozmáhajúcim sa videorekordérom dorazil na pirátskych videonahrávkach americký sci-fi film TRON. A otriasol práve vznikajúcimi prvými československými klubmi fanúšikov vedeckej fantastiky, stal sa témou mnohých siahodlhých diskusií, kultom. Keď sa teraz americkí producenti rozhodli brnkať na strunu nostalgie pokračovaním TRON: Dedičstvo, týka sa to aj nás, hoci určite nie v takom masovom meradle ako v USA. Popri nostalgických divákovh zrelého veku však do kín priláka i mladých, lebo je z toho druhu remakov, ktoré sa tvária ako pokračovanie, aby vyrozprávali ten istý príbeh, ale s použitím najmodernejších filmových prostriedkov.