Dokonalá lož (The Good Liar)

Loz8 resizeRoy Courtnay (Ian McKellen) a Betty McLeish (Helen Mirren) sa stretávajú prostredníctvom online zoznamky. Ani jeden z nich nechce vo svojom veku mrhať časom, preto sa zámerne hneď zo začiatku vyhýbajú trápnostiam, ktoré su spojené s takýmto typom známostí. Sú k sebe však natoľko úprimní, že sa im na prvýkrát podarí odhaliť všetky svoje tajomstvá?

Ak idete do kina s tým, že si o filme čo-to (alebo aj čosi viac prečítate), pravdepodobne, nebude pre vás nejakým prekvapením, kam sa dej filmu uberá. Avšak, v prípade, že patríte k tej hŕstke divákov-hedonistov, ktorí si pozrú Loz resizemaximálne (ak vôbec) trailer k snímke, budete prekvapení, aké obrátky tento príbeh na plátne naberá. Tento romanticko-psychologicko-akčný thriller sa, samozrejme, najviac spolieha na tajomstvo. Čím viac sa k sebe naše dve postavy zdanlivo približujú, tým viac dezilúzií a klamstva medzi nimi vzniká. Aj keď je minulosť hlavných hrdinov zahalená rúškom tajomstva a my si už myslíme, že sme celý tento dramaturgicky predvídateľný príbeh rozanalyzovali, prichádza na rad záverečné rozuzlenie deja. A musím napísať, že vskutku priveľmi dramatické.

Dramatické však nemusí nevyhnutne znamenať, že zábavné. Presne tak je to i v prípade snímky Dokonalá lož Billa Condona. Inak napísané, nudy je v tomto filme, na môj vkus, celkom dosť. Tvorcovia akoby sa až priveľmi spoliehali na herecké obsadenie, v Loz5 resizepodaní vždy očarujúcej Helen Mirren a šarmantného elegána Iana McKellena. Dvaja veteránski umelci robia naozaj všetko, čo je v ich silách, aby túto nestabilnú drámu o vdove a podvodníkovi pozdvihli o niekoľko úrovní vyššie. Aj keby v podstate akýkoľvek naratívny dej v tomto filme absentoval, už len pohľad na herecké umenie týchto dvoch legiend, je pre diváka viac ako oku lahodiace. Avšak, museli by ste byť intelektuálni pôžitkári, aby ste sa ochudobnili o zábavu, ktorú so sebou prináša umenie filmu.

Dokonalá lož je ako hra na mačku a myš. Účinné skratky, vytvorené tvorcami, umožňujú Ianovi McKellenovi hrať sa so Loz11 resizesympatiami každého diváka. Tento pomerne jednoduchý filmový dej by sa mohol vyriešiť hneď na začiatku, no postava Roya film okorení o mnoho zábavy. Sledovanie jeho tváre nás neustále ženie vpred, čoho dôsledkom je i fakt, že divák chce vidieť čoraz viac a viac, až do vytúženej katarzie. Namiesto toho nám tvorcovia ponúkajú len sínusoidu zmien vo výraze tohto neopakovateľného hereckého výkonu, ktorý sa mení s každým srdečným zábleskom i jeho pofidérnymi polopravdami. Betty za ním ani na okamih nezaostáva a drží si svoju pomyslene naivnú rolu od začiatku až do úplného konca.

Predlohou filmového scenára snímky Dokonalá lož bola Loz10 resizerovnomenná kniha Nicholasa Searleho. Scenárista Jeffrey Hatcher však nie vždy nachádza práve najelegantnejšie riešenia k odkazom na Royovu minulosť. Zatiaľ čo kniha bola rozptýlená so spätnými väzbami na Royovu minulosť v období po svetovej vojne, Hatcherov scenár tieto retrospektívy kumuluje do dvoch veľkých kúskov. Aj keď kniha zaujala podobne postupný prístup k Royovej kriminálnej histórii, Hatcherov scenár ju rozdeľuje do súčasného príbehu, ktorý prebieha paralelne so zvyškom akcie. Je úžasné, koľko zákonov môže nie najmladší osemdesiatnik-podvodník prekonať za jedno popoludnie. Cieľom tvorcov je však Loz12 resizebyť vždy o krok vpred pred divákom. Neprestajne vytvárajú pocit, že chýbajúci kúsok bol konečne doplnený do kompletného puzzle, ale výsledok je v skutočnosti ešte ďalej, ako bol doposiaľ.

Dokonalá lož je filmom najmä o snahe zmeniť minulosť pomocou maximálneho úsilia, ktoré hrdinovia musia a sú schopní vynaložiť, aby svoj cieľ dosiahli. Zároveň je aj o pomste, prostriedkoch a skutkoch, ktoré sú na to schopní použiť. A to za akúkoľvek cenu. Pretože všetko je skutočne „len medzi nimi, Bohom, Diablom a smrťou“.

Loz3 resizeDokonalá lož (The Good Liar ), USA,  2019
Dĺžka: 109 minút
Réžia: Bill Condon
Scenár: Jeffrey Hatcher
Kamera: Tobias A. Schliessler
Strih: Virginia Katz
Hudba: Hrajú: Helen Mirren, Ian McKellen, Jóhannes Haukur Jóhannesson, Russell Tovey, Jim Carter, Mark Lewis Jones, Phil Dunster, Laurie Davidson, Michael Culkin, Aleksandar Jovanovič, Athena Strates, Stella Stocker a ďalší
Premiéra v SR: 14. novembra 2019