Muž bez budúcnosti

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

single_man_2Je 30. november 1962. Medzinárodné vzťahy komplikuje karibská kríza, Američania si začínajú chystať pre prípad vojny atómové kryty. Profesor anglickej literatúry George Falconer, pôvodom Angličan, žijúci v Los Angeles, vkročil do posledného dňa svojho života. Osamotený muž krátko po päťdesiatke, ktorý sa ani po ôsmich mesiacoch nevie vyrovnať s tragickou smrťou svojho dlhoročného partnera, architekta Jima, sa rozhodol spáchať samovraždu. To je začiatok, ale aj stručný obsah amerického filmu Single Man (2009), ktorým vstúpil do kinematografie v trojúlohe režiséra, scenáristu a producenta módny návrhár Tom Ford.

Málokedy dochádza k takej rodovej polarizácii názorov, ako sa to stalo v internetových diskusiách o tomto filme. Dámy sú dielom nadšené takmer bez výhrad, oceňujúc najmä vizuálnu stránku výpovede, páni pripomínajú ošúchanosť námetu a preestetizovanosť formy. Každý tábor má svoj kus pravdy, zhodnú sa len na vysokom ocenení hereckých výkonov.

Single_Man_4_resizeTom Ford (nar.1961) je známy módny návrhár, ktorý pracoval ako kreatívny riaditeľ módnych domov Gucci a Yves Saint Laurent. Pred šiestimi rokmi si založil vlastnú filmovú produkčnú spoločnosť Fade to Black, v ktorej vznikol aj jeho filmový debut, a o rok neskôr pod vlastným menom novú módnu značku. Je homosexuál a žije s módnym žurnalistom Richardom Buckleym, ktorému venoval svoj film. (Mimochodom, obsadil doň aj svojich foxteriérov.) Je pochopiteľné, že povolanie nemohlo neovplyvniť Forda pri nakrúcaní. Jeho estetický až estétsky pohľad na svet a dizajnérske schopnosti sa prejavili najmä vo výtvarnej vycizelovanosti jednotlivých prvkov diela, či už ide o módne dobové interiéry, kostýmy, účesy alebo líčenie, používanie farieb, reklamných plôch, výrazných exteriérov a podobne. Ford však svoje zručnosti nevystavuje na obdiv, ale podriaďuje krehkému psychologickému príbehu o ľudskej samote, neschopnosti vyrovnať sa s údermi osudu a naprojektovať si ďalšiu budúcnosť. Tento problém sa totiž nedotýka len hlavného hrdinu, profesora Falconera, ktorý po šestnástich rokoch ideálneho ľúbostného vzťahu celkom prirodzene pociťuje náhlu prázdnotu a stratu zmyslu života, ale aj jeho blízkej priateľky Charley, ktorá, opustená manželom i synom, sa ako poslednej slamky chytá pokusu o nereálny ľúbostný vzťah s profesorom (a oveľa častejšie fľaše ginu), a do istej miery aj mladého študenta Kennyho, ktorý nenachádza spriaznenú bytosť medzi vrstovníkmi, a tak sa s neurčitou nádejou obracia na svojho učiteľa.

Single_Man.jog_resizeAko predloha scenára, ktorý napísal režisér spolu s Davidom Scearceom, poslúžil rovnomenný autobiografický román Christophera Isherwooda (1904 – 1986), významné dielo gay literatúry z roku 1964. Literárna kvalita pôvodiny sa odrazila na dialógoch a najmä na vnútorných monológoch hlavnej postavy, vyjadrujúcich jej komplikovaný psychický stav. Práve tieto pasáže ozvláštňujú príbeh, ktorého základ by sme mohli považovať za banalitu. Očami hlavného hrdinu vnímame všetko, čo sa vo filme odohráva, jeho pozornosť k detailom (veď ich vidí posledný raz!) snahu byť k ľuďom okolo láskavý, hoci inokedy zrejme nebol, čo vidieť na prekvapených výrazoch gazdinej v domácnosti i sekretárky na univerzite (zjavne Single_Man_3_resizechce v nich zanechať dobrý dojem). Veľmi účinným prvkom pri vonkajšom zobrazovaní profesorových vnútorných pocitov je použitie farby: hnedo-sivé tóny jeho depresívneho stavu sa menia na žiarivú farebnosť vo chvíľach spomienok na šťastnú lásku i v okamihoch nádeje (kameramanom filmu je Eduard Grau). Súčasnosť a minulosť sa neustále preplietajú, pričom prechody do retrospektív (flashbacky) sú logické a plynulé (strih Joan Sobel). Melancholickú náladu diela zdôrazňuje hudba Abela Korzeniowskeho a Shigerua Umebayashiho, ktorá miestami znie až príliš sladko. Účinne však absentuje vo vypätej dramatickej scéne, keď sa Falconer dozvedá o tragickej autonehode svojho partnera. To je aj jeden z vrcholných okamihov hereckej kreácie hlavného predstaviteľa Colina Firtha.

