Vtelenie zla ( Malignant)

Zlo6 resizeRežisér James Wan dokázal so sériou V zajatí démonov, že niekoľko razy videné hororové premisy môžu byť stále svieže. Prvý diel V zajatí démonov sa javil ako ďalší, obyčajný horor o rodine, ktorá sa presťahuje do démonom obývaného domu. Mohlo sa to tak javiť, ale Wan zrežíroval túto niekoľko krát videnú zápletku mimoriadne vynachádzavo, jednoducho na horory ma talent. Rovnako, ako na štart nových sérii – V zajatí démonov začalo po vzore superhrdinského Marvelu nové filmové univerzum. Wanov talent neostal ani štúdiu Warner Bros nepovšimnutý. Tak sa začal jeho prechod z hororovej na blockbusterovu tvorbu. A aj keď Rýchlo a zbesilo 7 a Aquaman boli remeselne veľmi slušne zvládnutými filmami, nebolo to zrovna to, čo fanúšikovia od neho očakávali.

Pomaly vybudované, hrôzostrašné filmy, s dôrazom na psychológiu postáv, nahradili nekončiacou sa akciou a digitálnymi efektami nabité Zlo2 resizeblockbustery, s rozpočtom, ktorý prevyšuje 200 miliónov dolárov. A keď sme si už mysleli, že hororové obdobie tohto malajského režiséra skončilo, prišli pre fanúšikov žánru veľké správy. Démon Hollywood ešte Wana úplne neposadol a režisér ohlásil pred nakrúcaním Aquamana 2 jeho veľkolepý návrat k hororu. Ešte predtým, ako sa mal pustiť do pokračovania tohto superhrdinského mega hitu, nakrútil menší, dlho vysnívaný horor. Horor, pri ktorom nebude figurovať už len ako režisér, ale aj ako scenárista a producent. Wan ohlásil snímku Vtelenie zla, ktorú prezentoval ako svoju odvážnu poctu talianskym „giallo“ hororom. Wanov návrat k hororu? Ešte k tomu niečomu tak špecifickému ako „giallo“ hororu, ktorý v súčasnej americkej hororovej tvorbe nemá obdoby? O tomto Zlo3 resizepripravovanom filme sa okrem toho hovorilo, že ide o jeho najambicióznejší a najriskantnejší film, Potom prišli prvé trailery a sklamanie. Vtelenie zla rozhodne nie je zabudnuteľný horor, ale to ešte neznamená, že je aj dobrý.

Vtelenie zla rozpráva príbeh Madison (Annabelle Wallis), ktorá prežíva vízie brutálnych vrážd. Madison si postupne uvedomuje, že to nie sú len nočné mory. Vrahom je zakaždým záhadný Gabriel, na ktorého má Madison matné spomienky z detstva. Prípadu týchto nevysvetliteľných úmrtí sa ujme mladý a ambiciózny detektív Kekoa Shaw (George Young). Spolu s Madison postupne zisťujú, že jej spojenie s krvilačným Gabrielom je ešte Zlo resizeužšie, ako si mysleli.

Po vzore talianskych „giallo“ hororov, aj Vtelenie zla kombinuje krimi-detektívnu zápletku s hororom. Snímka je zatiaľ najdivokejším hororom tohto roka. Hneď prvé minúty filmu sú ako z béčkového filmu 50. rokov, v ktorom nám vedkyňa rozpráva o monštre, ktoré vzápätí na to ujde z karantény. Ešte prvá polovica filmu sa ako - tak tvári ako seriózny krimi horor,  no čoskoro sa Wan úplne odtrhne z reťaze a otvorí karneval filmovej absurdity. Celý film pôsobí ako kombinácia Wanových dvoch období - ranného obdobia hororovej tvorby a neskoršieho obdobia obrovských, akciou nabitých blockbusterov. Je to akoby sa pokúsil o úplne nový druh blockbusteru. Herci sú nevýrazní, vrátane hlavnej hviezdy Annabelle Wallis, a aj ostatné postavy sú iba figúrky. Hlavnou hviezdou je režisér James Wan s kameramanom Michaelom Burgessom a hudobným skladateľom Josephom Bisharom, Zlo4 resizektorý pre film zložil fantastický soundtrack, ktorý v tomto filme dominuje.

Aj napriek istej zábavnosti celého projektu si nemyslím, že je to vydarený film. Kombinácia rôznych žánrových prvkov a Wanovho dravého režijného štýlu je síce zaujímavá, ale jednotlivé prvky spolu veľmi nefungujú. Bežný divák, ktorý si tento film bude chcieť pozrieť ako horor, bude zmätený. Je to typ filmu, ktorý divákov zaručene rozdelí. Pokiaľ čakáte niečo ako v Zajatí démonov, budete sklamaný. Vtelenie zla pôsobí skôr ako adaptácia komiksu, veľmi brutálneho komiksu. Taktiež je zároveň cítiť aj pokus o začiatok ďalšej série, čo sme mohli vzhľadom na režisérovu tvorbu predpokladať. Na rozdiel od jeho predošlých filmov je Vtelenie zla zďaleka najťažšie stráviteľné. Avšak viem si predstaviť, že vďaka jeho špecifickosti sa môže stať kultom. Ale to ukáže až čas.

Zlo7 resizeVtelenie zla (Malignant), USA, 2021
Dĺžka: 111 minút
Réžia: James Wan
Scenár: Ingrid Bisu, James Wan
Kamera: Michael Burgess
Hudba: Joseph Bishara
Strih: Kirk M. Morri
Zvuk: Julian Howarth
Scénografia: David Scott, Desma Murphy, Jennifer M. Gentile
Masky: Rob Hinderstein, Cassie Russek, Mike Elizalde
Kostýmy: Lisa Norcia
Produkcia: James Wan
Hrajú: Annabelle Wallis, Maddie Hasson, Jake Abel, Jacqueline McKenzie, George Young, Michole Briana White, Paula Marshall, Mckenna Grace, Rachel Winfree, Ingrid Bisu, Patricia Velasquez, Patrick Cox, Paul Mabon, Jean Louisa Kelly, Gino Montesinos, Marina Mazepa
Premiéra v SR: 2. septembra 2021