Kuciak: Vražda novinára (The Killing of a Journalist)

Vrazda5 resizeV týchto dňoch si na Slovensku pripomíname piate výročie vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho priateľky Martiny Kušnírovej. Táto tragická udalosť zasiahla celý národ priamo do srdca a dala na známosť, že v našej republike sa stále môžu odohrať činy podobné tým z divokých deväťdesiatych rokov, keď sa u nás tvorila mafia, vybuchovali autá a unášali sa ľudia do zahraničia. Čo nasledovalo po vražde, netreba príliš pripomínať, národ sa opäť po nežnej revolúcii (alebo protestoch proti kauze Gorila) vo veľkých počtoch zhromaždil na námestiach a hromadne vyjadril jednotný názor a spoločnú túžbu po zmene. Po piatich rokoch nastal čas bilancovať, čo sa na Slovensku zmenilo, najmä keď zmena nastala aj v rozložení parlamentu a ako takzvaná chobotnica mafie začala prichádzať o svoje chápadlá. Proces ohľadom objednávateľa vraždy stále pokračuje a spravodlivosti zatiaľ nebolo učinené zadosť.

Látky sa chytil tentokrát prekvapivo (po Zuzane Piussi a jej spoločensky obsiahlejšie rozložených investigatívnych dokumentoch Ukradnutý štát a Očista) Vrazda resizezahraničný režisér, konkrétne Matt Sarnecki. Pohľad takpovediac zvonku dáva nádej na určitý odstup, väčší nadhľad nad kauzou a tým pádom aj objektívnejšie zhodnotenie situácie. Je to však vôbec možné a ako sa s našou realitou a emóciami režisér vysporiadal? Ohlasy z minuloročného karloveského filmového festivalu dávajú na známosť, že ide o vydarené dielo, avšak stále je nepopierateľným faktom, že domáce publikum môže na výsledok reagovať diametrálne odlišne ako napríklad zahraničná novinárska obec a zahraniční návštevníci festivalu.

Prvá polhodina snímky ponúka divákom notoricky známe zábery, napríklad z námestí, alebo v krátkosti reflektuje politický vývoj na Slovensku v posledných desaťročiach. Film v týchto momentoch nie je príliš presvedčivý a cítiť, že tieto sekvencie vznikli skôr kvôli zahraničnému festivalovému publiku. Kuciak: vražda novinára však má precízne premyslenú dramaturgiu a postupom času pohlcuje stále viac a Vrazda2 resizeviac, až divák prestane vnímať filmový čas. Po polhodine sa totiž na plátne začínajú objavovať zábery z bezpečnostných kamier s údajným, a neskôr aj usvedčeným vykonávateľom vraždy. Postupne sledujeme autentické scény z výsluchov s obžalovanými, nevynímajúc ich vzájomné konfrontácie.

Zrejme vrcholom snímky je dlhá sekvencia rekonštrukcie vraždy za prítomnosti vraha a polície priamo v dome oboch obetí. Výpis toho, čo sa do Sarneckiho filmu zmestilo, je zároveň aj vyzdvihnutím snahy tvorcov o prínos nových záberov, scén či informácií do masívne mediálne sledovanej udalosti. Divákov zážitok zo snímky tak môže súvisieť s tým, nakoľko ste túto tragédiu sledovali, koľko materiálov ste k Vrazda3 resizenej prečítali alebo ku koľkým videám na internete ste sa dopracovali. Môže sa tak ukázať, že pre divákov menej oboznámených s podrobnosťami prípadu bude predstavovať sledovanie filmu intenzívnejší, napínavejší zážitok.

Sarnecki a spol. prinášajú pomerne konvenčne nakrútený dokument, avšak nemožno si nevšimnúť isté formálne obohacujúce prvky aj vrátane scén s hovoriacimi hlavami. Uprostred vety niekoľkokrát prestrihneme medzi prehovormi dvoch novinárov, jeden vetu začne, druhý ju pred kamerou dokončí. Nedá sa ani prehliadnuť snaha o objektivitu. Tvorcovia svoj názor na vec neprezentujú, nechávajú hovoriť novinárov, rodiny obetí, právnikov a to vrátane obhajcu Mariána Kočnera, ktorý nie je nijakým spôsobom karikovaný. Film graduje neprekvapivo v súdnej sieni, avšak tento krok je dramaturgicky Vrazda6 resizelogicky zmotivovaný.

Pokiaľ si máme odpovedať na pôvodnú otázku, či Sarnecki priniesol do látky určitý nadhľad oprostený od emócií, tak odpoveď je skôr kladná. Emócie, samozrejme, nechýbajú, avšak prevládajú fakty a poctivá investigatívna dokumentárna práca. Viac svetla síce do kauzy neprináša, ten môže priniesť asi až záverečný verdikt súdu. Napriek tomu si divák na základe predložených informácií vo filme dokáže urobiť na vec vlastný názor. Asi sa nezmení od toho, aký si urobil na základe mediálne známych faktov, avšak jeho znalosť témy bude predsa len o niečo obsiahlejšia.

Vrazda7 resizeKuciak: Vražda novinára (The Killing of a Journalist), Dánsko, Česko, USA, 2022
Dĺžka: 102 minút
Réžia: Matt Sarnecki