Shang-Chi a legenda o desiatich prsteňoch (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings)

Legenda resizeV roku 2019 skončila tzv. tretia fáza MCU, kinematografického univerza sveta Marvelu. Veľkolepé finále s názvom Avengers: Endgame ešte v lete doplnil vydarený Spider-Man: Far From Home. V prípade štvrtého dielu Avengers, teda série, kde vystupuje väčšina z postáv, ktoré majú aj svoje samostatné filmy, išlo skutočne o bombastické zakončenie jedného príbehu a aj dejových liniek niekoľkých postáv. Bratia Russovci pristúpili k látke pomerne inovatívne a film rozdelili na tri odlišné časti. Spider-Man bol skôr akýmsi doplnkom k tretej fáze, emocionálnym vyvrcholením bol určite Endgame. Na štvrtú fázu sme si museli dva roky počkať a odštartovala ju dlho očakávaná sólovka Black Widow. Tá síce získala pozitívne hodnotenia od kritiky, ale diváci ju príliš neprijali. Humoru tu bolo až príliš, a to, bohužiaľ, na úkor prekreslenia niektorých charakterov, predovšetkým antagonistov príbehu.

Nedlho po nej vstupuje do kín sólovka ďalšieho hrdinu z marvelovského sveta, doposiaľ absolútne opomíjanej postavy menom Shang-Chi, alias Legenda4 resizeShauna. Ten žije pokojný život v San Franciscu so svojou dobrou kamarátkou Katy. Netrvá však dlho a dostihne ho jeho minulosť, keď ho v autobuse prepadne banda gangsterov. Shaun pri súboji prejaví dokonalé bojové zručnosti a Katy je hneď jasné, že jej kamarát nie je tým, za koho sa vydáva. Nejde totiž o nejakú tú klasickú minulosť v štýle „kedysi som niekoľko rokov pracoval pre mafiu“, ale o minulosť dávnu desiatky tisíc rokov, odohrávajúcu sa vo východnom kráľovstve plnom nadprirodzených javov. V centre pozornosti je magických desať prsteňov, ktoré dodávajú jeho majiteľovi nesmrteľnosť a obrovskú silu. Zhodou okolností sa Shang-Chi dostáva, spoločne s Katy, do Macau, kde sa odohrá ďalší zo súbojov medzi ním a záporákmi. Hlavný hrdina nedlho po efektnej sekvencii na jednom z mrakodrapov zisťuje, že veci sa majú úplne inak ako predpokladal. Do veľkej hry sa zapája aj jeho biologický otec a sestra, plus niekoľko postáv dobre Legenda3 resizeznámych z Marvel Cinematic Universe.

Shang-Chi sa snaží od svojich predchodcov odlíšiť predovšetkým atmosférou a dôrazom na východoázijský pôvod väčšiny hrdinov. Sledujeme tak viac variáciu na ázijské akčné bojové filmy a neskôr aj klasické východné fantasy s drakmi, než na ďalší puzzle kúsok do marvelovskej skladačky. V tomto smere sa vynára aj spomienka na tohtoročný, vcelku vydarený origin Snake Eyes nakrútený čisto v ázijskom štýle. Ortodoxní fanúšikovia Marvelu sa však nemusia strachovať, naratív dodržuje všetky nepísané pravidlá adaptácií komiksových predlôh. Po niekoľkých akčných scénach v priebehu deja prichádza na rad monumentálne digitálne finále, kde pôjde opäť o osud celého sveta. Alebo minimálne o osud spomínaného kráľovstva. No a opäť ide o pasáže, v ktorých nejeden divák môže Legenda9 resizeveľmi rýchlo stratiť orientáciu. Jedným z neduhov oboch populárnych komiksových univerz; MCU a DCU; je akási preplácanosť a neprehľadnosť vizuálnej stránky patrná predovšetkým pri finálnych súbojoch, častokrát by menej bezpochyby znamenalo viac. V prípade Shang-Chi však odklon od technológií a príklon k rozprávkovosti príbehu, tým pádom aj samotného akčného vyvrcholenia, nie je tento nedostatok tak markantný.

Určite je jedným z kladov snímky je obsadenie, to totiž nevsádza na obrovské filmové hviezdy, ale divákom predstavuje neopozeraných hercov. Simu Liu je v hlavnej úlohe veľký sympaťák, Awkvafina ako Katy musí dodávať do filmu humor, čo nefunguje najlepšie, ale ani výrazne neprekáža. Tony Leung ako otec Shauna je patrične charizmatický. Najslávnejšími menami v snímke sú Michelle Yeoh, Benedict Wong, ale Legenda8 resizepredovšetkým Ben Kingsley ako herec hrajúci teroristu v tretej časti Iron Mana. Kingsley si kradne každú minútu strávenú na plátne pre seba a je veľkou škodou, že nedostal viac priestoru aj vo finále.

Schang-Chi a legenda o desiatich prsteňoch je solídnym kúskom z MCU, ale ako pri Black Widow, tak aj pri ňom cítiť, že štvrtá fáza sa rozbieha skôr opatrne a že to „pravé orechové“ bude prichádzať postupne, ako bude táto fáza vrcholiť. Tento rok nás v kinách čakajú ešte kúsky Eternals a Spider-Man: No Way Home.

Legenda2 resizeShang-Chi a legenda o desiatich prsteňoch (Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings ), USA, 2021
Dĺžka: 133 minút
Réžia: Destin Daniel Cretton
Scenár: Dave Callaham, Destin Daniel Cretton, Andrew Lanham
Kamera: Bill Pope
Hudba: Joel P. West
Strih: Elísabet Ronaldsdóttir, Nat Sanders, Harry Yoon
Scénografia: Sue Chan
Masky: Rick Findlater
Kostýmy: Kym Barrett
Produkcia: Kevin Feige, Jonathan Schwartz
Hrajú: Simu Liu, Tony Leung Chiu-wai, Awkwafina, Meng'er Zhang, Fala Chen, Michelle Yeoh, Wah Yuen, Florian Munteanu, Jayden Zhang, Stephanie Hsu, Kunal Dudheker, Tsai Chin, Jodi Long, Ronny Chieng, Fernando Chien, Michael-Anthony Taylor, Zach Cherry, Raymond Ma, Ly-nette Curran, Benedict Wong, Jade Xu, Dee Bradley Baker, Ben Kingsley, Tim Roth
Premiéra v SR: 2. septembra 2021