Ľadové kráľovstvo II (Frozen II)

Lad resizeS predtuchou, že s kráľovstvom Arendelle sa deje niečo zlé, sa kráľovná Elsa (v pôvodnom znení Idina Menzel), zlákaná tajomnou melódiou znejúcou vo vetre, vydáva do Čarovného lesa, ktorý pozná ešte z pútavých rozprávaní svojho otca. Elsa sa odmieta nechať premôcť strachom z neznáma. Verí, že bytosť, ktorá ju volá, by nemusela byť aj napriek svojej čarovnej moci zlá.

Možno je – podobne ako ona v prvom diely - niekým, kto sa len potrebuje so svojou mocou naučiť žiť a správne ju ovládať. Trolovia ju od cesty odhovárajú s určitými obavami, či tento raz jej schopnosti budú vôbec dostatočné... Na púti Lad2 resizeju sprevádza sestra Anna (Kristen Bell) s jej milým Kristoffom (Jonathan Groff), snažiacim sa prekonať prvotný ostych a odhodlať sa konečne k vysloveniu žiadosti o ruku... Svojráznu skupinku, samozrejme, dopĺňa sob Swen a ikonický snehuliak Olaf (Josh Gad), udržiavaný Elsiným kúzlom aj v jesennom ročnom období v neroztopenom stave.

Voľne inšpirovaný Ľadovou kráľovnou Hansa Christiana Andersena, animovaný muzikál Ľadové kráľovstvo v roku 2013 navrátil do osvedčenej disneyovskej produkcie tradičné rozprávkové prvky, Lad3 resizepri čom sa s nimi netradičným spôsobom pohral a pretvoril ich do diváckym očakávaniam sa vymykajúcej, prekvapivej podoby. Hlavná postava – princezná Elsa – bola napriek svojmu zápornému literárnemu predobrazu predstavená ako kladný charakter, avšak v priebehu deja sa musela konfrontovať s vlastnou nejednoznačnou čarovnou mocou. Tá jej ponúkala možnosť na jednej strane neobmedzene tvoriť, zároveň však neovládateľne meniť svet do ľadovej podoby. Dôležitou sa pri tom Lad4 resizestala otázka, či dokáže svoju moc ovládať alebo jej ničivo podľahne.

Antagonista v príbehu bol, samozrejme, zastúpený tiež, aj keď zosobnený postavou človeka v strachu podliehajúceho predsudkom voči čarovnej moci, ktorej podstatu nechápe. Relativizovanie niektorých charakterov a dejových motívov prispelo k emocionálne „zložitejším“ ponaučeniam, než býva v rozprávkových príbehoch zvykom. Ako túžba princeznej Anny po láske môže viesť k tomu, že ľahko naletí podvodníkovi, tak môže Lad5 resizenedosiahnuteľný sen snehuliaka Olafa o lete predchádzať roztopeniu. Ten, kto si od nás udržiava odstup, tak môže robiť z lásky práve preto, aby nám neublížil (a podobne). Zakliata princezná už nemusí byť len ďalšou variáciou na slečnu v núdzi čakajúcu na záchranu od princa na bielom koni. Vlastne hrdinským záchrancom vôbec nemusí byť mužská postava... A bozk z čistej lásky schopný prelomiť kliatbu s ľahkosťou nahradí objatie od milovanej sestry.

Všetky tieto témy výrazne dotvárali ambicióznosť pôvodného Lad6 resizefilmu, pri čom však zostali scenáristicky spracované pomerne štandardne, ako viac-menej povinná dejová „výplň“ medzi jednotlivými vynikajúco stvárnenými hudobnými číslami. Pokračovanie v tomto smere využíva opačný, remeselne istejší prístup. Príbeh sa pútavo pohráva s motívmi tajomstva, inteligentne dávkuje divákovi informácie potrebné pre pochopenie motivácií postáv, gradáciu deja, či dotvorenie atmosféry v tej ktorej scéne. Piesne Kristen Anderson-Lopez a Roberta Lopeza s hudbou Christophea Becka sú prispôsobené Lad7 resizenaratívnym potrebám, organicky začlenené do rozsiahlo rozvinutej a pomerne zložitej mytológie. Tá výrazne presahuje pomerne jednoduchú zápletku prvého dielu. Hudobné čísla významovo dopĺňajú dej len s veľmi vzácnymi momentmi zábavnej samoúčelnosti.