Rodeného Angličana (1960) si pamätáme ako tvárneho herca z mnohých filmov, o. i. z Formanovho Valmonta, z Pýchy a predsudku, Anglického pacienta, z dvoch dielov humorne ladeného Denníka Bridget Jonesovej či z Lásky nebeskej, no zdá sa, že postava Georgea Falconera je vrcholom jeho doterajšej tvorby. Získal za ňu cenu BAFTA, ocenenie v Benátkach Single_Man_1_resizei nominácie na Zlatý glóbus a na Oscara za najlepší mužský herecký výkon. Je to výkon veľmi disciplinovaný až minimalistický, ktorý k svojej vierohodnosti nepotrebuje žiadne vonkajšie barličky. (Napriek homosexuálnej tematike je film v erotickej rovine veľmi cudný, iste aj vzhľadom na historické skutočnosti, veď začiatkom 60. rokov minulého storočia bola táto téma aj v Amerike do značnej miery tabuizovaná.) Firth dokáže skvele stvárniť človeka ponoreného do seba, ktorý chvíľami stráca kontakt s realitou, životom unaveného muža, ktorý sa dennodenne núti zahrať úlohu, akú mu zveril osud. Hoci jeho príprave na smrť nechýba jemný čierny humor, predsa len najpresvedčivejšie sú scény „oťukávania sa“ so študentom Kennym, keď by profesor rád uveril stretnutiu so spriaznenou dušou, ale súčasne sa obáva odmietnutia. Nádej a obava – to sú mužove základné pocity, ktoré sa viditeľne odzrkadľujú na jeho tvári, v očiach i náznakoch úsmevu. Vo Firthovom tieni zostávajú obaja mužskí parneri – Matthew Goode ako Jim, ktorý má menší priestor a jednoznačnejšie postavenie, i Nicolas Hoult ako Kenny, potenciálny profesorov priateľ, no ešte nezrelý, zmätený mladík. Skvelou a rovnocennou partnerkou Single_Man_7_resizehviezdnemu Firthovi je však Julianne Moore ako Charley, profesorova niekdajšia intímna priateľka (v pred-Jimovom období) a terajšia spoľahlivá bútľavá vŕba. Jej otvorená spoveď, pri ktorej sa priznáva k strachu zo samoty a budúcnosti, na okamih zatienila aj striedmeho Colina.

Obrazovým refrénom filmu sú zábery nahého mužského tela pod vodnou hladinou. Popri estetickej majú aj svoju významovú hodnotu. Možno ich považovať za metaforu absolútnej samoty, z ktorej sa človek len ťažko vynára na vzduch a svetlo, k iným ľuďom. Preto Single Man nie je len film o slobodnom osamotenom mužovi s menšinovou sexuálnou orientáciou, ale vlastne o každom z nás.

 

single_man_3Single Man (A Single Man), USA 2009
Námet: Christopher Isherwood – rovnomenný román
Scenár: Tom Ford, David Scearce
Réžia: Tom Ford
Kamera: Eduard Grau
Strih: Joan Sobel
Hudba: Abel Korzeniowski, Shigeru Umebayashi
Hrajú: Colin Firth, Julianne Moore, Matthew Goode, Nicholas Hoult, Jon Kortajarena, Paulette Lamori, Lee Pace, Nicole Steinwedell, Ginnifer Goodwin, Teddy Sears a ďalší

Foto: ASFK

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.