Prelomiť vlny (Breaking the Waves)

Vlny2 resizePri istom pohľade na zápletku filmu Prelomiť vlny by ju bolo možné odmietnuť ako niečo, čo patrí hlboko do kategórie nerealistického, ba až absurdného, zvlášť pri zohľadnení Trierovho podhubia v Dogme 95. Prečo sa Lars von Trier rozhodol nakrútiť tento príbeh – náboženskými motívmi popretkávanú melodrámu snímanú ručnou kamerou? Prelomiť vlny rozpráva nielen jeden príbeh, ale hneď niekoľko, respektíve za týmto príbehom sa skrývajú rôzne paralelné naratívne vlákna či možné čítania.

Ocitáme sa na škótskom ostrove v 70-tych rokoch. Atmosféru do veľkej miery charakterizuje náboženský fundamentalizmus. V dedine majú hlavné slovo muži - kňazi a predovšetkým starší dedinčania. V tomto prostredí, kde sa zdá, že zastarané mravy a ich tvrdosť zodpovedajú klimatickým a geografickým Vlny5 resizeokolnostiam, žije mladá Bess (Emily Watson), žena, ktorá svojím správaním a slovami pôsobí detinsky a zároveň rovnako, ba ešte viac pobožne ako takmer všetci ostatní. Bess sa zaľúbi do Jana Nymana (Stellan Skarsgård) – a on do nej. Jan pracuje na jednej z ropných plošín so svojimi kolegami a priateľmi Terrym (Jean-Marc Barr) a Pitsom (Mikkel Gaup). Bess sa pod tlakom podozrievavých očí obyvateľov vydá za neznámeho Jana a zažije svoje prvé sexuálne dobrodružstvá. Keď k nej po pracovnom úraze privedú Jana takmer úplne paralyzovaného, Bess si to vyčíta. Jan, vzhľadom na beznádejnosť svojho stavu a v túžbe dopriať Bess šťastný život, požiada Bess, aby si našla iného schopného milenca.

Skutočnosť, že sa postava Bess a jej príbeh silne podobajú na príbeh Krista, je evidentná takmer v každom momente filmu. Máme tu motív prevzatia na seba utrpenia za niekoho iného, prítomné sú deti, ktoré Bess prenasledujú a hádžu na ňu kamene, je tu vylúčenie z komunity, ako aj Pilát Pontský v Vlny4 resizepodobe Dr. Richardsona, ktorý chce Bess odovzdať do psychiatrickej starostlivosti. Ďalším dôležitým orientačným bodom, možno povedať ústredným, je Bessina bezpodmienečná láska k Janovi, evokujúca lásku Ježiša k ľudstvu. Ale prítomné sú aj pochybnosti o Božom Slove, o ceste utrpenia, po ktorej Bess a Jan kráčajú až do konca, aby si zachovali lásku. Vonkoncom je tu niekoľko podstatných rozdielov. Bess nie je Ježiš, teda nie Boh v ľudskej podobe. Je „len“ človek, ako každý iný. Na druhej strane, Jan nie je celým ľudstvom, ale taktiež „len“ človekom. Tento rozdiel je relevantný, pretože Lars von Trier sa nerozhodol jednoducho prerozprávať Kristov príbeh v inom prostredí a v inom čase, ale skôr sa snaží konfrontovať tento príbeh s dnešnou realitou, alebo realitou vôbec. Čo sa stane, keď človek, v tomto prípade Bess, skutočne berie Ježišove slová vážne a správa sa podľa toho bez ohľadu na druhých alebo Vlny7 resizena seba? Odpoveď môže sugerovať záver, ktorý je v kontexte osudovo fatalistického ladenia príbehu, ale aj zvyšku Trierovej tvorby, pomerne prekvapivý.

Kameraman Robby Müller vytvára dojem surovej autenticity svojimi zrnitými, schválne “neprikrášlenými“ zábermi z ručnej kamery. Úžasne sa mu darí vykresliť atmosféru opusteného miesta, kde akoby zastal čas. Von Trier, ktorý k filmu napísal aj scenár, rozprávanie prísne štruktúruje a podáva Bessin príbeh v siedmich kapitolách a epilógu. Film si v roku uvedenia vyslúžil niekoľko cien na viacerých festivaloch, pravdepodobne najväčším plusom severskej milostnej drámy sú však herci: debutantka Emily Watson a Stellan Skarsgård, ktorí by si za svoje roly zaslúžili aj cenu v Cannes. Prelomiť vlny zostáva aj po rokoch emocionálnou jazdou na horskej dráhe. Lars von Trier vie zasiahnuť diváka tam, kde ho to najviac bolí – a predsa v ňom zostáva iskierka nádeje, vďaka ktorej sa oplatí žiť.

Vlny8 resizePrelomiť vlny (Breaking the Waves), Dánsko, Švédsko, Francúzsko, Holandsko, 1996
Dĺžka: 159 minút
Réžia: Lars von Trier
Scenár: Lars von Trier, Peter Asmussen
Kamera: Robby Müller
Strih: Anders Refn
Zvuk: Klas Baggström, Per Streit
Scénografia: Karl Júlíusson
Masky: Morten Jacobsen, Jennifer Jorfaid, Sanne Gravfort, Anja Dahl
Kostýmy: Manon Rasmussen
Produkcia: Vibeke Windeløv
Hrajú: Emily Watson, Stellan Skarsgård, Katrin Cartlidge, Jean-Marc Barr, Adrian Rawlins, Udo Kier, Mikkel Gaup, Sandra Voe, Phil McCall, David Bateson, Charles Kearney, Roef Ragas, Gavin Mitchell, Dorte Rømer
Premiéra v SR: 23. februára 2023