Večierok (Večírek)

Hodnotenie používateľov: 3 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Vecer2 resizeMichal Suchánek patrí dlhodobo medzi najobľúbenejších českých komikov a to nielen v Čechách, ale aj na Slovensku. Presadil sa už ako detská hviezda v sedemdesiatych rokoch, výraznú popularitu získal vďaka kultovej komédii Sněženky a machři. Okrem mnohých komediálnych úloh vo filme aj v televíznych seriáloch má na svojom konte aj tie dramatickejšie, najväčším obratom oproti tomu, ako ho máme zafixovaného bola zrejme účasť v diváckom hite Červený kapitán. V televízii sme ho dlhé roky sledovali v zábavnej relácii Tele Tele, kde vytvoril skvelú komediálnu dvojicu s Richardom Genzerom. Svoj talent toto duo predvádza aj v improvizačnom programe Partička.

Svoj multitalent zase Suchánek sám dokazuje aj hraním na divadelných doskách či účinkovaním vo videoklipoch. Najnovšie do svojho portfólia pridal aj filmovú réžiu a na jeho konto tak pribudol aj filmový debut s názvom Večierok. Suchánek pri písaní scenára vychádzal z rovnomennej Vecer5 resizedivadelnej hry. Preto ani nie je väčším prekvapením, že pri jeho sledovaní budete mať takmer po celý čas dojem, že skrátka sledujete komorné dielo založené na divadelnom základe. To nemusí byť, samozrejme, vôbec na škodu, spomeňme legendárne snímky, ako Garderobiér, Boh masakru či ľubovoľný filmový prepis hier Williama Shakespeara. Neodkrajujme si však príliš veľký kus, Večierok je dielo, ktorého primárnym cieľom je diváka pobaviť viac menej jednoduchým a občas aj politicky nekorektným humorom. No a povedzme si pravdu, v pandemickej dobe, keď zrejme každý človek na planéte občas podlieha depresívnym stavom, takýto počin nie je vôbec na zahodenie.

Večierok sleduje stretnutie partie ľudí na pomedzí štyridsiatky a päťdesiatky po dlhých desaťročiach v rodinnom dome jedného z nich. Manželský pár hraný populárnou hereckou dvojicou Jiří Langmajer a Tatiana Dyková si síce žije pomerne luxusným Vecer8 resizeživotom, ich spolunažívaniu však už dávno chýba tá pravá iskra. No a v osudný deň k nim prichádzajú viacerí bývalí spolužiaci, ale prekvapivo nielen tí. Každý z nich pochopiteľne zmenil svoju vizáž, tu niekomu narástlo pivné bruško, zliezli vlasy z hlavy, alebo skrátka iba drasticky zmenil imidž. Výsledkom je prvá nálož humorných scénok, keď sledujeme postavy zamieňajúce si osoby za osobou, prípadne im už len neslúži pamäť a zabudli, ktoré meno ku ktorému kamarátovi priradiť. No a podobný, síce prvoplánový, ale relatívne účinný humor bude charakterizovať celý film. Raz Suchánek napíše fór výborný, inokedy na hranici trápnosti, prevažne ale niekde medzi tým.

Pochopiteľne závisí aj na jednotlivom vkuse konkrétneho diváka. To automaticky neznamená, že každý inteligentný divák sa bude rovnako zabávať na tom istom mieste a ten menej náročný Snímka resizezase nutne na inom, v tomto smere skutočne treba vyzdvihnúť úlohu subjektívneho zmyslu pre humor a možno aj preferencie ohľadom obľúbenosti konkrétneho herca. Najviac priestoru dostávajú spomínaní Langmajer a Dyková a svoje úlohy hrajú prevažne adekvátne a skutočne im budete veriť, že to v ich manželstve nefunguje, zároveň to však medzi nimi stále svojim spôsobom iskrí a chápete aj dôvod, prečo sa ani po tak dlhom čase nerozviedli. V ďalších úlohách sa predstavili taktiež populárni herci, ako Karel Roden, Marek Taclík, Miroslav Vladyka, Matěj Dadák, Nela Boudová a jediný slovenský zástupca, hudobník Marián Čekovský (ten je herecky, bohužiaľ, najviac mimo). Občas im scenár vloží do úst úsmevnú hlášku, vo výsledku však ich načrtnuté dejové línie idú akosi do stratena. To divák najviac pocíti najmä pri prekvapivom coming oute jednej z postáv. Suchánek k tomu síce vymyslel jeden Vecer6 resizepriemerný vtip (možno si pri ňom spomeniete na štýl humoru v Tele Tele), v podstate ale žiaden iný účel pre dej toto odhalenie nemá.

Nedotiahnutosť je akýmsi nechceným leitmotívom celého filmu, nielen jeho dejových línií. Večierok sa tvári, že je film troch rozdielnych tretín; začína v rodinnom dome, pokračuje ako road movie v autobuse a končí na na jednej špecifickej akcii. Nepochopiteľne však scény akcie, ktorá by mala byť emocionálnym, dramatickým a zároveň komediálnym vrcholom diela, sprevádzajú iba záverečné titulky. Večierok tak pôsobí dojmom, že niekde na polceste pri produkcii tvorcom došiel rozpočet a museli improvizovať. Samozrejme, mohlo ísť aj o režijný zámer, štruktúra pôvodnej hry, logika tohto rozhodnutia však pre Vecer3 resizeväčšinu publika zostane záhadou.

Michal Suchánek si vyskúšal réžiu a uspel v nej aritmeticky vyjadrené na päťdesiat percent. Scenár strieda kvalitnejšie a slabšie momenty, mnohé zachraňujú herci, niekedy však dostávajú prekvapivo málo priestoru. Film je rozdelený na dve časovo rovnomerné polovice, pričom by bol rozhodne uspokojivejší ako klasická trojaktovka odohrávajúca sa zároveň v troch rôznych prostrediach. Ako komédia v zložitých časoch, keď potrebujete občas vypnúť a aj komentovanie partnerských problémov je definované iba vtipmi s niekedy viac a inokedy menej vydarenou pointou, na jeden večer v prítmí kinosály môže potešiť.

Vecer7 resizeVečierok (Večírek), Česko, 2021
Dĺžks: 86 minút
Réžia: Michal Suchánek