Le Mans ´66 (Ford v Ferrari)

Mans7 resizeV roku 2013 vznikla snímka Rivali, pojednávajúca o rivalite medzi legendárnym rakúskym pilotom Formuly 1 Nikim Laudom a jeho britským náprotivkom Jamesom Huntom. Hoci sa film Rona Howarda dočkal nemalých ovácií, v kinách sa mu darilo o poznanie striedmejšie. Na a po šiestich rokoch tu máme ďalší veľký film z prostredia motoršportu  - tentoraz LeMans ´66, ktorý taktiež sprevádzajú nemalé ambície.

Začiatkom šesťdesiatych rokov sa spoločnosti Ford Motor Company nedarilo úplne napĺňať velikášske ambície vedenia, a to i napriek tomu, že slávna automobilka neprežívala zlé časy. Nikto nevie ako to presne odohralo, ale prezident firmy Mans2 resizeHenry Ford II a vnuk samotného zakladateľa spoločnosti, údajne dostal nápad ako jedným ťahom získať vynikajúce zázemie pre vývoj športových automobilov a súčasne sa zbaviť najväčšieho konkurenta v tomto odvetví. Avizovaná fúzia medzi Fordom a Ferrari, ktorú už média videli ako jasnú záležitosť, však nakoniec stroskotala na tom, že mimoriadne hrdý Enzo Ferrari sa odmietol vzdať svojej samostatnosti. Fordu tak neostávalo nič iné, len to skúsiť inak, a to s jasným cieľom – „vypáliť rybník“ talianskej konkurencii, ktorá v tomto období nepretržite vyhrávala na slávnych vytrvalostných pretekoch 24 hodín Le Mans.

Práve do tohto obdobia je zasadená aj najnovšia snímka režiséra Jamesa Mangolda, no i napriek originálnemu názvu Ford v Ferrari nehrá rivalita medzi oboma firmami až tak zásadnú rolu. I keď je nepochybne dôležitá z pohľadu motivácie americkej korporácie, talianskej strane nevenuje až tak výraznú pozornosť a hlavnú Mans3 resizepozornosť sústreďuje do vnútra samotného Fordu. No a úplný prím hrá príbeh obyčajne neobyčajného priateľstva medzi automobilovým dizajnérom a bývalým víťazom Le Mans, Carrollom Shelbym (Matt Damon) a britským búrlivákom Kenom Milesom (Christian Bale) ako inžinierom a stále aktívnym jazdcom. Práve táto dvojica totiž stála za relatívne prudkým vzostupom Fordu a vďaka vynikajúcim výkonom ústredného dua, podporeným vďačne napísanými replikami, sa dá s nimi naozaj ľahko stotožniť.

O peniaze pritom nikdy nešlo a vo filme zaznie veta, že Ford vyrobí za jeden deň toľko áut ako Ferrari za celý rok. Aj z toho vyplýva, že prostriedky venované na vývoj najrýchlejšieho vozidla boli takmer neobmedzené a úspech bol vlastne iba otázkou času. Mans4 resizeBolo to skôr vlastné vedenie, ktoré im hádzalo polená pod nohy a viac ako so súpermi museli bojovať s byrokratickým úradníkmi, ktorých v prvom rade zaujímal imidž značky. No a scenáristické trio Jez Butterworth, John-Henry Butterworth, Jason Keller pred týmto rozhodne nezatvára oči. Je to tak práve viceprezident Leo Beebe (správne úlisný Josh Lucas), či samotný Henry Ford II (nemenej skvelý Tracy Letts), ktorí svojim spôsobom plnia rolu oponentov, kým konkurenční pretekári ostávajú väčšinu času v anonymite a zastavajú skôr rolu štatistov. Toto šikovné rozhodnutie má pritom jasné opodstatnenie  i z pohľadu samotného a jemne trpkého záveru. Skalní nadšenci totiž veľmi dobre vedia ako nakoniec dopadla slávna francúzska dvadsaťštyri hodinovka v roku 1966, no ani znalcom tejto časti histórie by to nemalo zabrániť v tomu, aby hlavným hrdinom držali neustále Mans5 resizepalce a priali im vysnívaný úspech.

James Mangold totiž vládne dianiu pevnou rukou a hoci jeho film nemá až taký priamy ťah na bránu ako spomínaní Rivali (čo nakoniec súvisí i s tým, že je o polhodinu dlhší) a tesne pred cieľovou zákrutou trochu spomalí, obecne ide v jeho podaní o vynikajúce remeslo. Zvláda prácu s hercami, kde absentuje jediný slabší článok, umne strieda dramatickejšie momenty s odľahčenými, vyhýba sa prehnanému pátosu, či lacnej hre na city (a že sa mu to v jednom momente priamo ponúka) a zo šikovne snímaných pretekárskych pasáží doslova cítiť vôňu benzínu. O vo filme toľko omieľané perfektné kolo síce v jeho podaní nejde, lenže dosiahnuť dokonalosť nie je len tak. Dá sa však o ňu pokúsiť a v konečnom dôsledku možno len ťažko namietať proti tomu, že sa tejto látky chopil práve on. Je skôr prekvapivé, že sa jej chopil Mans6 resizeaž on a že takto filmový príbeh, ktorý má doslova všetko, ležal až doteraz bokom.

I napriek tomu čo odznelo vyššie, je vlastne na škodu, že distribútor nemohol použiť názov Ford v Ferrari a domáci divák sa musí uspokojiť s menej úderným Le Mans ´66. Ten totiž nenaláka do kina toľko divákov, akoby sa to podarilo druhému menovanému a jedenásty režijný počin Jamesa Mangolda si ich jednoznačne zaslúži. Po výbornom Loganovi si pripisuje na svoje konto ďalší zásah do čierneho, ktorí by však tentoraz mohli oceniť aj ľudia, čo sa práve neorientujú v tejto oblasti. Univerzálne vystavaný príbeh s väčším dôrazom na samotných protagonistov, ako na pretekanie, má k tomu nemalé predpoklady.

Mans resizeLe Mans '66 (Ford v Ferrari), USA, 2019
Dĺžka: 153 minút
Réžia: James Mangold