Rozpaky nad nefungujúcimi vzťahmi

za_me_naRežisérsku dvojicu Josh Gordon a Will Speck inspirovala na nakrútenie romantickej komédie Zámena poviedka Baster spisovateľa Jeffreya Eugenidesa, nositeľa Pulitzerovej ceny. Po prvý raz sa objavila v magazíne New Yorker a scenárista Allan Loeb sa jej rozhodol dať filmovú podobu. A práve odtiaľ pramenia rozpaky, ktoré film vyvoláva. Poviedka nevystačila na celovečerný film, snímka má až príliš veľa hluchých miest, predlohu nepoznám, ale predpokladám, že sa autor prísne držal predlohy, bál sa niečo dopísať, pozmeniť. Režiséri zasa vsadili na reprezentatívne herecké obsadenie, ktoré ich tentoraz nezachránilo.

Čudujem sa, že takí skúsení producenti ako Albert Berger a Ron Yerxa na to neprišli, veď na ich konto možno pripísať také kasové Zmena_1_resizetrháky ako Malá Miss Sunshine, Tajné prianie a Návrat do Could Mountain. Ani režisér Josh Gordon nie je začiatočníkom k jeho menu sa viaže réžia filmu Ľadové ostrie a Will Speck tiež nie je nováčik, navyše už spolu nakrútili úspešný film Blades of Glory. Na margo filmu síce povedal: „Postavy vypadajú pravdepodobné a sú pevne zakotvené v realite“. No to je len jeho zbožné želanie. Prosto nevyšlo to.

Vo filme Zámena sa nezamieňajú manželia, tajné spisy, psi, ľúbostná korešpondencia, ale spermie. Wally Mars je šarmantný mladý muž, trochu nesmelý, veľmi nerozhodný a predovšetkým hypochonder. Tajne miluje svoju dlhoročnú priateľku Kassie Larson, ktorá nechce vziať na vedomie, že k tomuto človeku niečo aj cíti. Tikajú jej biologické hodiny, o manžela nestojí, túži len po dieťati, a tak jediným rozumným riešením pre ňu je umelé oplodnenie. Nájde sa aj darca a na čudnom rozlúčkovom večierku sa má veľká udalosť udiať. Wally sa však z bezmocnosti opije, spermie omylom skončia v umývadle a nič iné ho nenapadne len nahradiť ich svojimi. Navyše je v takom štádiu alkoholizmu, že si to ani nepamätá. Emancipovaná štyridsiatnička Kassie otehotnie a Zmena_9do New Yorku sa vráti až o sedem rokov so synom Sebastianom. Čo čert nechcel, údajného biologického otca opustila manželka, teda dvaja osamelí ľudia, ktorých spája spoločný potomok, majú otvorenú cestu k sebe. Lenže Sebastiana tiahne k Wallymu a ten pomaly, ale iste začína chápať, čo spáchal v osudnú noc. Ako to povedať Kasiie je pre tohto zbabelca nad jeho sily. Veď sa to nejako vyrieši.

Ako som už spomenula tvorcovia vsadili úspech filmu na hercov, čo by im možno bolo vyšlo keby vzťahy medzi postavami neboli také vágne a fungovali. Žiaľ, nestalo sa. Kessie v podaní Jennifer Aniston podáva o niečo horší výkon ako sme na ňu v týchto žánroch zvyknutí. Možno to nie je ani jej vina, ale čo je skutočne zarážajúce je jej vzhľad. Pri prvej scéne som sa až zľakla ako zostarla, v nasledujúcej už to bola stará Jennifer, potom opäť upadla a na záver (o sedem rokov staršia) vyzerá mladšie ako na začiatku. Toto je vyslovené šlendriánstvo maskéra a škoda, že sa neviem sa dopátrať Zmena_2_resizevinníka. S Wallym sú síce v neustálom kontakte, ale nielenže to medzi nimi neiskrí (ona to pre istotu raz deklaruje), ale navyše im ani neveríme. Nad duševným spojením s údajným darcom spermií (Patrick Wilson) len krútime hlavou. Ľutovala som Jeffa Goldbluma, ktorý hral Wallyho priateľa, že sa mu ušla taká nič nehovoriaca epizódna rola. Keby tam nebol nič sa nestalo. To isté platí aj o priateľke Kessie (Juliette Lewis) tá tiež veľa vody nenamúti, ale aspoň neprekáža. Jediný akceptovateľný vzťah je medzi Sebastianom (Thomas Robinson) a Wallym. Sebastianovi uveríme, že má otca skutočne rád a o Wallym nepochybujeme, že si uvedomil, že chlapec je jeho jediné vydarené dielo v živote. Dieťa je síce na môj vkus a na svoj vek až príliš geniálne, ale akosi mi to pripadá najmenej absurdné. Pripusťme, že sú takí ostarkovia. A v scénach s dieťaťom, ktorého meno sa oplatí si zapamätať, lebo si myslím, že o ňom ešte budeme veľa počuť, sa mohol prejaviť aj komediálny talent Jasona Batemana. Odvšivavenie malého Sebastiana patrí k najsvetlejším sekvenciám filmu.

Zmena_7_resizePri tejto príležitosti si nenechám ujsť malé prirovnanie. Na vlaňajšom filmovom festivale v Karlových Varoch sa Cenou za réžiu ocenený film chorvátskeho režiséra Rajka Grliča komédia Ostane to medzi nami (okrem iného) dotkne aj zámeny spermií. Kým Zámena je na tomto fakte postavená, v snímke o šarmantných neverníkoch ju vsunuli do deja len ako epizódu, ale veľmi podstatnú, ktorá snímke dodala ďalší rozmer. Všeobecne sa traduje (neviem prečo), že komédie nie sú veľkým umením, Grličov film je však dôkazom, že to nie je pravda. Zámena spermií dodala Grličovmu filmu šťavu, americká ju len omieľa do aleluja, bez väčšej invencie.

Snímka si však vďaka reprezentatívnemu hereckému obsadeniu rozhodne nájde svojich vďačných divákov a nemožno o nej povedať, že je vaslovený prepadák, len ostala niekde na pol ceste. A to sa stáva aj renomovanejším režisérom.

Zmena_12_1_resizeZámena (The Switch), USA, 2010
Réžia: Josh Gordon, Will Speck
ScenárAllan Loeb