Doktor Spánok (Doctor Sleep)

Doktor resizeAko by to asi vyzeralo, ak by sa Osvietenie dočkalo pokračovania? Stephenovi Kingovi zrejme nedala táto otázka spávať, a tak sa o niekoľko dekád neskôr pokúsil nadviazať na svoje legendárne dielo románom Doktor Spánok. Na filmovú adaptáciu sme však, našťastie, nemuseli čakať až tak dlho.

Konkrétne šesť rokov delí prvé vydanie knihy a jej filmové spracovanie. Tento rok kingovským adaptáciám všeobecne praje. Podobne ako predvlani sa mohli fanúšikovia tešiť z štyroch nových prírastkov, pričom až tri z nich tentokrát zamierili Doktor5 resizedo kinosál po celom svete. S výnimkou nevydareného netflixovského pokusu Vo vysokej tráve šlo o obstojnú druhú verziu Cyntoryna zvieratiek, slušné, no predsa len slabšie pokračovanie známeho To, no a tohtoročnú nádielku uzatvára práve spomínaný Doktor Spánok.

Hlavným hrdinom je Danny „Dan“ Torrance, ktorý sa po hrozivých udalostiach v odľahlom horskom hoteli v Rocky Mountains presťahoval so svojou matkou na Floridu. Stále ho však trápia hrozivé vízie, obzvlášť vidina starej ženy z izby 237, no postupne sa naučí zamykať svoje obavy hlboko do svojej mysle. No ani v dospelosti na tom nie je práve ideálne a svoje výnimočné Doktor2 resizeschopnosti neustále potláča prostredníctvom alkoholu. Jeho osud sa však čo nevidieť pretne s osudom malého dievčatka s menom Abra, ktorej žiara ďaleko prevyšuje tú jeho a možno i kohokoľvek iného.

Samotný dej pozostáva z troch samostatných línií, ktoré sa pretnú niekde v druhej tretine 152 minút dlhej snímky. Mimo primárnej časti venujúcej sa Dannymu a vedľajšej, kde hrá pre zmenu úlohu Abra, sa zápletka pravidelne venuje aj kultu živiacemu sa práve žiarou podobne obdarených detí. Tá im prepožičiava dočasnú nesmrteľnosť a pod vedením klobúkovej Rose predstavujú hrozbu pre svoje okolie, nakoľko sú schopní urobiť všetko preto, aby oddialili svoje starnutie, či rovno smrť. Doktor7 resizeVšetky tri časti pritom fungujú veľmi dobre, no až potom, čo sa konečne spoja, naberie zápletka o niečo väčšie grády.

O réžiu a scenár sa postaral obľúbenec americkej kritiky, Mike Flanagan, v ktorého filmografii sa nenachádza ani jedno horšie hodnotené dielo. U nás to má predsa len trochu ťažšie, nakoľko jeho horory nestavajú ani tak na priamočiarych ľakacích scénach ako na atmosfére, sú prevažne pomalšie, ťažkopádnejšie a nie až tak stráviteľné z pohľadu klasického mainstreamového diváka. Doktor10 resizeNiečo podobné platí aj v tomto prípade, pričom mnohých asi prekvapí i to, že dianie pripomína väčšinu času skôr temnejšie ladený fantasy príbeh, iba miestami okorenený hororovými proprietami. Nie práve striedma minutáž nie je nijak zvlášť preplnená desivými momentmi, čo môže fanúšikov priamočiareho strašenia sklamať, no v zásade to nie je na škodu. Flanagan totiž dokáže budovať atmosféru naozaj ukážkovo, neutápa sa v digitálnych trikoch a napätie pomáha miestami navodzovať aj rytmické tepanie sprevádzajúce obrazovú stopu.

Doktor3 resizeJe všeobecne známy fakt, že Stephen King nemá príliš rád Kubrickovu verziu jeho slávneho románu z roku 1977. Z toho dôvodu vznikla o dve dekády neskôr televízna miniséria Osvietenia, a to priamo pod dohľadom samotného spisovateľa – i keď je nutné zdôrazniť, že sa nedočkala žiadnych ovácií. Mike Flanagan sa nechal každopádne počuť, že hoci je jeho dielo priamym spracovaním knižnej verzie, odohráva v rovnakom univerze ako slávny film, ktorý musí brať chtiac či nechtiac do úvahy. K vynúteným zmenám, kde možno zaradiť i stále existujúci horský hotel, sa však pridávajú aj ďalšie a ďalšie a len ťažko možno viniť štyridsať jeden ročného tvorcu z otrockej adaptácie. Hoci priamo preberá jej témy, či postavy a ich pohnútky, s blížiacim sa koncom sa začne čoraz viac rozchádzať Doktor11 resizes predlohou. No znova - niečo podobné môže prekážať len vyloženým puritánom.

Ak sa dá Flanaganovi niečo predsa len vytknúť, potom je to až prílišné odkazovanie na takmer štyridsať rokov starý film, ktorý predznamenala i marketingová kampaň. Nielen v úvode, ale i vo finále je zďaleka najciteľnejšie, že Doktor Spánok úplne nestojí na vlastných nohách. Samo o sebe pritom nejde o negatívum a Doktor12 resizeskalní priaznivci sa potešia každej narážke, či známej postave (tentokrát, pochopiteľne, stvárnenej úplne novými hercami). Ide však o dvojsečnú zbraň a je otázne, koľko mladších divákov ocení podobnú hru na nostalgiu. Mnoho asi nie, dnešná doba je totiž neúprosná a výraznejšie úspechy žnú iba návraty overených značiek, ktoré toľko nepoznačil zub času.

Tak či tak, kingovské adaptácie našli tento rok nového kráľa a Doktor9 resizeMike Flanagan potvrdil po vlaňajšom výborne hodnotenom seriáli The Haunting, že patrí k najzaujímavejším žánrovým tvorcom. Umne vyskladaný, i keď chvíľami možno zdĺhavý, scenár podporujú i spoľahlivé herecké výkony (hlavne Ewan McGregor a skvelá antagonistka Rebecca Ferguson) a hoci sa Doktor Spánok nedokáže vyrovnať svojmu predchodcovi, jeho mytológiu rozvíja naozaj zaujímavo. A preto by bola škoda, keby úplne prepadol.

Doktor4 resizeDoktor Spánok (Doctor Sleep), USA,  2019
Dĺžka: 153 minút
Réžia: Mike Flanagan
Scenár: Mike Flanagan, Akiva Goldsman (podľa predlohy Stephena Kinga). Kamera: Michael Fimognari
Strih: Mike Flanagan
Hudba: The Newton Brothers
Hrajú: Ewan McGregor, Rebecca Ferguson, Jacob Tremblay, Jocelin Donahue, Catherine Parker, Kyliegh Curran, Robert Longstreet, Bruce Greenwood, Carel Struycken, Emily Alyn Lind, Zahn McClarnon, Chelsea Talmadge, Carl Lumbly, Alex Essoe, Juan Gaspard a ďalší
Premiéra v SR: 7. novembra 2019