Dobrý šéf (El buen patrón/The Good Boss)

Sef resizeFilmár Fernando León de Aranoa právoplatne patrí medzi najoceňovanejších európskych režisérov súčasnosti, a tak pri každom novom filme spozornie ako filmová kritika, tak aj divák so záľubou v netradičnom európskom kine. Vo svojom najnovšom počine Dobrý šéf volí Aranoa mierne uvoľnenejší tón a predstavuje cynickú horko-humornú komédiu s prepracovaným a inteligentným scenárom, o čom nakoniec svedčí aj španielske národné ocenenie Goya Awards, ktoré si odniesol Aranoa za najlepší scenár a réžiu. Jeho Dobrý šéf napokon získal aj ocenenie španielsky film roka a v kategórii najlepší herec v hlavnej úlohe si cenu prevzal medzinárodne uznávaný herec Javier Bardem.

Bardem hrá vo filme Julia Blanca, majiteľa továrne na výrobu váh, ktorú zdedil po otcovi. Možno aj preto pristupuje k firme ako k vzácnemu rodinnému Sef8 resizemajetku a kvôli prosperite podniku je ochotný spraviť takmer čokoľvek. Všetky jeho akcie sa však akosi obracajú proti nemu. Či už sú to snahy zasahovať do súkromných záležitostí vlastných zamestnancov, pokusy riešiť neveru na pracovisku alebo koketovanie s novou atraktívnou stážistkou, vývin udalostí naberá neželaný smer a Julio musí vyvíjať obrovskú snahu, aby zachoval prívetivý obraz firmy pred očami verejnosti. Nepomáha mu v tom ani prepustený zamestnanec, ktorý si v zúfalstve pred bránami spoločnosti postaví stan, rozhodnutý spolu so svojimi dvoma maloletými deťmi protestovať proti (podľa neho) nespravodlivému prepusteniu. Týmto zúfalým niekoľkodenným protestom si tento evidentne vyšinutý muž získa pozornosť médií, čo napokon núti Julia ponúknuť mužovi jeho staré pracovné miesto. Ten však odmietne. Úloha martýra sa mu paradoxne zapáčila natoľko, že už nechce robiť nič Sef3 resizeiné. Užíva si to. Podobné incidenty privádzajú „dobrého šéfa“ Julia do zúfalstva, no jeho chladnokrvnosť mu napokon pomáha vykľučkovať aj zo zložitých situácií. Je jasné, že dobrá povesť firmy má pre neho väčšiu cenu ako osudy zamestnancov.

Označenie „dobrý šéf“ je teda na jednej strane ironické, ak vezmeme od úvahy Juliove správanie sa k zamestnancom, na jeho neustálu snahu mať svojich „panáčikov“ pod kontrolou tak, aby slúžili jeho záujmom. Na druhej strane môžeme toto Juliove označenie s istou dávkou cynizmu uchopiť ako doslovné, pretože Julio je v zmysle fungovania firmy skutočne dobrý šéf – je to niekto, kto robí nadprácu, kto je ochotný obetovať mnoho, aby jeho smiešna firmička na váhy neutrpela žiadnu ujmu. Sef6 resizeAk je však Julio v istom zmysle skutočne dobrý šéf, neznamená to v žiadnom prípade, že je zároveň aj dobrý človek Metódy, vďaka ktorým sa snaží svoju „rodinu“ udržať pohromade, sú totiž čím ďalej viac drastickejšie.

Dobrý šéf je portrét neúprosného karieristu, ktorého veľmi civilne a presvedčivo stvárňuje Javier Bardem, jeden z neveľkého počtu univerzálnych hercov súčasnosti. Julio je tragikomická postavička zasväcujúca svoj život výrobe váh, pričom všetko ostatné, vrátane rodinného šťastia, ustupuje do úzadia. Azda preto žije s manželkou v bezdetnom vzťahu, keďže na nič iné už v jeho živote nie je miesto. Jeho deťmi sú zamestnanci, často neposlušní, problémoví, ale napokon predsa len pracujúci pod jeho vedením, či možno povedať dokonca pod jeho „výchovou.“

Sef7 resizeAranoa vo svojom najnovšom filme ponúka prepracovanú tragikomédiu s humorom prameniacim z absurdných situácií, do ktorých sa dostáva Julio pri snahe udržať svoj podnik pohromade. Miestami so šéfom Juliom súcitíme, miestami sa nám javí neľudský a vzdialený. Nie je čiernobielou postavičkou a napriek tomu, že sa nám môžu javiť strasti Julia miestami hyprebolizované, za komédiou šípiť čosi skutočné, čosi, čo nám nedovoľuje usmievať sa bez ľahko mrazivého pocitu, že na podobného „dobrého šéfa“ môže raz naraziť každý z nás.

Sef5 resizeDobrý šéf (El buen patrón/The Good Boss), Španielsko, 2021
Dĺžk: 121 minút
Réžia: Fernando León de Aranoa
Scenár: Fernando León de Aranoa
Kamera: Pau Esteve Birba
Hudba: Zeltia Montes
Strih: Vanessa Marimbert
Zvuk: Eduardo Castro, Pelayo Gutiérrez, Valeria Arcieri
Masky: Pablo Morillas, Massimo Gattabrusi
Produkcia: Fernando León de Aranoa, Jaume Roures
Hrajú: Javier Bardem, Manolo Solo, María de Nati, Sonia Almarcha, Óscar de la Fuente, Celso Bugallo, Daniel Chamorro, Fernando Albizu, Yael Belicha, Mara Guill, Rafa Castejón, Almudena Amor, Tarik Rmili
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 6. októbra 2022