Čarovný les zahalený hmlou je miestom, do ktorého je ľahšie vstúpiť, ako z neho odísť. Je obývaný postavami reprezentujúcimi elementy vody, vzduchu, ohňa a zeme a skrýva v sebe tiež zabudnuté tajomstvá Elsinej a Anninej rodiny. Mnohé z nich môžu Lad8 resizefikčný svet Ľadového kráľovstva II zasadiť do odlišného významového kontextu, než bol ten definovaný prvým filmom. Aj keď prítomnosť konkrétneho antagonistu zostáva v príbehu veľmi funkčne dlho neodhalená, s určitým pocitom neistoty to robí mnohé zásadné zvraty nepredvídateľnými. Zaujme najmä motív narušenej duchovnej harmónie v Čarovnom lese a potreba konfrontovať sa s jednotlivými spomínanými živlami, aby bola harmónia opäť navrátená. Len tak môže byť domov hlavných postáv uchránený pred nevyhnutnou katastrofou.

Lad9 resizeAnimácia si udržuje špičkovú úroveň. Každá postava má špecifickú podobu ovplyvnenú najmä svojimi povahovými črtami. Okrem ľudských postáv sú zastúpené tiež postavy fantazijného sveta ako trolovia a obri. Práve stvárnenie snehuliaka Olafa je z nich asi tým najjednoduchším, avšak esteticky veľmi dobre fungujúcim. Prostredie kráľovstva Arendelle zdobia jesenné farby a vzduchom poletuje padajúce lístie. Odhliadnuc od toho, že Elsa opäť vystrieda množstvo šatových návrhov, tvorcovia pokračujú v snahe o čo najdômyselnejšie stvárnenie jej čarovnej moci. Tvorenie ľadového Lad10 resizepaláca do jednotlivých hravých detailov a zároveň ničivé zamŕzanie kráľovstva Arendelle v predchádzajúcom príbehu tento raz ozvláštni možnosť preskúmavania tajomných kútov Čarovného lesa a vizuálne veľmi komplikované prejavy jednotlivých v deji zakomponovaných živlov.

Ľadové kráľovstvo II nie je typickým pokračovaním snažiacim sa nadviazať na pôvodný film s nejakou banálnou zápletkou využívanou len na to, aby prinavrátila do diváckej pozornosti známe a obľúbené postavy originálu. Jednoduchý príbeh Lad11 resizepôvodného filmu je doplnený o rozsiahlu mytológiu, ktorá v mnohom dokresľuje doteraz prázdne miesta. Scenár Jennifer Lee oživuje určité nadčasové rozprávkové a mytologické archetypy až v takej miere, že možno dokáže osloviť viac dospelého diváka, ako deti, ktorým by mal film byť v prvom rade určený. Režiséri Chris Buck a Jennifer Lee opäť tlmočia pár emocionálne „zložitejších“ posolstiev, než býva v danom žánri zvykom. Elsa a Anna si zaslúžene udržiavajú povesť výraznejšie aktívnych, emancipovaných disneyovských princezien a tým Lad12 resizeoslovia najmä dievčenské publikum. Sú síce sprevádzané aj mužskými postavami, tie ale zostávajú viac-menej v pozícií pomocníkov pri riešení menej dôležitých problémov v príbehu, či ako komické figúrky. A snehuliak Olaf, ktorého striedavo zábavné, striedavo otravné eskapády sa zrejme tvorcovia konečne naučili správne „dávkovať“, sa tiež postará o pár nezabudnuteľných momentov.

Lad13 resizeĽadové kráľovstvo II (Frozen II) , USA,  2019
Dĺžka: 103 minút
Réžia: Chris Buck, Jennifer Lee
Scenár: Jennifer Lee, Allison Schroeder
Strih: Jeff  Draheim
Hudba: Christpohe Beck
Hrajú: Idina Menzel, Kristen Bell, Jonathan Groff, Josh Gad, Sterling K. Brown, Evan Rachel Wood, Alfred Molina, Santino Fontana, Martha Plimpton, Jason Ritter, Jeremy Sisto, Ciarán Hinds, Rachel Matthews, Alan Tudyk, Mattea Conforti
Slovenský dabing: Lucia Bugalová, Andrea Somorovská, Juraj Kemka, Martin Mňahončák, Monika Hilmerová a ďalší
Distribúcia: Saturn Entertainment
Premiéra v SR: 21. novembra 2019