Medveď na kokse (Cocaine Bear)

Koks resizePrvotné správy o začiatku produkcie filmu Medveď na kokse, vyvolali na internete diskusie o tom, či vôbec ide o skutočný film. Snímka bola kvôli názvu a téme ešte pred nakrúcaním terčom internetového výsmechu. Film pôsobil ako projekt, ktorý ak vôbec vznikne, vznikne iba z recesie. Čo bola po ohlásení pomerne známeho hereckého ansámblu, nie úplne pravda. Réžie sa dokonca ujala populárna komediálna herečka a režisérka Elizabeth Banks, ktorá má po práci na filmoch ako Charlieho anjeli (2019) a Ladíme 2 (2015), s humorom a akciou skúsenosti. Vo filme s tak bizarným konceptom sa pravdepodobne aj kvôli režisérke objavili známi herci ako Keri Russell, Alden Ehrenreich, O’Shea Jackson Jr., Brooklynn Prince a kultový herec pre ktorého ide, bohužiaľ, o poslednú rolu, výborný Ray Liotta.

Medveď na kokse je inšpirovaný skutočnou udalosťou z roku 1985, keď medveď čierny zožral vyše 30 kilogramov kokaínu, ktorý bol vyhodený z lietadla Koks7 resizedrogovými dílermi. Avšak kde sa skutočný príbeh končí, nová hororová komédia Elizabeth Banks sa začína. Medveď sa po požití bieleho prášku zblázni a vydá na krvavé besnenie lesmi štátu Tennesse. Pod jeho pazúry sa potencionálne dostane skupina gaunerov hľadajúca stratený kokaín, na čele s psychopatickým pašerákom Sydom (Ray Liotta), detektív, ktorý po nich už dlhé roky pátra, miestna šerifka, matka s deťmi a vandali.

Pozitívnou správou je, že film doručí presne to, čo marketing sľubuje. Teda vyšinutého medveďa na kokse, ktorý zabíja ľudí kreatívnymi a často vtipnými spôsobmi. Šialený koncept snímky spája rôznorodá koláž ľudských mikro príbehov, ktoré sa postupne prepájajú. Vo filme je viac scén s medveďom, akoby sa dalo očakávať. Pri takýchto béčkových filmoch s nízkym rozpočtom, ktoré sú založené na veľmi špecifickom koncepte, ktorý predáva celý film, je často zvykom, že to, čo chceme vo Koks2 resizefilme reálne vidieť, tvorí tak 10% stopáže, zatiaľ čo zvyšok vypĺňa nezaujímavá “vata”. Režisérka Elizabeth Banks rozumie, čo fanúšikovia od takéhoto filmu očakávajú a aj s, na takýto film pomerne vysokým rozpočtom (30 miliónov), si môže scény s digitálnym medveďom dovoliť. Pomer ľudských príbehov a scén s vraždiacim medveďom je teda dobre vyvážený, čo bolo prekvapujúce. Milo prekvapujúca je aj brutalita jednotlivých scén.

Snímka sa nepokúša nič skrývať, takže pokiaľ nemáte radi explicitne brutálne scény, film radšej vynechajte. Pokiaľ ste fanúšikmi hororových komédií, ktoré sa neboja namočiť kamery do litrov umelej krvi, film bude pre vás z tohto hľadiska príjemným prekvapením, keďže sa nad podžánrom hororových komédií akoby zľahla zem. Ale to sú asi všetky pozitíva, čo v tomto prípade nestačí. Bez ohľadu na to, Koks6 resizeaký je koncept filmu absurdný, by nemal byť to jediné, čo vie film ponúknuť. Je v ňom síce veľa scén s medveďom, avšak to ešte neznamená, že sú tieto scény aj dobre zrežírované. Film nemá absolútne žiadny štýl a keď sa oň pokúša, pôsobí to nechcene trápne. O atmosfére a napätí sa taktiež nedá hovoriť. Tonálne je snímka roztrieštená, je to krkolomná zmes béčkového hororu, nefungujúcej komédie, v ktorej väčšina dialógových scén pôsobí, z režijného aj scenáristického hľadiska, ako zlé skeče cynickej gangsterky v štýle režisérov Coenovcov, dobrodružného filmu, pri ktorom je cítiť inšpiráciu Jurským parkom a rodinného filmu, aby mohli v príbehu vystupovať aj postavy so správne nastaveným morálnym kompasom, ktoré to na konci prežijú. Herci navyše pôsobia, akoby svoju účasť vo filme nebrali vážne. Herecké výkony sú často vyslovene zlé.

Koks4 resizeAk máte od filmu absolútne nulové očakávania a jediné, čo chcete vidieť, je digitálne vygenerovaný sfetovaný medveď. Medveď na kokse by vás mal na 90 minút ako- tak zabaviť. I keď je otázne, či film stojí za vaše peniaze, alebo či by bolo lepšie počkať, kým dorazí na streaming. Pokiaľ máte od hororových komédií väčšie očakávania, budete počas projekcie iba frustrovane krútiť hlavou a rozmýšľať nad tým, čo tento film mohol byť. Pri takejto absencii osobitejšieho štýlu, atmosféry, napätia a zapamätateľnejších ikonických postáv, ostane Medveď na kokse iba zlým vtipom, za aký bol už pri ohlásení produkcie označovaný.

Koks8 resizeMedveď na kokse (Cocaine Bear), USA, 2023
Dĺžka: 95 minút
Réžia: Elizabeth Banks
Scenár: Jimmy Warden
Kamera: John Guleserian
Hudba: Mark Mothersbaugh
Strih: Joel Negron
Zvuk: Tony Lamberti, Kevin O'Connell, Dave Whitehead, Erik Aadahl, Ethan Van der Ryn
Scénografia: Aaron Haye, Jil Turner
Kostýmy: Tiziana Corvisieri
Produkcia: Elizabeth Banks, Brian Duffield, Max Handelman, Phil Lord, Christopher Miller, Aditya Sood, Matt Reilly, Christine Sun
Hrajú: Keri Russell, Ray Liotta, Alden Ehrenreich, Brooklynn Prince, O'Shea Jackson Jr., Kristofer Hivju, Matthew Rhys, Margo Martindale, Jesse Tyler Ferguson, Ayoola Smart, Isiah Whitlock Jr., Christian Convery, Hannah Hoekstra, Aaron Holliday, Kahyun Kim, Conor Lambert, Shane Connellan
Distribúcia: CinemArt Sk
Premiéra v SR: 23. februára 2023